Bit: Spiegels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Bit: Spiegels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:25

Ik las net in het Bit een artikel over spiegels in de stal van je paard hangen....

Ik dacht er toen opeens weer aan dat mijn ponypaardje altijd bij de spiegel staat als k um loslaat in de bak, ook als k um opjaag rent ie weer naar de spiegel toe...hij staat zichzelf er altijd in te bewonderen Haha! Tong uitsteken
blijkbaar voelt ie zich daar ook veiliger ofsow dan...

Maarreh in het Bit stond dat paarden zichzelf niet herkennen in de spiegel, dus denken ze dat ze een maatje hebben gevonden...dus worden de paarden rustiger...

Aangezien mijn ponypaardje altijd heel debiel bezig is op stal, met trappen en weet ik veel wat ie allemaal uitspookt als ik er ni ben Tong uitsteken Maar door dat trappen in de stal heeft ie op z'n 3e een beenwond opgelopen waardoor ie een jaar niet heeft kunnen rijden, dus dat probleem is opzich best ernstig...(in de dierenkliniek d88 ze ook dat ie waarschijnlijk nooit meer zou kunnen lopen...maar eht is toch goed gekomen, gelukkig) hij is wel minder gaan trappen als voorheen, maar echt weg is het dus niet...denk ook niet dat ie er echt vanaf komt...maargoed ik wou het dus eens gaan proberen met zo'n spiegel...wie weet helpt het wel...want Moreno verveelt zich altijd super erg op stal...en aangeizen hij in de bak ook niet bij de spiegels weg te slaan is... Haha!

Is er iemand die dat ook heeft geprobeerd ofniet?? En zo ja...wat vond je paard ervan?? Lijkt het jullie een goed idee of niet??

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:34

Pff... geen idee eigenlijk.

Misschien niet zo veilig, een spiegel in de stal. Stel dat ze hem kapot trappen.

Ik snap het punt er achter wel; paard ziet zich zelf maar weet niet dat hij dat zelf is dus denkt dat het een maatje is.
Opzich zeker geen slecht idee, maar of ht veilig is weet ik niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:39

Citaat:
Misschien niet zo veilig, een spiegel in de stal. Stel dat ze hem kapot trappen.

Het is ook niet de bedoeling dat hij in de box hangt, maar er buiten. Knipoog Bijvoorbeeld aan de muur tegenover zijn box. Dat staat wel duidelijk in het artikel.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:39

Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik zou niet zomaar een spiegel ophangen, een kopstoot en de spiegel ligt aan stukken met alle gevolgen van dien... En als het echt zo is dat ze in de spiegel een maatje vinden, is het dan niet handiger je paard zo neer te zetten dat ie andere paarden kan zien? Zou hetzelfde gevolg moeten hebben...

edit: buiten de stal dus... sja het is het proberen waard Lachen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:40

Je hebt een speciaal soort spiegel die je in de stal kunt ophangen (die gaan minder snel kapot). Maar ik heb het nog nooit gedaan, geen ervaring mee.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:41

In het artikel stond idd buiten de stal...had ik er ff bij moeten zetten...

Maarrrr mijn paardje kan genoeg paarden zien...zijn stallen naast hem en tegenover hem...dus das het probleem niet...

Maarreh omdat mijn paardje altijd trapt...worden de buurtjes ook chagrijnig...dus erg vriendelijk doen ze niet tegen elkaar...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:42

horselover23 schreef:
Je hebt een speciaal soort spiegel die je in de stal kunt ophangen (die gaan minder snel kapot). Maar ik heb het nog nooit gedaan, geen ervaring mee.

Weet je eventueel waar die te koop zijn??

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:47

Nee, het kwam erop neer dat het een soort van plakfolie was wat spiegelt.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:49

als je ervoor kanz orgend at je paard de spiegel neit kapot kan maken, dan lijkt het me wle een goed idee Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:50

Citaat:
En als het echt zo is dat ze in de spiegel een maatje vinden, is het dan niet handiger je paard zo neer te zetten dat ie andere paarden kan zien? Zou hetzelfde gevolg moeten hebben...

Het gaat er om dat het een constante factor is (zijn spiegelbeeld is er altijd). Andere paarden zijn er soms wel, soms niet, ze kunnen ook verhuizen of van box wisselen. Affijn, lees het artikel zou ik zeggen want het is erg interessant.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:52

Ja idd ik vond het ook interessant, vooral omdat mijn ponypaardje altijd voor de spiegel staat....weet iemand dan waar die plakfolie te koop is??

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:57

PeruaansePas schreef:
Het is ook niet de bedoeling dat hij in de box hangt, maar er buiten. Knipoog Bijvoorbeeld aan de muur tegenover zijn box. Dat staat wel duidelijk in het artikel.

Ja weet ik veel, ik heb het niet gelezen Tong uitsteken

Ziettie zich zelf dan nog wel?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 15:14

Stalmaatje
een oude vriend in de spiegel
Spiegels verminderen de stress vane en paard op stal. En daarme allerlei stalproblemen. Hoe komt dat? Een paard herkent zichzelf niet en gaat zijn spiegelbeeld na verloop van tijd zien als oude bekende.

