Paard laat zich 'vallen' in de trailer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaan

Paard laat zich 'vallen' in de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:48

Wie o wie heeft de oplossing?

Sinds kort is mijn schimmeltje doodsbang voor het maken van bochten als ze in de trailer staat.

Vanavond ben ik bij haar in de trailer gaan staan, omdat we vanuit de auto niet konden zien en merken wat ze nou precies deed.
Ik schrok me rot toen we de eerste bocht maakten! Lucky zette grote ogen op zette haar voorbenen wijd en haar achterhand liet ze toch bijna op de grond 'vallen'. Sommige bochten was het minder erg dan andere, maar zo kan het toch echt niet verder!
Op de manege (we waren op weg naar les) hebben we wat gepraat met instructrice ed en die brachten ons op het idee het tussenschot schuin te zetten, waardoor ze dus was meer de ruimte heeft en het misschien beter gaat. Op de terugweg hebben we het tussenschot schuin gezet (IFor Williams trailer, dus we konden makkelijk de 2e helft van het tussenschot schuin zetten ) en ik ben er weer bij in gaan staan, maar ipv dat dit hielp werd het er alleen maar beroerder op.

Dit kan zo echt niet verder, maar ik heb geen idee wat hiervoor de oplossing kan zien.... wie kan me helpen? Of heeft dit ook wel is mee gemaakt?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:52

Ga alsjeblieft nooit bij een paard in de trailer staan! Dat is echt levensgevaarlijk. Als het paard een keer gek doet, kun je geen kant meer op.
Het omvallen is moeilijker 'af te leren'. Ik zou veel aanraakoefeningen met haar doen. TTEAM is hier heel geschikt voor. Maak je paard bewust van haar achterkant. Veel paarden weten niet goed dat ze een achterkant hebben! Dan stukje bij beetje oefenen. Eerst alleen de trailer in en dan aanraakoefeningen in de trailer. Daarna klep dicht. Dan motor starten. Stukje rechtuit rijden. Zo heel langzaam opbouwen. Als dat allemaal goed blijft gaan, voorzichtig gaan rijden. Hele langzame bochten. Ga zelf eens in een lege trailer staan en ervaar maar hoe moeilijk het is je evenwicht te bewaren. Een goede chauffeur is echt veel waard. Succes er mee.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:56

Het langzame bochten rijden kan echt niet langzamer... we gaan in stapvoets de bocht door....
Het idee van de aanraakoefeningen vind ik wel een goeie, dat zouden ik inderdaad kunnen proberen!

Dat ik bij de haar in de trailer ben gaan staan was 1 malig hoor, dat doe ik zeker niet snel, maar ik moest echt weten wat ze deed, en dit was de enige manier.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:56

tteam is prima voor de bewust wording van zn achterhand.
maar als je gaat rijden kun je ook eens een dikke elastiek (halsverlenger werkt prima) achter zn kont doen en aan je zadel bevestigen.
nu voelt je paard dat ie groter is dan dat zn neus lang is.
dit kan ook al veel helpen.
veel paarden weten niet dat ze een achterhand hebben.
dat kan erg angstig zijn.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:58

Aan het zadel???? Ik ben bang dat ik dan geen zadel meer over heb als we over zijn! Een dik elastiek zou idd wel kunnen, maar dan moet ik het ergens anders aan vastmaken dan aan het zadel.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:02

ja maar ik bedoel tijdens het rijden onder t zadel hoor!
niet in de trailer!
als je het paard onder het zadel rijd met die elastiek om zn achterhand zal hij hierdoor merken dat ie een achterhand heeft.
dit kan uiteindelijk enorme baat geven in de trailer.
Laatst bijgewerkt door texela op 18-10-04 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:10

Hey,

Mijn pony had precies hetzelfde echt van de ene op de andere week.
We zijn met hem naar dhr. Goossens geweest, die heeft hem toen behandeld (hij had last van z'n ene heup en durfde daardoor daar geen gewicht meer op te nemen zegmaar) en daarna was het weer helemaal goed.
Die man heeft door het hele land vaste plaatsen waar hij wekelijks komt dus als je z'n telefoonnummer wil moet je me maar ff een pb-tje sturen.

Groetjes Jolanda

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:24

texela schreef:
ja maar ik bedoel tijdens het rijden hoor!
niet in de trailer!
als het paard hierdoor merkt dat ie een achterhand heeft kan dat enorme baat geven in de trailer.

Och ik dacht ook al...

Ik longeer Lucky wel 1 keer in de week met de pessoa aan en dan loopt ze ook met wat achter haar kont..

*Jolanda* liep jou paard wel goed dan, of liep ze ook wat moeilijk/voorzichtig tijdens het rijden?

