Hooi of brok of allebei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

March

Hooi of brok of allebei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 13:56

Naja de paardjes die ik rij krijgen volgens mij van de winter alleen maar hooi van de eigenaar. Ik rij daar vanaf mei dus ik weet dat verder ook niet. Maar het lijkt mij dat een paard wat gereden etc word, niet genoeg heeft aan hooi. Als ik de eigenaar zo een beetje ken is ie ook niet van plan om brok te gaan voeren. Maar ze hebben dat toch gewoon nodig of niet dan? Als ze geen brok krijgt dan krijg ze niet voldoende stoffen binnen...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:08

ik denk idd ook dat alleen hooi niet genoeg is voor een paard wat gereden word.
als ik zelf kijk naar wat ik mijn paardje voer.
sochtends een emmer wortels
daarna hooi
tussen de middag een kilo musli/haver/biks
savonds weer een emmer wortels
en daarna hooi..

dan denk ik toch dat jou paardje aan alleen hooi te kort heeft..
misschien kun je eens met de eigenaar overleggen.
want zo heel duur is een gewone paardenbrok niet.
en ik denk dat het niet verkeerd is voor het paardje om wat extra's te krijgen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:09

De meeste paarden doen het prima op alleen hooi hoor. Hoe vaak lees je wel niet dat zelfs endurance paarden maar 0,5 tot 1 kilo biks per dag krijgen ? En die moeten toch behoorlijk ver lopen !!

Het enige waar de meeste mensen aan twijfelen als ze alleen hooi geven is of het paard dan wel voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Dat is dan de reden dat een paard 1 kilo brok krijgt, om die vit en min aan te vullen dus.
Of je kan een supplement bijgeven.

Groetjes,

Maris

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:10

Mijn paardje krijgt s'morgens hooi in de middag dan rond vijfen nog een keer rond een uur of 6 een bak appels en daarna rond 10/11 uur weer hooi

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:15

Kijk ze hoeft van mij ook niet weet ik veel hoeveel kilo brok erbij te krijgen maar ik vind het toch wel belangrijk voor haar dat ze een halve of een hele kilo krijg pd, en evt nog een supplement erdoorheen waar ze wat sneller van word Tong uitsteken. Hooi krijg ze twee a drie keer per dag.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:17

_Margarita_ schreef:
dan denk ik toch dat jou paardje aan alleen hooi te kort heeft..
misschien kun je eens met de eigenaar overleggen.
want zo heel duur is een gewone paardenbrok niet.
en ik denk dat het niet verkeerd is voor het paardje om wat extra's te krijgen!

Idd, dat dacht ik ook. Mariël is straks weg en dan heb ik nog meer tijd voor haar. Dan rij ik haar sowieso 4 keer in de week als ze straks op conditie is en naja maximaal 6 dagen in de week. Dan lijkt mij brok toch wel beter dan alleen hooi. Ze zal toch echt wel krachtvoer nodig hebben als ze minimaal 4 dagen in de week aan het werk is...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:24

Als je genoeg hooi voert kan het helemaal geen kwaad.
Maar dan voor de mineralen en vitamine moet je dan wel zo'n likblok hebben.

Mocht het met dit paardje in de winter dan toch niet goed gaan, dus dat hij te mager word, weinig energie, dan kan je toch altijd besluiten om hem bij te voeren.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel en watvoor beweging hij krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:26

hooi is voeding en biks is aanvullende vitamines.
als je denkt dat het hooi te weinig vitamines bevat dan voer je biks bij..
en voor elk uur arbeid per dag ook een beetje biks..

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:32

een paard heeft altijd een handje brok nodig voor alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen
twee handjes brok per dag en een of twee plakken hooi voldoen voor een paard wat niet werkt daarnaast kun je hem iedere keer na het rijden of na werk een schepje muslie of brok erbij geven dit is ook s'winters voor de meeste recreatie ponny's en paarden voldoende

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:48

Als de eigenaar het niet wil voeren kun je altijd in overleg een voerton neerzetten met biks en zelf na het rijden een schep geven. De buitenpaarden hier krijgen ook alleen wat granenmix, muesli en een enkeling biks na het rijden, de een geeft het meer als beloning, ik geef het voornamelijk omdat ik het idee heb dat ze het nodig heeft, wat extra's en de ander (stalpaard) krijg een klein beetje als beloning achteraf.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:13

Het is mij niet duidelijk wat voor ras je paardje is; fjorden doen het bv. prima op alleen hooi, een paardje met wat volbloed in de genen heeft vaak wel baat bij een schep brok na het werken.

