lucerne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:03

Al vanaf het begin dat ik Polly heb is ze een moeilijke hooi-eter.
Vroeger mikte ik gewoon een plak hooi over de deur, bij Nancy was ie netjes op de volgende dag en Pol haar stal blijft een puinhoop, ze schopt het door de hele stal heen, mest eroverheen, plast eroverheen en dan moet ze het niet meer.
Dus ik hooi maar in netten gaan voeren, maar dan trekt ze het eruit, besluit dat het niet smaakt en je hebt hetzelfde resultaat.

Ik zit er dus aan te denken om haar maar lucerne te gaan voeren, in de hoop dat ze dat wel eet, maar ik heb geen idee hoe dat werkt.
Moet ik hooi blijven bijvoeren, en hoeveel moet ze hebben?

Tips zijn dus welkom!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:06

probeer anders een keer kuilgras.. Of hooi van een andere leveraar.. het kan zijn dat het hooi wat je nu heb ouder is en vies smaakt.. !!

Luserne vind ik zelf niet zo lekker om te geven..

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:38

het hooi wat ze nu krijgt is het enige hooi in de omgeving wat ze eet, heb al verschillende leveranciers geprobeerd maar dat eet ze helemaal niet, van kuil heeft ze meerdere malen koliek gehad, krijgt ze ook niet meer.
Op hooi gebied ben ik klaar met proberen, wil graag weten wat de voordelen zijn van lucerne en hoe je het voert.

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:22

ik voerde het naast het hooi, een voerschep per dag ofzo.. dus niet als vervanger voor hooi. heb ook geen idee of dat kan, want je moet dan natuurlijk flink wat meer geven om aan dezelfde energiebehoefte of maagopvulling als met hooi.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:45

ik voor ze wel kuil maar dat is een meter lang geweest voordat ze dat gingen maaien en ik moet zeggen dat ze dat heel lekker vinden. en ook de pony die snel aan de diaree was geeft er ook geen last meer van. lucerne krijgen ze echt heel soms daar worden ze heel snel dik van

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:53

Lucerne is vaak "lekker" gemaakt met melasse. De manueel therapeute/acupuncturiste die bij mijn paard kwam, noemde o.a. muesli en lucerne met melasse "puur vergif". Je voert je paard een boel "onnodige" suiker schijnt het, en lucerne is voor zover ik weet ook nog eens een barstens eiwitrijk, je moet er niet teveel van voeren.

Ik heb het mijn pony vroeger een poosje gevoerd als extra toen ze na een verblijf in het buitenland heel mager was toen ze weer thuis kwam. Ze knapte er snel van op en ging er heel lekker van ruiken. Ze vond het bovendien erg lekker. Dus hoe slecht of goed het precies is? Misschien zijn er varianten waar ze niet zoveel melasse doorgooien? Teveel gezoet voer is inderdaad helemaal niet gezond, daar had ik toen niet over nagedacht. Of zouden ze het dan weer niet lekker vinden?

Ik zou eerst 'ns paardenkuilgras (later geoogst en wat langer gedroogd dan koeienkuil! belangrijk!) proberen, of een hooinet met heel kleine mazen waar je paard niet zo'n knoeiboel van kan maken.

Groetjes
Yvonne

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:32

Mijn paard is ook altijd een hele moeiljke eter. Ik heb alles na laten kijken, bloedonderzoeken, tandartsen alles, maar hij bleef een prutser. Hij stond eerst op behoorlijk wat kuilgras en behoorlijk wat biks (5,5 kg equiral sport)
Bovendien is het er een die heel gevoelig is wat betreft voer. Omdat wij een kleine stal hebben, en dus niet grote partijen kuil hebben, hadden we elke keer problemen met verschillende snedes. De andere paarden reageerden daar niet op, de mijne wel. Ik ben toen overgegaan op lucerne. Ik heb het hooi helemaal vervangen voor lucerne, ik voer 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht, dus zeg maar 6 kg op een dag. Ik geef ietsjes meer. Verder ben ik overgegaan op voer van Hartog, energymix, en hiervan geef ik nog maar 3 kilo per dag. Ik kon na amper drie weken de resultaten al merken, hij kwam eindelijk lekker op gewicht, en makkelijker in zijn spieren. Zijn hoefkwaliteit ging ook enorm vooruit, mijn smid die niks van mijn voerverandering afwist stond te kijken en vroeg hoe dat kwam. Ik kan dus alleen maar zeggen dat ik er heel erg tevreden over ben. Je voert een constante kwaliteit ruwvoer, die van zeer goede kwaliteit is. Dat lucerne barstensvol eiwit zit klopt niet. Ja het klopt wel.. er zit ook heel erg veel eiwit in, maar verteerbaar eiwit. Een deel van het eiwitgehalte van hooi en kuilgras komt uit (kunst) mest, en is niet verteerbaar, en "schadelijk". Ga je over eiwittten praten dan moet je dus een onderscheid maken in verteerbaar, en niet-darm-verteerbaar eiwit.
Ik moet je er wel bijzeggen dat het wel voer met veel energie is. Ik kon tijdens de eerste weken echt merken dat ie een stuk heter was. Ik weet niet hoe het voor paarden is die in de wei lopen of op rust staan..
Kijk voor meer informatie eens op http://www.hartog-lucerne.nl/internatio ... dukt_1.htm je kunt ook een folder aanvragen. Heb ik toen ook gedaan. Ik heb een heel schema gemaakt met benodigde voedingsstoffen etc, en gewoon gaan rekenen en gaan vergelijken. (Bij treurniet kun je een soort energie/behoeftetabel voor jouw paard opvragen)
Succes!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:38

dat maakt dik...dat was wat ik hoorde.. ondanks eerdere slechte ervaringen met lucerne (teveel gevoerd & bijna hoefbevangen, paard stond straks van de eiwitten) besloot ik om hem toch maar weer te proberen alleen in mindere mate. arabiertje van 22, 156m hoog met licht werk. Ik gaf hem eerst 1 schep en later 2 scheppen op een dag.. Na een week begon ie humeurig te worden... na 2 weken was ie niet meer te rijden. Z'n hele nek stond strak van de eiwitten en hij was zo humeurig... toen ben ik er meteen mee gestopt.. nu weet ik het zeker.. in mijn paard géén lucerne meer!

