is het normaal dat ik bang ben?hebben jullie tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

is het normaal dat ik bang ben?hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:48

hoi,

van de zomer ben ik op een buitenrit van een op hol geslagen paard gevallen en daardoor had ik mijn rug gebroken.
nou was ik van het weekend weg en toen begon mijn moeder er over dat ik volgend jaar op vakantie wel een paar buitenritten mocht gaan maken...
en ik werd ineens behoorlijk bang...
ik kreeg een heel raar gevoel in mijn buik enz.
is dat nou normaal??
eerst dacht ik van ik ga weer rijden en dan ga ik ook weer lekkere buitenritten maken(vond ik vroeger echt altijd te gek)
hebben jullie misschien ook tips??
over hoe ik dat het beste aan kan pakken en hoe ik misschien die angst kan overwinnen??
ik mag over 2 weken weer rustig aan gaan paardrijden.
alvast bedankt allemaal

doei doei kusjes ilse Doei, doei

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:03

niemand??
want ik zit er een beetje mee in de knoop Scheve mond

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:07

Het is wel logisch dat je bang bent, maar de enige manier om er achter te komen of je nog steeds bang bent als je gaat rijden, is door het te doen.

Begin gewoon rustig, niet meteen met een buitenrit. Probeer eerst weer je vertrouwen terug te krijgen door weer met de basis te beginnen. Neem wat lessen en leg uit aan je instructeur wat er aan de hand is en die zal je dan langzaam begeleiden totdat je uiteindelijk je buitenritten weer gaat maken! Succes..

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:39

@ Lame dank je voor je reactie Lachen

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:41

nou ik vind het heel logisch dat je bang bent.

Ga onder goede begeleiding weer proberen, stapje voor stapje. Ten minste als je graag weer wilt rijden. En dan in een bak, op een zeer betrouwbaar paard. En wanneer je weer vertrouwen hebt, kun je voorzichtig weer naar buiten.
Niks overhaasten, lekker de tijd ervoor nemen

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:42

Het is inderdaad normaal dat je bang bent. Gewoon de angst dat het misschien weer zou kunnen gebeuren. Ik zou op zoek gaan naar iemand met een braaf paardje, zodat je daar eerst een beetje vertrouwen in kan krijgen. Als dat goed gaat, met iemand ernaast naar buiten een stukje, steeds iets verder en af en toe stukjes los. Als dat goed gaat misschien die andere persoon ook op een paard en gewoon alleen maar stappen.

Goed rustig aan doen en niets forceren, als je iets nu niet wilt wacht je er even mee en probeer je het later nog een keer...

Succes! Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:45

ik heb alweer zo'n 15 jaar geleden een zwaar ongeluk gehad, en nog elke keer aals mijn pony ineens de kolder in zijn kop krijgt en er vandoor dreigt te gaan.
wordt ik behoorlijk bang!

bij mij is t wel minder geworden, maar de angst om er aaf te vallen is nog best groot..
ik vermijd ook sommige situaties expres zodat ik niet bang hoef te zijn dat ik weer met paard en al onderuit ga..

heel langzaam aan alles weer opbouwen, voel je dat je bang wordt dan gewoon doen wat je zelf aanvoelt.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:45

dank jullie wel voor jullie reacties..
ik wil wel heel graag rijden maar ben denk ik bang dat er wat gaat gebeuren ja....
ik ga als ik weer mag beginnen hoogstwaarscheinlijk op een pony die ik vorig jaar heel veel heb gereden rijden want zij doet ook echt alles op mijn stemcommando...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:52

Ik zou gewoon beginnen op een pony waar je alle vertrouwen in hebt, en eventueel iemand mee laten lopen, die ff paardje vasthoud. Alles op je eigen tempo doen, dat is ook belangrijk.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:54

Tuurlijk is het logisch, je rug breken is niet niks Scheve mond
Mischien een keer met een vriendin op butienrit op haar pony(als die mak is) dat zei er naast loopt, en hem vast houd, en dat dan afbouwen totdat je los durft te galoperen ofzo?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:21

dank jullie wel voor jullie tips
ik zal er zeker wat aan hebben

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:31

Waar woon je precies in zoetermeer, want ik heb een heel rustige pony en anders mag je wel een keer op haar mee, dan gaan we even een rondje stappen ofzo. En als je dan durft kan je draven en galopperen

Krishoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:15

LovingTweety schreef:
Waar woon je precies in zoetermeer, want ik heb een heel rustige pony en anders mag je wel een keer op haar mee, dan gaan we even een rondje stappen ofzo. En als je dan durft kan je draven en galopperen