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 23:50

Het is een fries. Ik geef haar nu elke keer na het rijden een beetje veulenbrok, omdat er gewoon niks anders is. Ze hoeft van mij ook niet veel brok, gewoon een paar handjes voor na het rijden. Nu zijn we eigenlijk nog puur conditie aan het opbouwen, als dat straks wat beter is dan ook echt 'werken' zeg maar. En ik denk zelf dat ze dan wel gewoon wat nodig heeft. Maar jah, als er niks is dan kan ik haar ook niks geven. Ik kan het ook wel zelf kopen, dat is het probleem niet maar ik denk niet dat de eigenaar het wil. Zal het er van de week nog wel even met hem over hebben maar weet niet wat er uit komt. Ach, niet geschoten is altijd mis natuurlijk Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:01

Maris schreef:
De meeste paarden doen het prima op alleen hooi hoor. Hoe vaak lees je wel niet dat zelfs endurance paarden maar 0,5 tot 1 kilo biks per dag krijgen ? En die moeten toch behoorlijk ver lopen !!

Maar dan krijgen ze dus niet alleen hooi zoals jij beweert. Knipoog

Ruwvoer zoals hooi fungeert als brandstof voor het 'dagelijks leven', krachtvoer geeft wat extra energie voor kortdurende prestaties. Je merkt vanzelf wel of je paard meer of minder nodig heeft, vaak is dit een kwestie van uitproberen. Er zijn idd paarden die prima kunnen functioneren op alleen hooi, maar als ze regelmatig (intensief) worden gereden, dan hebben ze vaak net dat beetje meer nodig. Hoeft niet veel te zijn: je hoeft er niet direct vier kilo per dag in te gooien, maar een halve of hele kilo per dag (of iig op de dagen dat je paard arbeid verricht) is IMO niet verkeerd.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:40

Ninla loopt elke dag,en krijgt per dag 2 plakken hooi,en 1 kilo biks en een halve kilo muesli.

cinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:21

Ik geef smiddags wortellen en brok en sávonds krijgen ze ook nog brok en wortellen en brood krijgen ze ook tussen door hooi nog niet staan nog steeds op de weide en ja er wordt momenteel nog niet gereden met hun amdat ze nog te jong zijn om in te rijden .

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:57

Mijn haflinger krijgt 1 kilo sportbrok en 1 kilo power plus mix per dag. Daarnaast krijgt ze veel hooi. Ik train haar 6 dagen in de week. Een paard in de natuur graast 17 uur per dag!

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:58

mijn tinker krijgt alleen hooi, mooi hooi en eigenlijk zoveel ie wil.
hij doet het er prima op, zit goed in zijn vacht en heeft energie genoeg.
hij heeft wel ALTIJD een liksteen , je ziet ook dat ie er in de winter meer gebruik van maakt.
hij word recreatief gereden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:09

Mijn fries krijgt 's winters hooi/lucerne en een halve schep muesli, en is nog aan de stevige kant. Ze staat het hele jaar door buiten met een loopstal dus verbruikt alleen al om zich warm te houden een hoop energie, en toch heeft ze hier genoeg aan. Ze wordt dagelijks gereden. Wel ligt er een mineralen blok, maar ik kan niet zeggen of ze dat veel gebruikt want ze staat met drie andere paarden.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:21

mijn paard krijgt :
sóchtends 2,5 kilo biks en kuil
s'middags kuil
sávonds 2,5 kilo biks en kuil

mijnshetje krijgt:
sóchtends 1 kilo biks en kuil
s'middags kuil
sávond 1 kilo biks en kuil

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:54

wenny schreef:
mijn paard krijgt :
sóchtends 2,5 kilo biks en kuil
s'middags kuil
sávonds 2,5 kilo biks en kuil

mijnshetje krijgt:
sóchtends 1 kilo biks en kuil
s'middags kuil
sávond 1 kilo biks en kuil

Dit is toch zeker een grapje??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:34

stekelroosje schreef:
Dit is toch zeker een grapje??

hoezo? Mijn pony's (1.40m) krijgen ook 3 kilo en 2,5 plak hooi per dag.

Maar het ligt natuurlijk helemaal aan de arbeit van je pony. Er is natuurlijk een groot verschil tussen een sportpaard en een hobbelpony.

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:32

Sjonniej schreef:
hoezo? Mijn pony's (1.40m) krijgen ook 3 kilo en 2,5 plak hooi per dag.

Maar het ligt natuurlijk helemaal aan de arbeit van je pony. Er is natuurlijk een groot verschil tussen een sportpaard en een hobbelpony.

Krijg jouw pony nog hooi ,is wel wat anders als er ook nog eens kuilgras bijkomt.

Maar ik sta werkelijk perplex wat dat shetje te eten krijgt . Ik heb zelf een shetje op stal gehad , maar die deed het toch echt met veel minder en die was toch behoorlijk aan de maat . Het lijkt mij sterk dat je met een shetje zoveel arbeid verricht dat ie op 2 kilo brok per dag staat met kuilvoer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:45

Ik weet niet wat zij ermee doet, maar er lopen genoeg shetjes rond in de samengestelde mensport, die krijgen denk bijna net zoveel als mijn pony's.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:13

Sjonniej schreef:
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een sportpaard en een hobbelpony.

Dat verschil is vaak minder dan veel mensen lijken te denken....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:33

Waratje schreef:
Dat verschil is vaak minder dan veel mensen lijken te denken....

Het verschil tussen 5 kilo sportbrok en 2 handjes onderhoudsbrok is toch wel groot lijkt mij?