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:41

Met rijden was er niks te merken, met springen ook niet.
Wel voelde hij na die behandeling rechter en gingen de wissels ook beter.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:55

pessoa, oke.
goed als we er dan vanuit gaan dat hij weet hoe groot hij is en dat hij billen heeft denk ik verder en dan komt in mn gedachte
- elke bocht die de trailer maakt overvalt m een beetje.
de ene keer erger dan de andere keer.
- tussenschot schuin zetten verergerde het probleem.
dus tussenschot geeft houvast.
ik zou zeggen als je zelf in een trailer staat en je ziet niet hoe de weg loopt.
dus je weet niet wanneer je een bocht kan verwachten, dan kan het erg lastig zijn om recht te blijven staan.

maar ja, denk nog even verder, weet t zo niet, als mn redenatie klopt wat de oplossing kan zijn.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:59

De Ifor Williams heeft alleen helemaal voorin de trailer een raampje, dus ik heb al aan mijn vader voorgesteld of hij niet aan beide zijkanten ook een raampje kon maken in de trailer zodat het voor Lucky wat makkelijker wordt mee te kijken, dat deed hij immers ook altijd in de 1,5 paards trailer. Volgens mijn vader is dit geen probleem, dus hopelijk helpt dit het probleem te verminderen!

Toen ik bij haar in stond had ik overigens niet het idee dat de bochten haar echt over vielen, ze let onzettend op door te voelen waar de trailer heen gaat en door het geluid van de auto.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:07

de ifor williams is je nieuwe trailer en de 1,5 paards is de oude trailer?
is de ruimte, waar je paard staat, van de trailer die je nu gebruikt groter?

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:14

De 1,5 paards trailer is idd de oude trailer en de nieuwe een 2-paards IFor Williams trailer. Lucky heeft dus in de 2-paards trailer wat minder ruimte om zich te bewegen dan dat ze had in de oude 1,5 paards trailer.

Misschien is het handig om het volgende detail bij dit verhaal nog te vertellen.
Toen we net de IFor Williams hadden heeft ze het 2 keer gepresteerd om het achterste tussenschot eruit te trappen. Daar hebben we wat op bedacht een ongeveer een keer of 4 to 6 daarna ging het goed en bleef Lucky rustig in de trailer staan zonder het tussenschot eruit te trappen. Daarna is ze begonnen met de angst in het bochtenwerk.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:26

en samen met ander paard in de trailer
gaat het dan beter / slechter?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:30

Het hele verhaal klinkt bekend in de oren (inclusief het tussenschot eruit knallen), behalve dan dat mijn pony het niet specifiek in de bochten deed, gewoon van zodra we gingen rijden *boem* liet ze zich vallen en knalde zo het tussenschot eruit. (Is ze overigens beginnen doen nadat er een keer wild gereden was met haar in de trailer.)

Ze heeft onlangs op een vrachtwagen gestaan, dus dwars op de rijrichting en heeft zich toen prima gehouden, ze ving de bochten en het remmen echt supernetjes en rustig op (camerabewaking), kwam na een uurtje rijden niet eens bezweet er van af.

Maar daar heb je waarschijnlijk weinig aan. Misschien toch eens proberen om dmv het tussenschot juist minder ruimte te creëren? (kan je het tussenschot vooraan verplaatsen?)

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:38

Samen met een ander paard op de trailer zetten maakt geen verschil.

Ik heb haar de heenweg naar de manege vanavond zo krap mogelijk gezet (voor en achterstand van de buizen kunnen worden versteld) op de terugweg stond ze doordat het tussenschot schuin stond ruimer.
Op de krappe stand ging duidelijk iets beter.

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:08

Heb je al eens geprobeerd om haar nog eens op een 1 1/2 paards trailer te zetten om te kijken of het dan wel goed gaat?

Marple heeft hetzelfde in een 2-paards trailer, maar sinds ikzelf een 1 1/2 paards trailer heb is het steeds beter geworden. Laatst ging ik met mijn instructrice mee en hebben we haar op de 2-paards trailer gezet, en toen was het weer het oude liedje, hoe langzaam we ook de bochten namen. De volgende week op haar "eigen" trailer was er weer niets aan de hand.

Wij hebben op de manege meer paarden die alleen op een 1 1/2 paards trailer kunnen of op een 2-paards zonder tussenschot, is soms ook een geval van claustrofobie.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:16

En hoe rijden jullie de bochten uit ? heel vaak denken mensen wel om de bochten, maar niet om hoe ze die weer uitrijden, dan geven ze ineens weer gas.
Terwijl het paard nog bezig is zijn evenwicht terug te vinden krijgt het ineens een klapper omdat er gas gegeven wordt.
Dat gaat vaak fout, je kan beter de de bocht soepeltjes nemen en dan ook rustig eruit rijden, pas als de combi weer helemaal recht is weer gas geven.