OK dan!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:21

ik vind het ook logisch dat je bang bent. in ieder geval rustig opbouwen en vooral op lieve/rustige pony's rijden, daarmee zul je makkelijker je angst overwinnen dan met een hittepetit.(tenzij jij vind dat je daar klaar voor bent, je moet natuurlijk doen wat jij aandurft)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:29

boeflover schreef:
ik vind het ook logisch dat je bang bent. in ieder geval rustig opbouwen en vooral op lieve/rustige pony's rijden, daarmee zul je makkelijker je angst overwinnen dan met een hittepetit.(tenzij jij vind dat je daar klaar voor bent, je moet natuurlijk doen wat jij aandurft)

nou op een hittepetit zal niemand mij voorlopig vinden...
ik denk dat dat beesje alleen maar opgefokt van mij zal raken... Scheve mond
en ik van dat beestje....
en dat aanbod wat ik net heb gehad is geweldig!!! Haha! Haha!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:21

Is tog logisch dat je bang bent. Maar ga eerst eens rustig beginnen!! Wie weet valt het allemaal wel weer mee. Zoiets moet slijten denk ik Hyper!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:27

Niks nieuws onder de zon. Ook niks mis mee. Join the club op www.nvvr.info want komend voorjaar hebben we weer een angst-wordt-moed weekend; speciaal voor mensen zoals jij en al die andere bange mensen en paarden.
Ooit door iemand als "angsthazenweekend" geroepen naar aanleiding van een verhaal van een bang mede-lid bleek het dit jaar een erg nuttig weekend te zijn. Komend voorjaar dus in de herhaling.

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:37

hoi!

Jeetje... je rug breken... lijkt me best eng. Dat je weer mag gaan paard rijden! Gelukkig wel! Maar ik weet niet hoelang je paard hebt gereden maar ik denk dat het ook wel zo zou kunnen zijn dat als je weer even het gevoel hebt gehad dat je er best wel snel al weer overheen bent... Maar je rug breken is natuurlijk niet niks dus... En natuurlijk wat die anderen allemaal al zeiden, alles in je eigen tempo doen! Ik hoop voor je dat het weer gaat lukken Pling Enne, 'Er is hemel op aard, op de rug van een paard!' Tong uitsteken Tong uitsteken Groetjes!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:40

@ CCTexanAngel voor dit "ongeluk" reed ik +/- 4,5 jaar... en ik heb nu zeker 3,5 maand niet gereden...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:40

heeft verder nog iemand tips??

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:14

ik zou niet gelijk weer buiten gaan rijden, maar oefen gewoon eerst in de manege, en dan zou ik (als ze die daar hebben) voor een fjkord/ haflinger gaan. die zijn niet zo groot, lekker breed en heel braaf.
misschien kun je ook eerst wat aan de longe oefenen met een volige singel. dan zit je wel op de blote rug om beter het gevoel weer te krijgen en evenwicht enz. maar je hebt natuurlijk allesteun aan de handvaten waar je je goed aan vast kunt houden. dat zou ik een erg prettige manier vinden om over mijn eerste angst heen te komen.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:39

Vind het ook erg logisch dat je bang bent,oefen eerst weer met het rijden tot je dat weer lekker onder de knie heb,en ga dan met een heel lief en rustig paardje en nog iemand naar buiten,bev. alleen maar stappen en de volgende keer een drafje etc. Ik durf buiten nog niet te gallopperen want die van mij gaat dan aan de kletter,maar draaf nu regelmatig een een groep en dat gaat goed,zo wen ik eraan en zij ook,en pas als we er klaar voor zijn gaan we galopperen Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:47

ik denk dat er wel genoeg tips zijn gegeven, maar ik denk dat 1 ding heel belangrijk is, maar ja dat is voor mij makkelijk zeggen, maar ik denk dat je niet met alle twijfel en angst moet opstappen, want een paard voeld dit natuurlijk ook aan dat jij een enorme angst hebt...daarom zou ik eerst eens beginnen met grondwerk of lekker poetsen ofzo...dan kun je alvast kontakt maken met het dier en zo een beetje gewend raken aan hem of haar en dan als het begint te kriebelen kun je zelf ( is erg belangrijk dat je er 100% achter staat) de beslissing nemen om erop te klimmen...uiteraard met een geduldige instructeur of -trice

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:49

marlo schreef:
ik zou niet gelijk weer buiten gaan rijden, maar oefen gewoon eerst in de manege, en dan zou ik (als ze die daar hebben) voor een fjkord/ haflinger gaan. die zijn niet zo groot, lekker breed en heel braaf.
misschien kun je ook eerst wat aan de longe oefenen met een volige singel. dan zit je wel op de blote rug om beter het gevoel weer te krijgen en evenwicht enz. maar je hebt natuurlijk allesteun aan de handvaten waar je je goed aan vast kunt houden. dat zou ik een erg prettige manier vinden om over mijn eerste angst heen te komen.

aan de ene kant heb je gelijk qua breedte lekker stevig en lekker laag bij de grond, maar fjorden en haffies kunnen best pittig zijn vind ik als ik even terug denk aan manege v. loon....

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:58

vind het al knap dat je nog durft,
geen tips, maar sterkte ermee OK dan!