met stoot gaan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy610

met stoot gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 21:00

Naast Daisy rij ik ook op een manege. Meestal op Fighter nu zeggen ze dat hij mischien een stoot krijgt. dat doen ze met een halstertouw die onder de singel doormoet en dan door de neusriem. Dat lijkt me niet zo comfortabel voor hem.
Weten jullie iets hoe je het beter kunt bevestigen?
En ik wil ook graag weten hoe die stoot werkt.

ALVAST BEDANKT Hyper!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:04

ik heb ook een tijd met een stoot gereden..
bijzet met daaraan bevestigd een verlengstukje van de longeerlijn (die je bevestigd aan beide bitringen).

de bijzet ging om de singel tussen de benen en het verlengstukje aan beide bitringen...

ik had de stoot omdat mijn pony altijd haar hoofd in de lucht gooide en in de lucht bleef kijken, het was niet om haar perse naar beneden te krijgen oid, maar echt dat het rijden voor ons allebei wat makkelijker ging Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:14

Ziets heb ik ook wel eens gezien gemaakt van een oude fietsen (binnen)band. Dat lijkt me nog iets prettiger, omdat t een beetje meerekt.

Daisy610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 17:54

bedankt voor jullie reacties ik ga morgen op Fighter met stoot...
ga eens kijken of dat lekker rijdt want hij is nogal sterk en schud zo erg met zijn hoofd.
ik hoop dat het morgen beter gaat.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:05

op de manege waar ik eerst ree hadden alle paarden een stoot maar wel een echte uit de ruiter winkel.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:06

Kan je niet beter een martingaal nemen?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:40

Je kunt dan inderdaad beter een bijzetteugel of een fietsband gebruiken omdat hier nog een beetje rek in zit en in zo'n halstertouw niet.

Daisy610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:26

goed ik heb vandaag met stoot gereden.
het halstertouw moest onder de neusriem door maar ik heb gevraagd of het ook met zo'n verlengstukje van een longeerlijn aan beide bitringen mocht. Dus toen hebben we dat gedaab,Ik heb wel fijn gereden hoor. Hij hield zijn hoofd wat rustiger het was niet om hem naar beneden te krijgen en het touw zat lekker losjes. Als hij normaal liep voelde hij niets van dat touw.

Maar mischien kan ik inderdaad het de volgende keer met een bijzetteugel doen. Een martingaal gaat trouwens niet want dat werkt niet zo goed bij hem. Heeft hij al eerder gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:15

helpt een hals verlenger niet? Die gebruik ik namelijk nog wel eens en vind het ook goed werken. is ook elastisch dus word ie niet omlaag getrokken ofzo ( al ligt het er wel aan natuurlijk hoe strak je hem doet ) Haha!

Daisy610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:55

ja die halsverlenger leek mij ook wel goed
Chester een andere van de manege heeft die ook.
Ik zou eens vragen of dat ook kan want dat halstertouw onder de singel is niet zo lekker voor hem denk ik Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:12

met een halstertouw zet je het paard imo echt vast. niet bepaald vriendelijk dus

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:42

Als je een vaste stoot wilt doen, kun je ook een gewone martingaal nemen en de ringetjes waar normaal de teugels doorgaan aan de neusriem vastmaken. Dan hangt hij niet zo "tussen de knieen" als het paard het hoofd op een fatsoenlijke hoogte draagt, maar wordt netjes langs de boeg geleid.
Een stoot aan de bitringen vast vind ik persoonlijk niet zo'n prettig idee, dat beperkt je m.i. behoorlijk met je eigen teugelhulpen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:47

De belangrijkste reden voor mij om niet met stoot te rijden is toch wel omdat je niet los kan laten.
De meeste hulpteugels hebben geen contact meer (of in ieder geval weinig) op het moment dat je de teugels loslaat.

Stel je voor dat je met een stoot rijdt en je paard/pony schrikt of struikeld of iets in die richting en het dier valt. Dan blijft die stoot gewoon 'strak' zitten. Hetzelfde als het diertje omhoog komt.

Om die redenen zou ik dan eerder een martingaal, thiedeman of slof aanraden, als ik zoiets al nodig is natuurlijk!! Knipoog

Daisy610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:32

Ik kom net van de manege vandaan.
Ik mocht rijden op Fighter omdat ik de stallen heb gedaan enzo
Bedankt voor jullie adviezen over die stoot, ik heb nu een thiedeman genomen. Dat werkt ook wel. En Fighter mag ook niet altijd een hulpteugel want ze willen hem niet met onervaren kinderen laten lopen met z'n stoot. Nu rij ik hem met thiedeman en een ander meisje doet dat ook. Als alles weer goed gaat gaan we hem weer zonder proberen want vroeger was hij ook wel te rijden zonder. Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:45

Met een stoot verpest je je paard, hij krijgt een ondernek en gaat alleen maar harder trekken, je kan beter een thiedemann, martingaal of halsverlenger nemen, veel beter voor je paard. Zowel voor zijn nek als zijn rug, van zo'n stoot kunnen ze ook extreme spierpijn krijgen, vooral als ze er weinig mee hebben gereden. Wil of moet je dan alsnog per se met stoot rijden, neem dan een bijzetteugel met een bitstukje, dat is wel zo paardvriendelijk, vooral een met een rubberen ring in het midden, dat rekt nog een beetje mee. OK dan!

Daisy610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 19:55

ik heb weer gereden met thiedeman
ging wel aardig.
maar nu wil ik dit forum sluiten hoe moet dat?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:00

Daisy610 schreef:
ik heb weer gereden met thiedeman
ging wel aardig.
maar nu wil ik dit forum sluiten hoe moet dat?

Het is in principe niet nodig om een slotje op dit topic te zetten. Als er geen antwoorden meer komen zakt het topic vanzelf.

Mocht je om één of andere (goede) reden toch een slotje op dit topic willen kan je op het rode uitroeptekentje drukken en daar aan de moderators vragen het topic te sluiten Lachen