Verantwoordelijkheid bij bijrijders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arjette

Verantwoordelijkheid bij bijrijders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:12

Ik heb een paard dat nog weleens steigert, en nu ben ik dus op zoek naar een bijrijder die mijn paard doordeweeks wat meer beweging kan geven, aangezien ik op kamers zit en doordeweeks geen tijd meer heb. Ik heb nu twee bijrijders gevonden, maar allebei hebben ze niet veel ervaring met steigerende paarden. Ze kunnen op zich wel redelijk goed rijden en zijn ook verantwoordelijk in de omgang met paarden. Maar nu is dus mijn vraag, als er iets misgaat door het steigeren of iets anders, in hoeverre ben ik dan verantwoordelijk? Aangezien ik ze duidelijk heb gezegd dat Kia kan steigeren...

moo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:22

ik zou het in een kontractje zetten das ze zelf verandwoordelijk zijn voor als kia stijgerd en er ongelukken gebeuren.... ( weet alleen niet zkrs of zit mag en of dit offcieel is maar ik dnek dat het toch wel voldoende is heet staat immers op papier..Tong uitsteken;)) xxx moo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:48

ik geloof dat ze boven de 18 zelf de verantwoording dragen en dat jij verantwoordelijk (en dus aansprakelijk) bent als ze onder de 18 zijn!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:00

Jah zou een contract opstellen. Zelf heb ik nooit problemen gehad met iets in die richting terwijl ik toch redelijk wat paarden van anderen heb gereden en toch wel er wel es wat is gebeurd. Had een superbaas Lachen Maar je weet maar nooit.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:19

Voor iedereen die bij ons komt/rijd,hangt er een bordje met de regels en betreden op eigen risico.Ik vind dit voldoende,zeker voor mensen boven de 18.Die weten echt wel waar ze mee bezig zijn.Er zit denk ik altijd wel een risico aan met bijrijden vind ik,of je paard nou steigert of niet.
Gewoon duidelijk zijn hoe het zit en eventueel een contractje opstellen zou een optie zijn.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:27

bij ons hangt ook een bordje met dat de directie niet aansprakelijk is, maar of dat ding er nou hangt of niet, als er mensen in de les afvallen kunnen ze de manege wél aansprakelijk stellen (ook als ze 18+ zijn). Hoe dat met vrijrijden is weet ik niet, ook niet als je niet op een manege staat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:28

juridisch blijft de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor alles wat het paard uitvreet, kan je 10 contractjes opstellen, maar dar helpt je niets.

Bij mij op stal is het gebeurt: bijrijdster valt van paard, paard trapt na, bijrijdster bewustelos, groot gat in d'r hoofd, met de ambulance naar het ziekenhuis en haar verzekering heeft de kosten verhaald op de verzekering van de eigenaar van het paard. Zover gaat het dus.

Bij schade aan derden (paard steigert en landt op een auto) is ook de eigenaar van het paard aansprakelijk.

Je kunt dus het beste zorgen dat je goed verzekerd bent!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:00

Wat smurf zegt idd, je bent gewoon verantwoordelijk voor wat je paard aanricht, contract of niet. Gelukkig vallen paarden onder de huisdieren en ben je dus gewoon verzekerd voor schade die ze aanrichten (bij ons bijvoorbeeld tot 2,5 miljoen, maar dat is denk ik bij iedereen anders).

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:05

Natuurlijk moet je wel goede afspraken maken, en misschien is een contract opstellen ook niet verkeerd. Je bent er namelijk niet bij als zij met jouw paard bezig zijn. Wat betreft de aansprakelijkheid, daar heeft Smurf gelijk in. Kijk gewoon nog even goed je eigen verzekering na, dan weet je waar je aan toe bent

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:37

Steigert het paard en valt de bijrijder eraf, wie is dan aansprakelijk dat is de vraag.
De bezitter (meestal is dat ook de eigenaar) is aansprakelijk voor schade door die ontstaat door eigen gedragingen van zijn dier. Valt de bijrijder er dus af vanwege een eigen gedraging van het dier is de bezitter aansprakelijk. Dit speelt hier dus.
Vervolgens is de vraag of er sprake van zijn van eigen schuld aan de zijde van de schadelijdende partij is waardoor de schadevergoedingsverplichting geheel of gedeeltelijk kan komen te vervallen. Dat hangt ondermeer af van de feitelijke omstandigheden van het geval. Omdat je de bijrijders hiervoor gewaarschuwd hebt, treft ze zeker eigen schuld. Hoeveel dit percentage zal zijn is lastig zo op voorhand te zeggen.
Zijn de bijrijders echter jonger dan 14 jaar dan kan geen eigen schuld worden toegerekend en dus blijf je in dat geval 100% zelf aansprakelijk.
Een overeenkomst maken doet hier niets aan af.
In principe zijn dit soort schades wel gedekt op je AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren), tenzij je meer dan 5 paarden hebt?

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:44

als je geen risico wilt lopen moet je iemand hebben die 18 jaar is of ouder, stel ook een schriftelijk contract op dat jij in geen geval aansprakelijk bent en laat dit door bijden ondertekenen (jij zelf en haar)
dan is er niks aan de hand en kunnen ze jou niks maken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:11

develsgirl schreef:
als je geen risico wilt lopen moet je iemand hebben die 18 jaar is of ouder, stel ook een schriftelijk contract op dat jij in geen geval aansprakelijk bent en laat dit door bijden ondertekenen (jij zelf en haar)
dan is er niks aan de hand en kunnen ze jou niks maken

Sorry, ik wil je niet schofferen, maar dit is pertinent niet waar!
Hiervoor zijn wettelijke regels en die zijn niet door een overeenkomst buiten spel te zetten. Een dergelijke overeenkomst is in principe onredelijk bezwarend en dus nietig.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:40

Persoonlijk zie ik ook absoluut het nut niet van het afschuiven van de aansprakelijkheid. Het valt gewoon onder je WA, dus het is verzekeringswerk. Daar betaal je toch je premie voor?!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:46

Hier is een heel topic over geweest op de westernpagina gebruik de zoekfunctie maar eens.

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:47

LDRD schreef:
Sorry, ik wil je niet schofferen, maar dit is pertinent niet waar!
Hiervoor zijn wettelijke regels en die zijn niet door een overeenkomst buiten spel te zetten. Een dergelijke overeenkomst is in principe onredelijk bezwarend en dus nietig.

heb dit ook maar uit de bit

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:50

Is het ook niet te doen ivm een notaris? Waarschijnlijk wat overtrokken, maar vroeg het me zo af. Verder heb je gewoon je WA, niets aan de hand dus Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:12

XoNo schreef:
Is het ook niet te doen ivm een notaris? Waarschijnlijk wat overtrokken, maar vroeg het me zo af. Verder heb je gewoon je WA, niets aan de hand dus Lachen

Nee, helaas, ook met behulp van een notaris gaat dat niet lukken, je kunt gewoon de wet niet buitenspel zetten. Het enige 'voordeel' van een overeenkomst kan ook uitpakken als een nadeel.
Het kan bij de beoordeling van de aansprakelijkheid wel gebruikt worden. Uit de overeenkomst kunnen bewijsmiddelen rollen voor een eventuele 'eigen schuld' aan de zijde van de schadelijdende partij. Dat hangt er maar net vanaf hoe de overeenkomst is opgesteld.