thiedemann

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 21:03

wie rijdt er met thiedemann? en hoe vinden jullie dit? is het nu effectief of niet? dankje! OK dan!

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:46

Wij rijden zo nu en dan met een thiedemann...
Ik ben erg blij met de uitvinder van dat ding Knipoog ..

Reden waarom, onze pony is nogal moeilijk nagevelijk te rijden en wij
( vooral ik Bloos ) zijn af en toe nog net niet vlug/handig genoeg om hierop in te spelen.
Dus dan krijg je dat hij z'n kop in de lucht gooit ( zet z'n nek erop ) en dan ben je hem kwijt hij is dan een soort van on-rijbaar.

De ene keer ''vechten'' we het uit ( dus gewoon doorrijden totdat blijkt wie de langste adem heeft ), maar er zijn ook keren dat we hier geen zin in hebben en dan gebruiken we dus die thiedemann.

Voor mij is het een hulp om hem iig bij me te houden, zodat hij die nek er niet op kan zetten dus dat ik me daar iig niet al te druk om hoef te maken !
Op die manier kan ik me concentreren op derest van het rijden..

Ik gebruik dit ding absoluut niet om me pony mee in de krul te trekken of weet ik veel wat. ( als dat uberhaupt al de bedoeling is van dat ding Verward )
Wij gebruiken hem puur en alleen als hulpje, zetten hem daarom ook niet strakker dan nodig ( meestal eerste ringetje )..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:17

Ik zie een thiedeman eigenlijk als een makkelijk te hanteren alternatief voor een slof. Voordeel van een thiedeman is, dat er eigenlijk weinig mee mis kan gaan (als je hem tenminste goed afsteld). Je hoeft dus niet continu op een dubbele teugel te letten. Nadeel van een thiedeman is dat veel mensen het zien als een vervanging van netjes leren rijden. Het is en blijft natuurlijk wel een hulpmiddel.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een slof boven een thiedeman.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:57

oke dankje en hoezo een slof eerder dan?ik dacht altijd dat thiedemann beter en vriendelijker was omdat je die niet zo kort kunt gaan pakken..

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:25

Ik gebruik nu een thiedemann omdat mijn paardje het trucje heeft uitgevonden. Hoofd naar voren en opeens weet hij niet meer waar de rem zit Boos! .
Ik zie dit ook als tijdelijk oplossing wat zeker moet verbeteren.
Voordeel v/d thiedemann is dat als ze niet te ver met hun hoofd naar voren/ boven komen ze het ook niet voelen en het dan ook niet gebruikt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:26

thanx

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:56

Ik rij afentoe met thiedemann, maar dan ook maar heel even...
Mijn pony weet namelijk heel goed wat ze moet doen maar soms *lees Meestal* verrekt ze dat gewoon.
En dan 10 minuten de thiedemann eraan gewoon losjes... dan loopt ze weer weken goed....
Dus ik vind het wel fijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:12

Bonny4life schreef:
oke dankje en hoezo een slof eerder dan?ik dacht altijd dat thiedemann beter en vriendelijker was omdat je die niet zo kort kunt gaan pakken..

Ik vind een slof zelf fijner rijden, juist omdat je er zelf veel invloed op hebt in hoeverre hij inwerkt. Maar dit is dan ook meteen weer het nadeel van de slof; als je er op een verkeerde manier mee omgaat dan verpest je er meer mee dan je er goed mee doet. Wat dat betreft is een thiedeman inderdaad 'veiliger' en vriendelijker in gebruik.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:30

Krijgen we weer de grote hulpteugel discussie Haha!
Een thiedemann is vriendelijker dan de slof indd. Een hulpteugel is een tijdelijk hulpmiddel, het helpt je om je doel tijdelijk te bereiken. Wil je het probleem echt oplossen dan zal je toch zonder hulpteugel moeten gaan rijden en met goede les.
Verder ben ik het met CCCCorine eens.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:35

Ik heb nooit met een thiedeman gereden, wel met slof. Maar van een slof ben ik inderdaad geen fan. Je pakt hem er zo snel te strak bij. Das ook precies de reden waarom ik hem niet aan mijn paardje hang.
Ik heb in het begin wel veel met een halsverlenger gereden. Dit heeft mij heel goed geholpen. Nu heb ik nooit meer een hulpteugel nodig. Ja af en toe een martingaaltje maar daar houdt het mee op.

1 tip als je met bijzetteugels gaat rijden, doe dit onder begeleiding van een instructeur. Die weten het beste wat bij jou paard past en of je het goed doet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:10

ja is goed, ik heb er een maar rijdt er vrijwel nooit mee, probeer het nu op te lossen met een gewoon teugeltje!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:34

Zelf gebruik ik al jaren geen thiedemann meer, maar toen ik toen ik klein was een dravertje had was het echt de oplossing. Je kunt met het ding weinig verkeerd doen in tegen stelling tot de slof.

Lees anders een boek van tineke bartels, zij is geloof ik erg 'voor' de thiedemannteugel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:36

ik vind persoonlijk een Thiedemann niet fijn, juist omdat je er zelf niets aan kunt veranderen. Ik geef dan de voorkeur aan een slof, maar op zich is een Thiedemann juist daarom wel geschikt voor minder ervaren ruiters, die er - mits goed afgesteld en onder goede begeleiding - ook weinig mee kunnen verprutsen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:43

Amethyst schreef:
Krijgen we weer de grote hulpteugel discussie Haha!
Een thiedemann is vriendelijker dan de slof indd.

Een slofteugel is zo vriendelijk als de ruiter die hem gebruikt. Haha!

Ik rij liever met een slofje.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:33

lees aub het topic bij rijtechnisch, kun je lezen wat ik zonder begeleiding voor elkaar heb gekregen met dat ding

als je de thiedemann te lang gebruikt, en te strak afsteld word je probleem alleen maar erger, je kunt beter geen hulpteugel gebruiken, hoe makkelijk het soms ook lijkt.

probeer het met goeie begeleiding op te lossen, dat is het beste

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:41

Ik gebruikt mijn thiedeman alleen met buitenrijden. want mijn pony wil soms hard gaan en is dat moeilijk in te houden. in de bak rijdt ik nooit met thiedeman want ik kan in de bak wel zonder

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:42

newie schreef:
als je de thiedemann te lang gebruikt, en te strak afsteld word je probleem alleen maar erger, je kunt beter geen hulpteugel gebruiken, hoe makkelijk het soms ook lijkt.

probeer het met goeie begeleiding op te lossen, dat is het beste

je geeft precies aan waar het probleem zit, ontbreken van goede begeleiding. Op zich is er niets mis met de Thiedemann of slof, maar het moet wel gebruikt worden zoals die bedoeld is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:38

Een thiedemann kan heel goed bruikbaar zijn als tijdelijk hulpmiddel om een 'probleem' op te lossen, mits je weet hoe je er verstandig mee om gaat. Maar dat geldt voor al dit soort hulpstukken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:46

Thiedeman nog nooituitgeprobeert.. rij nu met een losse slof omdat mn paardje als ze der hoofd omhoog gooit ik der moeilijk naar beneden kan krijgen en dus ook stoppen..