Als er nu een plek is waar een paard eigenlijk niet hoort, dan is het wel op stal. De Britse veterinair (gedrags-)wetenschapper dr. Daniel MIlls geneert zich bijna om te zeggen 'we hadden al wetenschappelijk bewijs dat te weinig visueel contact met soortgenoten de stress bij paarden verhoogt. Het naar elkaar kunnen kijken en 'neuzen' vermindert de stress. maar omdat we niet kunnen verwachten dat iedereen maar een gat in z'n box zaagt, zijn we het effect van spiegels op paarden gaan onderzoeken. En tot onze aangename verassing heeft een spiegel hetzelfde effect.'
een paard herkent zichzelf namelijk niet in de spiegel en denkt dus dat hij een stalmaatje heeft gekregen. sommige paarden reageren erg agressief op hun dpiegelbeeld. 'maar omdat ze agressie terugkrijgen, net als in de vrije natuur, houdt dat meestal na een paar minuten op. als de agressie niet ophoudt, moet je de spiegel natuurlijk weghalen.'
veel paarden reageren aanvankelijk behoedzaam op hun spiegelbeeld. slechts een handjevol wordt agressief. door de reacties van de proefpaarden nauwgezet bij te houden, kon Mills vaststellen dat niet alleen de stalondeugden verminderen, maar ook het chagrijn van veel op stal geparkeerde paarden

Relaties opbouwen
Mills is ervan overtuigd dat het gros van de paarden op stal ongelukkig is.'nogal logisch'zegt milss. 'hetzijn kuddedieren, die gewend zijn buiten te lopen en te grazen. op stal zijn ze vaak alleen, onderdak en krijgen ze geconcentreerd voer. dar is een goede manier om een paard ongelukkig te krijgen. ik zou ook wel een pil kunnen ontwikkelen waarmee ik jou alle voedingstoffen die je nodig hebt kan toedienen. maar daar word je zker niet gelukkiger van'.
los van deze basale noden, speel er nog een opmerkelijk sociaal element mee. úit onderzoek is gebleken dat een paard in vrijheid, in een kudde dus, ongeveer 3 belangrijke relaties heeft in z'n leven. los van het veulen met merrie. 3 vriendschappen zeg maar'. in een situatie waarin paarden regelamtig van stal wisselen, komt een paard aan het opbouwen van dit soort relaties niet toe. 'het is echt evrschrikkelijk voor een paard. je kunt het vergelijken me thoe je je voelt als je op een groot feest bent waar je niemand kent. of dat je naar je werk gaat en om de week zijn al je collega's vervangen. daar knap je niet van op'. dan komt de spiegel in beeld. als het klikt tussen paard en spiegelbeeld denk het paard na verloop van tijd dat hij een onafscheidelijke vreind heeft gevonden. mocht je willen proberen de stress van je paard te verminderen mer een spiegel, dan is het raadzaam, een zo hard mogelijke, onbreekbare, spiegel aan te schaffen. want de spiegel kan af en toe een krasje oplopen met paarden in de buurt. verder moet je opletten dat het paard zich kan onttrekken aan z'n spiegelbeeld en dat hij zichzelf niet ziet tijdens het eten. de spiegel kan het best direct buiten de boxdeur opgehangen worden, is Mill's advies...

tekst: Bram Hulzebos (Bit)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 15:15

Das dus het artikel Tong uitsteken

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:21

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:26

Samo, thnx iig...zal ff op die site gaan kijken...

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:59

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 16:05

10-08-2001

LONDEN, 8 oktober
Uit een Engels onderzoek is gebleken dat een spiegel in de stal dé oplossing is voor treurige paarden of paarden die zich vervelen.

De wetenschappers hebben vele paarden bestudeerd en een spiegel in de stal bleek een zeer positieve uitwerking te hebben op sikkeneurige dieren. De onderzoekers wijzen er nog wel op dat het een onbreekbare spiegel moet zijn, dit om verwondingen te voorkomen.

Bron: Noordelijk Hippisch Persbureau

Thnx texela!! Lachen zal es verder gaan zoeken op nternet dan....

maar het schijnt dus blijbaar wel te helpen Lachen zul je zien...bij alle paarden werkt het behalve bij die van mij Tong uitsteken hhahah

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:08

Bij ons staan ze allemaal naast elkaar Haha!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 16:35

Bij ons staan de paarden naast elkaar en tegenover elkaar. Bij alle stallen zitten in de muur aan de zijkant kleine 'raampjes' met tralies ertussen dus hij kan zijn buurtjes zien. Aan de 8erkant van de stal zit ook een raampje (met tralies) dus hij kan ook naar buiten kijken. En aan de voorkant (dus bij de deur) zitten tralies, en hij kan z'n hoof naar 'buiten'doen....dus hij kan alles zien wat op de hele stal gebeurt...

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:35

LuvdaTossa schreef:
Bij ons staan ze allemaal naast elkaar Haha!

idd bij ons ook en ze vermaakt zich de laatste tijd heel erg met haar nieuwe buurman Haha!
(is naar een merrie-box verplaatst omdat ze drachtig is, en daarnaast staat een ruin met wie ze het nu wel heel erg goed kan vinden haha)
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:43

lijkt me een goed idee! ga gewoon een super-goedkope spiegel bij de Action halen en het uitproberen, ben benieuwd!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:24

Weet iemand al waar je deze spiegels kan kopen en hoe duur ze zijn. Ik heb het artikel in Bit ook gelzen en wil er graag een aanschaffen voor mijn bijrijdpaard. Hij is nu verhuisd naar een andere stal, maar staat daar een beetje in een hoekje waar hij maar één paard kan zien en daar is hij niet echt vrienden mee. Ook komen in die hoek geen paarden langsgelopen. Hij is wel een beetje chagrijnig geworden nu en dat was hij nooit. Dus ik vind het in ieder geval wel de moeite waard.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:38

Je moet in ieder geval een onbreekbare spiegel hebben. Soms worden ze wel eens te koop aangeboden tweedehands op bijv. marktplaats. Anders zou ik even informeren bij een bouwmarkt bij jou in de buurt. Als ze het niet hebben, kunnen ze het wellicht bestellen of een tip geven waar je moet zijn.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:42

Ik zal dan wel es ff iets gaan zoeken bij marktplaats....thnx iig voor je tip!!