Mijn [naam verwijderd] staat niet mooi op haar hoefjes. Een voorbeentje staat iets stijler dan de andere, en achter staat het hoefje aan de zijde van het stijlere voorvoetje meer frans dan de andere.
Niet zo mooi dus. Nalatige hoefsmid en een eigenaar die toen moest kiezen tussen 2 kwaden (veulen naar huis halen en alleen opgroeien, of in de groep met matige hoefverzorging).
Anyhow; komend weekend komt mijn entermerrie naar huis. Heeft iemand ervaring met het corrigeren van beestjes van 18 maanden? De hoefsmid van de opfok had vermeld dat er niet meer wat aan te doen was, de mensen van de opfok suggereerden hoefijzers. Wat is verstand?
Wees niet ongerust; ze staat niet kompleet bagger op de pootjes, maar het had allemaal wel wat mooier gemogen. Als ik dat nu nog iets kan (laten)corrigeren moet ik dat zeker niet nalaten, dus het mag best wat kosten. Wie heeft tips?
Cassidy
Geplaatst: 18-10-04 23:18
Waarom bespreek je het niet met je smid. Die ziet wat er nog kan gebeuren en wat je beter na kunt laten. Een steile hoef kan op die leeftijd nog wel wat gecorrigeerd worden. Franse stand daarentegen minder.
marn
Geplaatst: 19-10-04 09:01
ja, de smid kan er veel aan doen, en helemaal als je er snel vroeg bij bent.
BlackWych
Geplaatst: 19-10-04 09:03
Ik denk dat het zeker nog niet verloren is als je er nu maar een goede smid bij haalt. IJzers zou ik proberen te vermijden, ik denk dat regelmatig bekappen/bijwerken meer nut heeft. Suc6!
=^.,.^=
MirandaB
Geplaatst: 19-10-04 21:51
een stijl voetje kan natuurlijk eventueel gecorrigeerd worden door een snavelijzertje.. Maar je kan het ook eerst is goed laten bekappen.. En regelmaat in het kappen kan al veel corrigeren..
Jurga
Geplaatst: 19-10-04 21:53
Lastig hè, die voetjes. Ik ken het ook bij die twee van mij en dan vooral Voice. Ik vraag me hard af of er wel iets aan te corrigeren is...
joyce B
Geplaatst: 19-10-04 22:53
Zolang een paard in de groei is kun je corrigeren, het makkelijkst op jonge leeftijd. 18 maanden is nog heel jong, dus er zal zeker nog wel wat aan gedaan kunnen worden. Ken nog wel een kundig smid als je er zelf niet 1 hebt Dees (zie Bit november 2004 ), maar je kunt je eigen smid natuurlijk ook gewoon vragen...
Sokkebok
Geplaatst: 20-10-04 09:55
Ik ken ook een jong paard die een stijler voor voetje heeft. Die staat ook steeds met dat voetje te schrapen tijdens het eten uit de voerbak. Ik denk wel dat het redelijk te corigeren is als het regelmatig aan de achterkant wat gekapt wordt. Ik denk dat in de wei beter is voor zo'n voetje dan in de stal. Als de middelste straalgroeve smal en diep is kan je die interen, dan komt de straal mooier uit elkaar gegroeit.
griebels
Geplaatst: 20-10-04 09:59
Sabiha moet voor ook iets gecorrigeerd worden. Ik heb me laten vertellen dat zolang ze jong zijn ze er iets aan kunnen doen. Op latere leeftijd niet meer. Ik laat de smid dus met regelmaat komen om haar voetjes weer mooi neer te zetten
griebels
Geplaatst: 20-10-04 09:59
Overigens is Sabiha nu 16 maanden...
Kafue
Geplaatst: 20-10-04 10:52
Een goede hoefsmid kan uitkomst bieden. Zo snel mogelijk erbij halen. Met 18 maanden is er best nog wat aan te doen.
Tessebes
Geplaatst: 20-10-04 11:00
Ik denk dat er zeker nog wel wat aan te doen valt hoor. Die van mij staat achter niet helemaal netjes, dus daar wil ik het ook nog met de hoefsmid over hebben. Voor stond ze frans, dat is nu zo goed als opgelost.
paulanda
Geplaatst: 21-10-04 15:23
ik heb ook 2jonge paarden die beide 1 wat stijler hoefje hebben en gaat met goed en regelmatig bekappen,gewoon elke 8 weken gigantisch vooruit,elke keer weer klein beetje verbetering,heb je een foto ervan?
MelodyT
Geplaatst: 21-10-04 15:36
Mijn pony stond toen ze 2 jaar ook ietsje frans zeiden ze op de keuring.. Ik heb haar toen anders laten bekappen.. Ik geloof dat hy de binnekant ietsje korter deed als de buiten kant maar heel zeker weet ik het niet meer..
Maar nu is ze ondertussen 3,5 en staat zo goed als recht weer op dr beentjes..De hoefsmid kan best veel op dat gebied.