verstaan paarden wat je zegt??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein_

verstaan paarden wat je zegt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 09:49

ze luisteren toch ook als je zegt draf ofzo ik denk niet dat ze je verstaan maar soms lijkt het net of ie luistert Clown
dan zeg ik wat en dan schud ie met zijn hoofd ofzo kan ook toeval zijn Vingers aflikken
wat denken julie?? Lachen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:12

Ik denk dat paarden de klanken onthouden en daarbij weten ze meestal wat er dan van ze verwacht wordt.. Maar de manier waarop je iets zegt kunnen ze ook onderscheiden, want als je op een boze toon zegt: kom eens lief paardje, dan denk ik niet dat je paard dat ook lief en aardig opvat, dan dent je paard dat hij gestraft wordt ofzo... teminste, dat denk ik..

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:15

ik denk niet dat paarden letterlijk verstaan wat je allemaal zegt. maar ik denk wel dat ze kunnen horen of je boos bent of niet, dat soort dingen kunnen ze wel horen en bepaalde commando's ook wel (stap, draf, galop, ho).
maar echt verstaan?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:17

ze verstaan het niet, maar de toon waarop je iets zegt begrijpen ze wel

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:20

Thomas 'kent' 2 woorden (kus en snoepje) en wat zinnnen.
Ik denk dat vooral de klanken die ze met iets leuks combineren goed blijven hangen.

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:06

Aangeleerd en gewoonte, maar ze zullen het niet echt 'verstaan'. Door gewoonte en aanleren weten ze dat er als er DRAFFFF wordt gezegt, ze moeten gaan draven, bij TERUGGG terug moeten gaan en derelijke. Maar echt verstaan zullen ze het niet doen. In zins verband en gewoon zeggen zullen ze het er als het goed is ook niet uit halen, maar enkel als je het duidelijk enkel dat woord (die paard woorden) zegt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:07

Dat is zoals bij een hond. Ze horen een geluid en combineren dat met een actie

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:18

iid! aan een geluid koppelen ze wat, dus bijf draf onthouden ze als gaan draven. Paard zal zeker niet verstaan wat je zegt, maar ze begrijpen toch een klein beetje wat je bedoelt, ze zullen begrijpen of het een compliment is of dat je juist boos bent. Maar echt verstaan? Nee, denk van niet

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:20

Ik denk het niet. Heb Syta al 10000 keren gezegt dat ze rustig aan moet doen voor haar eigen bestwil.... maar

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:24

En de commando's in de VD dan?
Je moet wel zorgen dat die qua klank niet te veel op elkaar lijken, maar ze weten dondersgoed wat het betekent.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:36

femkjuh schreef:
Ik denk dat paarden de klanken onthouden en daarbij weten ze meestal wat er dan van ze verwacht wordt.. Maar de manier waarop je iets zegt kunnen ze ook onderscheiden, want als je op een boze toon zegt: kom eens lief paardje, dan denk ik niet dat je paard dat ook lief en aardig opvat, dan dent je paard dat hij gestraft wordt ofzo... teminste, dat denk ik..

Dat denk ik ook. Lachen

Ik denk niet dat ze je kunnen verstaan, maar dat idee heb ik soms wel Tong uitsteken Als ik bijvoorbeeld sukkeltje ofzo tegen Hof zeg (op een lieve manier), dan kan ie soms heel beledigd gaan kijken Haha!

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:40

nee ik denk niet dat ze je verstaan maar als ik bijv heel lief en rustig tegen lotte praat kan ze heel kroelerig zijn maar als ik hard praat en boos dan voelt ze zich bestraft of beledigd.

ze zullen de klanken en tonen wel begrijpen

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:50

ja want als ik boos op hem ben staat ie me echt zo aan te kijken 'ik doe toch zeker niks'

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:55

Paarden herkennen volgens mij de klank en de tonatie. Ik denk niet dat ze begrijpen wat je bedoelt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:37

ik denk ook dat ze gewoon klank en tonatie herkennen. Als ik "draf" zeg tegen Evita reageert ze niet, zeg ik "DRRRRAF" dan vertrekt. Als ik "hey meid hef je voet eens op" zeg kijkt ze me schaapachtig aan, zeg ik "VOET!" dan heft ze hem op .

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:42

ik denk dat ze het begrijpen aab je houding en toon

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:47

Klank, intonatie en lichaamshouding !!
Soms denk ik dat mijn ouder merrie oost indisch doof is ... ze doet alleen wat ze zin in heeft ... maar in een 'gevaar' situ als ik haar een commando geeft dan 'gehoorzaamt' ze ... voelt ze misschien het nut ervan of is mijn stem anders (meer 'gestressd') ?!
Commando's net als 'back up', 'stap terug', 'staan', 'ho', 'stap door', 'draf aan', 'kop op', 'voetje', worden zelfs in de wei uitgevoerd zonder halster, zelfs bij het 'jeugd'.
Wil ik ze uit de wei en ze komen niet is het roepen van 'snoepje' meteen een reactie waard ... zwak weet ik maar soms heb ik geen zin om baas te spellen.

