Wie kan mij ee tip geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckygirl

Wie kan mij ee tip geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 13:23

Hoi,

Ik heb 2 maanden geleden een pony gekocht, waarvan ik wist dat hij moeilijk zou zijn. Hij is erg wantrouwend tegenover mensen, laat zich niet of nauwelijks pakken in de stal en op de wei. Wanneer je hem eenmaal te pakken hebt gaat het redelijk goed. Hij is dan nog weleens angstig wanneer je een beweging maakt die hij niet verwacht had. Na 2 maanden ging ik toch wel vooruitgang zien, het pakken ging ook steeds beter. Maar sinds afgelopen week was het in een keer terug bij af, ik had ook het gevoel dat alles wat ik bereikt had weg was.
Nu weet ik dus niet wat ik moet doen, ik heb twee mogelijkheden. Ik kan hem terugbrengen naar de handelaar waar hij vandaan komt, maar ik kan hem ook verkopen aan mijn zus die er intussen helemaal gek op is geworden. Zij rijdt zelf niet maar wil dan gaan lessen. Voorlopig wil ze ook helemaal niet op dit paard gaan rijden maar eerst eraan werken om hem meer vertrouwen in mensen te geven.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Simone

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:25

Tsjah, als je zus hem graag wilt kopen, zou ik dat gewoon doen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:40

wil je hem perse verkopen dan zou ik hem aan je zus verkopen Lachen
je zegt dat je zus er dol op is geworden en ook weet je dat het beestje in goede handen komt Lachen

succes!!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:52

Ja dat zou je kunnen doen, als zij veel zin en tijd er voor heeft. Het zal nog wel vaker voorkomen zo'n terugval. Waarschijnlijk heeft je pony een trauma en dan hoeft er maar iets te gebeuren en dan kan je weer opnieuw beginnen. Net zo lang tot ie je echt helemaal vertrouwd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:52

Ik vind dat je af moet maken waar je aan begonnen bent. Je bent pas twee maanden met hem bezig. Het is niet meer dan normaal dat er af en toe een terugval zal zijn. Begint tie eindelijk aan je te wennen wordt hij weer doorgegeven aan een ander. Lijkt me voor het vertrouwen in elk geval niet bevorderlijk. Doorzetten en geef dat dier een jaar en denk er dan nog maar eens over na.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:55

Ben het helemaal met mrie eens! Wel een beetje volhouden hoor, want het is wel heel erg snel om na 2 maanden al op te geven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:02

jubeltje schreef:
Het zal nog wel vaker voorkomen zo'n terugval. Waarschijnlijk heeft je pony een trauma en dan hoeft er maar iets te gebeuren en dan kan je weer opnieuw beginnen. Net zo lang tot ie je echt helemaal vertrouwd.

Zo zie ik het ook : je moet geduld hebben en eerlijk en liefdevol met het dier om blijven gaan , veel tijd , liefde en duidelijkheid erin stoppen zodat het vertrouwen en de band steeds sterker worden. En accepteren dat het soms weer wat verslechterd...kost tijd voordat je het vertrouwen helemaal hebt. Als je dit zelf te moeilijk vindt om goed vol te houden , en je zus heeft het er wel voor over , dan is het dier bij haar beter af denk ik Lachen

Hangt dus helemaal van jou af , of je in deze pony wil investeren

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:06

Als je zus hem wilt kopen is dat erg fijn gaat hij naar iemand die je goed kent en weet je dat hij in goede handen is.

Ik vind 2 maanden erg weinig hoor, ik zou hem door een terugval zeker niet weg doen maar afmaken waar ik aan begonnen ben.
Het is voor dat beestje ook niet makkelijk hij is degene die overal bang voor is en hij moet ook vertrouwen krijgen in jou en dan is 2 maanden erg kort.

Luckygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:59

Misschien is het idd nog te vroeg om op te geven!

Heeft er nog iemand ervaring met paarden die zich niet laten pakken en kan iemand misschien anders nog wat adviezen geven???

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:55

Ook vaak even halen om alleen maar even te knuffelen of te poetsen. Hij moet gaan beseffen dat aandacht van jou erg leuk is. Dat zal een poosje duren. Nooit nooit (heel moeilijk) je frustratie laten blijken als hij zich niet makkelijk laat vangen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:45

een paard met een " trauma " is millimeterwerk, ik kan het weten.
De ene dag win je 3 mm de andere dag verlies je er 2 om er later weer 1 te winnen. Als je het vertrouwen hebt verdiend, want zo gaat dat.....wordt het cm-werk.
Wees niet ongerust als het dan weer even minder wordt , er is weinig voor nodig om weer terug bij af te zijn.

Ik heb 4 maanden nodig gehad om normaal te kunnen (dressuur)rijden met ontspanning. Ik had er een jaar voor uitgetrokken.
Toch wil ik gaan springen en daar zit het probleem......
Ik wacht eerst tot hij helemaal bevestigd is eer ik ook maar 1 balkje draaf. Daarna zie ik het wel......misschien over 2 jaar een parcoursje ?

Vertrouwen winnen kost nu eenmaal tijd.
Het is aan jou of je dat er voor over hebt.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:38

hoi hoi....

mijn oude verzorgpaard. was ook heel schitig enz. liet zich moeilijk pakken... wat ik toen gedaan heb is een kleinere stuk wei gegeven en een aard erbij gezet die wel kwam. toen werd hij best nieusgierig wat er daar aan de hand was en kwam hij ook uitzichzelf kijken en dat werdt natuurlijk beloond met wat lkkrs.. wat ik ook wel es dded als het mooi weer was lkkr in de wei gaan zitten dat vinden ze dan zo interesant dta ze vanzelf wel komen... en wat er al eeder gezegd is vaker komen om even te kijken of even te knufflen.. bij mij heeft het ook een half jaar geduurd voordat i hem zo kan pakken en af en toe laat e zich nog niet pakken alleen jemoet altijd rustig blijven .... en ik zou het niet opgeven probeer het ... ik zou hem alleen verkopen als ik er geen tijd meer vvor heb.. en dan aan je zus die kent hem al een beetje en de nieuwe eigenaren niet dan begint alles weer van voor af aan...

veel suc 6 OK dan!