ik zou het dus zeker niét als vervanger van hooi doen...

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:09

het betreft hier een shet die redelijk tot zwaar werk verricht (1.5u per dag minimaal flink aan het werk).
Ze is mooi op gewicht, zit lekker in haar vel, ze is alleen een knoeipot met eten.
Ik heb haar vanavond wat lucerne van Hartog gegeven (halve voerschep, mocht het proberen van mijn stalhoudster die het had staan), ze vond het heerlijk.
Ik zal eens kijken hoe ze het erop doet, dat neemt niet weg dat ik graag nog van anderen ook hun ervaringen hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:22

Idd, er zitten veel eiwitten in. Vind ik bij shetlanders(en andere sobere rassen) toch een beetje eng om als vervanger van hooi te gebruiken.

Ik gebruik het enkel als dikmaker. Een halve voerschep over de biks heen als er eentje aan de schrale kant is. Heb alleen maar bolle pony's lopen, dus voer het op het moment niet.

Misschien kan je er een klein beetje van bijvoeren, en ook gewoon hooi blijven voeren?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 06:38

Idee uit een andere hoek, kan het niet zijn dat ze aan het beetje dat ze tussen het knoeien door WEL eet gewoon "genoeg" heeft? Dat ze er zo mee knoeit omdat ze niet "meer" nodig heeft? Als ik zie hoe weinig de shetlander die als gezelschap bij Silver loopt nodig heeft..... Maar ja die doet geen werk!!!
Of zie je haar in conditie achteruit gaan als ze op hooi staat wat ze slecht eet?
Shetten die moeilijk doen met eten..... *grinnik* dat is toch wel een beetje een aparte tegenstelling hoor. Ik ken er alleen maar die een soort allesbranders zijn.
Veel succes verder, zou goed kunnen dat met beleid lucerne voeren een heel goede oplossing is.

Groetjes
Yvonne

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:40

Ja, het zou inderdaad ook gewoon kunnen dat ie teveel heeft natuurlijk. Maar nog even als een reactie op Ymke enzo.. ik snap niet dat jullie eiwit-problemen kregen! Die van mij is heel gevoelig voor eiwit, van paardenkuil kreeg ie allemaal bultjes en weet ik veel wat, maar met lucerne gaat het super!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:45

Ken ook een paard dat eerst bultjes van Lucerne kreeg, maar dit kwam vooral omdat ze nog teveel krachtvoer ernaast kreeg. Het werd dus teveel wat ze binnenkreeg. Door te minderen met de brok ging het wel goed.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:45

Passionato schreef:
Ja, het zou inderdaad ook gewoon kunnen dat ie teveel heeft natuurlijk. Maar nog even als een reactie op Ymke enzo.. ik snap niet dat jullie eiwit-problemen kregen! Die van mij is heel gevoelig voor eiwit, van paardenkuil kreeg ie allemaal bultjes en weet ik veel wat, maar met lucerne gaat het super!

ik denk dat dit per paard verschillend is... hij is een arabier en per ras kan het ook wel uitmaken denk ik..hij is zowieso heel koliek en eiwit gevoelig... maar lucerne..elke keer denk ik..ach het valt wel mee.. maar hij is nu een week of 2 van de lucerne af en zie gewoon z'n nek weer ontspannen en hij word weer liever... met lucerne is het gewoon een ^#$@% paard..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:01

Voer je niet teveel krachtvoer erbij dan? jem oet niet vergeten dat je krachtvoer moet minderen als je lucerne gaat voeren. Het is namelijk heel erg hoogwaardig ruwvoer! Ik heb mijn paard van 6 kg equiral sport naar 3 kilo energymix van hartog gedaan. Ik ben dus gehalveerd in krachtvoer, en hij deed het er hetzelfde op, sterker nog.. hij deed het er beter op!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:02

tuurlijk..uiteindelijk kreeg hij bewijs van spreke alleen maar lucerne...en toch werkt het niet..tja wat voor het ene paard goed is, is voor de andere niet goed..

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:26

Voor mijn paardje is lucerne helemaal fantastisch. mijn merrie is alergies voor stro en hooi stof. dus ik was altijd verplicht nat hooi te voeren. kuilgras kon niet want daar kreeg mijn paardje onwijs dikke benen van. (het maakte niet uit of ik arme of niet arme kuil gebruikte de benen liepen altijd op). Ik ben in de winter begonnen met lucerne. dit omdat je in de winter bijna onmogelijk nat hooi kunt voeren. De eerste dagen moest ze even wenen maar nu eet ze niets liever meer. ze krijgt geen dikke benen en ze hoest absoluut niet ze is prima op gewicht en heeft een hele mooie spieropbouw. echt super spul. heel makkelijk te voeren alleen best wel prijzig.