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 09:08

oke

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:24

Ik denk ook dat ze vooral het gevoel en de intentie uit je woorden halen. Je kunt een paard ook leren bijv. voorwaarts te gaan op het woord "bierblikje" maar het is handiger om het op een woord te doen wat voor ons de gevoelsmatige betekenis "voorwaarts' heeft. Werkt beter Lachen

Wat ik wel een keer heb meegemaakt: Ik werd bij een paard gehaald wat onmogelijk z'n hoofdstel nog om wilde, altijd een groot drama. Ik ging op zoek naar verschillende oplossingen, maar hij was niet echt voor rede vatbaar wat betreft hoofdstellen. Toen ben ik maar heel droog gaan 'uitleggen" wat ik wilde. In gewone mensenwoorden. Dat het geen pijn deed, dat 't niks voorstelde, dat ie niet zo moeilijk moest doen want het gaf toch niet, dat ik 't alleen maar even om wilde en meteen weer af zou doen, dat soort onzin. Ik denk door de totale rust en zekerheid en ongecompliceerdheid en ongedwongenheid die ik uitstraalde in die paar minuten uitleg, kwam hij tot rust, stak z'n hoofd naar beneden, liet zich gelaten het hoofdstel omdoen..... Einde probleem daarna. Toen stond ik toch wel even op mijn kop te krabben moet ik zeggen.

Een goede vriendin van mij heeft een katje, een rakker van een beestje. Toen ze hem net had, kostte hij haar flink wat nachtrust, hij vond het nodig om haar 's ochtends om zes uur wakker te maken door haar tenen aan te vallen. En ze is GEEN ochtendmens.... Toen ze toch wel erg moe begon te worden, heeft ze hem uitdrukkelijk, zeer serieus, gewoon in menselijk gesprek van mens tot kat, 's avonds toen ze ging slapen gevraagd daarmee op te houden en haar de volgende ochtend gewoon door te laten slapen. Hij deed 't niet meer daarna, heeft 't nooit meer gedaan.....

Tsja.....? Toeval dan maar.....?

Yvonne

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:34

als je aan spoort voor draf en je zegt draf er bij dan onhouden ze het, en voorderest en de toon van je stem en op hun gevoel.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:40

Ze verstaan klanken denk ik.
Maar ondanks dat banketstaaf ik echt superveel tegen m Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:40

femkjuh schreef:

hier ben ik het mee eens *LOL*

wat ik ook wel denk is dat als jij je bijvoorbeeld heel slecht voelt oid, dat je paard dat aanvoelt.... Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:23

Neem mijn hond: als ik kom hier roep dan denk hij, waarom? is er iets dat ik niet mag zien? waarom moet ik anders komen?
Van de week was hij van het erf onsnapt en een taxichauffeur belde aan om te melden dat Winston op straat liep! Ik loop met die vrouw naar de weg en roep heel hard:Wiinnnston, stofzuigen!!! En hij raced naar me toe vanuit het niks! Ik bedoel maar, stofzuigen staat voor: er ligt iets lekkers op de grond dat opgegeten kan worden. Als ik kom hier had geroepen dan stond ik nu nog te wachten.

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:29

Ik denk dat paarden niet kunnen horen wat je zegt.
Wel zoals al eeder is gezegt klanken of als je ze iets leert dus ze heel vaak hetzelfde woord ofzo zeggen,weet niet echt hoe ik dat uit moet leggen.
Zou wel makkelijk zijn als paarden zouden kunnen verstaan wat wij tegen ze zeiden Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:34

Ik denk dat een paard best dingen begrijpt, maar niet in gesproken taal. Ik merk altijd dat als ik heel geconcentreerd visualiseer wat ik bedoel dat het dan vaak wel overkomt (klink heeeeeeeel stom weetut) Klein voorbeel is, toen ik bij een fokker reed was daar een heel lastig paard, was ook duidelijk niet gelukkig daar. Lastig te rijden, lastig in de omgang. Op een gegeven moment kwamen er kijkers voor.... ik heb een tijd bij haar gestaan met het poetsen en haar uitgelegd dat het voor haar heel wat beter zou worden als ze even haar best deed, dat ze dan zou verhuizen naar een andere stal enz, enz........ je raad het niet, het paard was de schat zelve op stal, onder het zadel alles........ ik denk dat ze me zeker wel begrepen heeft Haha! Haha! Haha!

Dus nee niet in woord, maar wel in klanken, tonatie en een stukje visualisatie