Bandages slecht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Bandages slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 22:13

hallo, ik weet niet of ik dit op het goede topic plaats, zo niet sorry...

ik wou weten of bandages nou slacht zijn of niet..... heb vroeger een hoop "spookverhalen" gehoord, en weet niet of dat nou echt waar is, is het bijvoorbeeld zo, dat paarden die altijd met bandages worden gereden zwakkere benen krijgen, en als het slecht is, waarom rijden ruiters zoals anky, tommie visser etc... er dan wel mee???

ik hoop dat iemand antwoord heeft...
xxx Jessy

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:00

Ik denk dat de topruiters ermee rijden, omdat ze dagelijk erg veel van hun paard vergen. Logisch dat ze de benen willen ontzien. Maar als recreatief ruiter, die NIET elke dag 5 uur rijdt op zijn paardje, is het overbodig. Het is meer omdat het leuk staat.
Of er zwakkere benen van komen, tsja, dat weet ik niet zeker. Maar als je je eigen enkels steeds inzwachteld met rennen krijg je in elk geval wel zwakke enkels.
Grootste bezwaar vind ik, dat de warmte van de pezen niet weg kan. Ik heb een DA eens horen zeggen dat hij meer peesblessures zag dóór peesbeschermers en bandages dan peesblessures door het rijden zónder.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:50

ben het met je eens Arabesk. als je paard/pony zonder kan, zou ik dat zeker ook doen. ik heb zelf ook alleen maar iets om de voorbenen als ik ga springen, verder nooit. met buitenritten kunnen er steentjes en zand onder gaan zitten (met alle gevolgen van dien...) er heeft een keer een artikel in de Bit gestaan over de effecten van bandages, de temperatuur kan zelfs zo hoog oplopen dat het peesweefsel af gaat breken. ik weet niet meer precies hoe het er stond, maar na uitgebreid onderzoek kwam er geloof ik uit dat je bandages het beste kon bewaren als showelement op het voorterrein van een wedstrijd Knipoog

(ik houd trouwens ok niet van die harde voorgevormde peesbeschermers, moet je voor de gein eens gaan tellen hoeveel paarden er op een gemiddelde stal met witte strepen op het pijpbeen staan Verward )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 01:14

Op stal heb ik (voor ze zekerheid), van die slappe plastic peesbeschermertjes. Het is niet meer dan een lapje plastic, buigzaam en wel. Voor áls ik ga springen, maar daar is ie voorlopig nog niet aan toe.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:28

Arabesk schreef:
Maar als recreatief ruiter, die NIET elke dag 5 uur rijdt op zijn paardje, is het overbodig.

HOE lang denk je dat die topruiters rijden??? Verward

Bandages kan je het beste gebruiken als je je paard wat zwaarder in het werk zet.

Je moet er uiteraard wel bij opletten dat je ze niet te strak doet (afknellen) of te los (dan zakken ze af en knellen ze de kootholte). De druk wordt het beste verdeeld met een lap eronder.

Mijn paarden rijd ik vaak alleen met peesbeschermers, mits ik intensief ga rijden, les krijg, of op concours ga.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:07

chaai"]
(ik houd trouwens ok niet van die harde voorgevormde peesbeschermers, moet je voor de gein eens gaan tellen hoeveel paarden er op een gemiddelde stal met witte strepen op het pijpbeen staan Verward )
[/quote]

Die witte "strepen" waar je het over hebt,
kunnen bijna niet alleen door het gebruik van "hard voorgevormde" peesbeschermers komen, lijkt mij.
Ik denk dat hard voorgevormde beschermers meer bescherming bieden dan van die slappe dingen, mits voorzien van een goede binnenkant.
Volgens mij krijg je die witte "strepen" eerder van gebruik van slecht materiaal en/of zand wat ertussen zit te schuren...

[quote="arabesk schreef:
Maar als recreatief ruiter, die NIET elke dag 5 uur rijdt op zijn paardje, is het overbodig.

Goeiemorgen hee... jij hebt een goeie voorstelling van hoe topruiters trainen!!!?! Verward

Verder sluit ik me helemaal aan bij Thyrza Lachen

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:19

Citaat:
Die witte "strepen" waar je het over hebt,
kunnen bijna niet alleen door het gebruik van "hard voorgevormde" peesbeschermers komen, lijkt mij.
Ik denk dat hard voorgevormde beschermers meer bescherming bieden dan van die slappe dingen, mits voorzien van een goede binnenkant.
Volgens mij krijg je die witte "strepen" eerder van gebruik van slecht materiaal en/of zand wat ertussen zit te schuren...

Peesbeschermers van BR en Eskadron beschouw ik toch niet als slecht materiaal...

en idd, zand ertussen maakt het allemaal nog erger. maar zonder peesbeschermers kan er ook nergens zand tussen komen Knipoog

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:22

Bij Jerom gebruik ik dagelijks bandages hij tikt namelijk geregelt met zijn ene achterbeen tegen de andere en dat geeft van die nare wonden! Het lijkt me wel ontzettend belangrijk dat je op de juiste manier bandages omdoet en niet zomaar die dingen eromheen zwengeld. Vakkundigheid vereist dus (het koste mij best wat tijd om het goed te leren hoor, zelfs het oprollen ervan pfff....klinkt misschien stom........)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:29

saffier schreef:
waarom rijden ruiters zoals anky, tommie visser etc... er dan wel mee???