Maar goed, weet dus niet hoe dat bij jullie is.

Heeft je paard iets tegen dat schot ofzo ? Raakt ze dat als ze in de bochten staat ? ik noem maar wat hoor

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:42

Heeft ze een deken op in de trailer?
David heeft dit ook een heel tijdje gedaan en na lang nadenken kwamen we tot de conclusie dat hij het alleen deed als hij een deken ophad. Een vliegendeken was niet erg maar als het wat dikker was liet hij zich gewoon vallen. Ook als de trailer stilstond.
Waarschijnlijk omdat hij door het deken niet goed de wanden kon voelen en dus niet echt houvast had aan de wanden in bochten etc.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:43

Ja MissM claustrofobie dat zat ook ik mijn hoofd maar wouw t nog niet uitspreken.
Mijn (oude) pony heeft er ook last van.
Ze raakt volledig in paniek in een trailer.
Dus ik had toen ze nog heel jong was al besloten dat ze nooit meer in een trailer hoeft.
Maar ja dat is niet altijd een realistische keuze als je paard te ver van de manege of wedstrijd staat.

chantal_cs zegt: Op de krappe stand ging duidelijk iets beter.
ga hiermee door en kijk hoe dit verder verloopt.
misschien is het ook een kwestie van wennen aan je nieuwe trailer.

leentje zegt al hierboven in de vrachtwagen ging het goed.
nou ik weet uit ervaring dat ze in een vrachtwagen ook behoorlijk krap worden gezet.

Oja en aflijden met voer / hooi heb je natuurlijk al geprobeert?
eten maakt vele paarden rustig.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:55

texela schreef:
chantal_cs zegt: Op de krappe stand ging duidelijk iets beter.
ga hiermee door en kijk hoe dit verder verloopt.
misschien is het ook een kwestie van wennen aan je nieuwe trailer.

leentje zegt al hierboven in de vrachtwagen ging het goed.
nou ik weet uit ervaring dat ze in een vrachtwagen ook behoorlijk krap worden gezet

klopt idd mijn pony is toen zelfs vooraan extra krap gezet nav haar gedrag op de trailer

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:08

Eh, misschien is de vering van je nieuwe trailer anders? Kan me ook voorstellen dat de ervaring van de bocht omgaan ook anders is als je aan 1 kant van de trailer (bij een 2 prds) staat ipv zoals bij een 1,5 prds in het midden? Allemaal misschien wat ver gezocht maar ja.... Ik weet niet of je het al gedaan hebt maar ik zou zeker even kijken wat ze doet als je haar nu weer in een 1,5 paardstrailer vervoerd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:19

chantal ik maak uit je verhaal op dat je paard in en 1/ 1/2 paards trailer geen problemen gaf maar in de 2 paards. Wat voor tussenschot heeft de 2 paards? Is het er eentje met een een dikke plastic/rubber lap in?

Ik heb ook eens een paard gehad dat het tussenschot eruitgooide in de eerste bocht die wij maakten. Maar dat was een houten tussenschot die slechts 2 cm boven de vloer eindigde. Wij hebben dan maar het tussenschot eruit gegooid en het paard zo vrij in de trailer vervoerd. Weg probleem van zicht te laten vallen. In de huidige trailer met een goed beweegbare tussenschot waar ze dus alle plaats had om haar benen te plaatsen voor evenwicht hebben nooit dat probleem gehad. Misschien dat dit bij jouw ook hetzelfde is. Gewoon eens geen tussenschot in de trailer doen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:36

We hebben een tussenschot met aan de onderkant een rubber lap, dus het probleem kan niet een geheel houten tussenschot zijn.

Ook het bochten rijden opzich doen we zo voorzichtig.. we gaan in stapvoets de bochten door en dan toch gaat het fout. Ze begint ook niet aan het eind van de bocht pas met vallen, maar al als je de bocht iets in rijdt.

Wat ook wel iets helpt is hééél vroeg aangeven dat er een bocht komt, maar ja dat is helaas niet altijd mogelijk, denk aan rotondes ed.

Wat betreft de vering van de trailer... ik heb echt geen idee!

Lucky heeft wel een deken op in de trailer, maar ook dit is het probleem niet, dat heb ik gister wel gezien toen ik bij haar in stond.

Ik heb zo niet de mogelijk haar weer is in een 1,5 paards trailer te zetten want deze is inmiddels verkocht, maar het is wel een goed idee dit toch binnenkort weer is te proberen!

Texela en de anderen heel erg bedankt voor het meedenken! Hier heb ik echt wat aan!