voeradvies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

voeradvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:15

Ik heb een paard van 1.64 en is 7 jaar. Ik geef hippostar brok en muesli. Ik rij geen wedstrijden, heb 1 keer in de week een half uur intensief priveles en de rest van de week rij ik in de binnenbak het normale werk stap,draf en galop ongeveer 3 kwartier. Op de dagen dat ik niet rij longeer ik hem meestal met bijzet ongeveer 20 minuten. Meestal 1 dag in de week dat ik niet rij.

Mijn vraag was wat is nou een goede hoeveelheid voer wat ik hem moet geven.

Als ruwvoer krijgt hij hooi/kuil. Het is gemaaid gras wat in rollen is verpakt, het lijkt meer hooi dan kuil. Dit krijgt hij sóchtends een emmertje, dan gaat hij om 9:00 naar buiten in de wei waar nog wel wat gras staat, dan om 16:00 weer naar binnen en dan weer hooi en dan sávonds nog een keer hooi.

Ik merk nu heel erg dat hij na het rijden of longeren erg zwaar ademt.

Wat zouden jullie hem per dag geven.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:26

Mijn paard is 8 jaar en 1.61 en heeft eigenlijk een beetje hetzelfde werk-schema als jouw paard. Mijn paard krijgt 2 maal daags een berg hooi en 2 maal daags 1 kilo brok + 1/2 kilo muesli. Verder staat ze van 9.00 tot 17.00 op de weide. Ik geloof echter niet dat er zoiets is als een standaard hoeveelheid voer per paard. Voeren doe je, zoals vaker gezegd, met je ogen Knipoog

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 14:29

Maar dat hij zo zwaar ademt na het werk kan dat te maken hebben met tekort aan voedingstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:24

Nee, eerder met problemen met zijn longen of een slechte conditie. Normaliter zullen paarden na de training wel iets sneller (en wat duidelijker hoorbaar) ademen, maar zwaar ademen betekent dat het niet geheel goed zit...

Voeren doe je op het oog, ik ga van het principe uit, veel ruwvoer en de nodige hoeveelheid brok. Wisselt sterk per paard. Wordt hij te dik of te energiek dan de hoeveelheden wat verminderen, indien te mager juist vermeerderen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 15:32

Nou je ziet het bij zijn flanken heel erg dat hij snel ademt.

Jessica

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 15:33

O,ja voordat ik hem kocht in juni kreeg hij 1,5 kilo brok. Bij mij krijgt hij nu 1 kilo brok.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:41

voor dat zware hijgen zou ik je paard persoonlijk na laten kijken, als ie dat eerder niet deed zit er iets niet goed hoor!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:18

Dat je dat bij z'n flanken ziet is altijd wel hoor,na een rondje rennen gaat jouw borstkas toch ook op en neer Knipoog
Maar je moet zelf kijken hoeveel hij nodig heeft.Dat verschilt vaak per paard,mijn fjord loopt elke dag een half uur tot een uur,en als ik niet rijd longeer ik.Ze krijgt een kilo biks,2 plakken hooi per dag.En af en toe een halve kilo muesli.