Wanneer zie je hun rijden? Ik neem aan op de tv of met clinics. Dan willen ze wel een beetje mooi voor de dag komen. Ik denk dat het em dat ook wel is hoor.
Verder ga ik met Tyrza mee.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:16

Kyan schreef:
Bij Jerom gebruik ik dagelijks bandages hij tikt namelijk geregelt met zijn ene achterbeen tegen de andere en dat geeft van die nare wonden!

vind ik een hele goede rede om bandages om te doen, zou eerlijk gezegd ook geen andere oplossing weten Haha!

maar er zijn zoveel mensen die geen idee hebben waarvoor de bescherming die ze omdoen eigenlijk dient, en dan kunnen er dingen echt heel fout gaan...

Citaat:
Bandages kan je het beste gebruiken als je je paard wat zwaarder in het werk zet.

Je moet er uiteraard wel bij opletten dat je ze niet te strak doet (afknellen) of te los (dan zakken ze af en knellen ze de kootholte). De druk wordt het beste verdeeld met een lap eronder.

Mijn paarden rijd ik vaak alleen met peesbeschermers, mits ik intensief ga rijden, les krijg, of op concours ga.

hier ben ik het op zich ook mee eens. maar hier is sprake van een gigantisch niveau-verschil. als je je paard wat zwaarder in het werk zet, zullen bandages zeker ondersteuning geven. Dit zegt een GP-ruiter, en dit neem ik zonder twijfel aan. maar onder ´zwaarder in het werk zetten´ versta ik niet dat je een L-proefje voor gaat bereiden (zoals ik dus Haha! )
en ik denk (en hoop) dat het niet absoluut noodzakelijk is om bandages om te doen bij zwaarder werk, maar dat is een bewuste keuze die je op zulk niveau niet ondoordacht zult nemen. Knipoog

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:06

Ik heb dus ook een witte streep van een Eskadron peesbeschermer, goede kwaliteit zou je zeggen! Huilen

Ik rij zelf nooit met bandages, alleen als ik op wedstrijd ga en dat omdat het netjes staat, maar met peeskappen. Ik heb nu van peeskappen met een speciale gel erin, die naar de vorm van je paard zijn been gaat staan en die bevallen me super goed. Pling
Wat mij door een veearts is verteld dat bandage-steun onzin is, want een paard is iets wat zwaarder dan een bandage kan beschermen.
Dus het biedt alleen maar bescherming voor het aantikken enzo en de warmte kan inderdaad niet weg, waardoor de temp flink op kan lopen, wat ook weer niet goed is voor de benen.
Maar nogmaals dit is door de veearts tegen mij gezegd.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:44

in de Bit van November staat het volgende:

Tijdens inspanning lopen de pezen warm.
Door oververhitting kunnen beschadigingen optredendoordat cross-links worden afgebroken.
Bandages, lappen, peesbeschermers verhinderen dat de warmte weg kan.

ik zelf ben niet een voorstander van peesbeschermers en al helemaal niet van bandages.
Alleen met een buitenrit gebruik ik peesbeschermers.
Maarja, er zijn natuurlijk paarden die zichzelf steeds verwonden zonder beenbeschermers, ik heb daar gelukkig geen ervaring mee, dus kan ik daar ook niet over oordelen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:40

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:44

ik gebruik ze op het moment weinig, als ik veel ga vragen doe ik ze om de voorbenen omdat ze daar net kreupel is geweest en af en toe nog eens een hinkje maakt bij een misstap.

ik ga ze nu ook voor de achterbenen gebruiken omdat ze regelmatig wegzakt... Lachen

als ze verder niet nodig zijn zou ik ze niet gebruiken

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:00

chaai"]
Peesbeschermers van BR en Eskadron beschouw ik toch niet als slecht materiaal...

en idd, zand ertussen maakt het allemaal nog erger. maar zonder peesbeschermers kan er ook nergens zand tussen komen Knipoog
[/quote]

[quote="sannie1984"]
Volgens mij krijg je die witte "strepen" eerder van gebruik van slecht materiaal en/OF zand wat ertussen zit te schuren...
[/quote]

Lachen

[quote="eowyn04 schreef:
Ik heb dus ook een witte streep van een Eskadron peesbeschermer, goede kwaliteit zou je zeggen!

Nogmaals; zand oid kán ook de boosdoener zijn zonder dat de kwaliteit van de peesbeschermer slecht is. Knipoog

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:50

Ik heb die witte streep gekregen na het gebruiken op het land. Ik had ze om, omdat ik bang was dat Iris haarzelf zou aantikken en gezien ze net herstellende is van een peesblessure.
Ik kijk iedere keer de peeskappen na en er zat toch echt geen zand in.
Maar nu vertelde iemand van Divoza mij dat het kon komen doordat ze toch wat te strak worden aangetrokken en als ze al wat ouder zijn dan kan de binnenkant ook wat dunner worden.

Maargoed ik heb nu een paard met een extra wit streepje op het been.
Het is vervelend want het is precies in het bruine gedeelte van het been, maar ja het is niet anders, met of zonder wit streepje, ze blijft mijn kanjer.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:56

[quote="Antoinette"]Hier is al veel over geschreven en de topics zijn ook terug te vinden in een sticky op VMR: [VMR] Faq. (bandages, zadelmarkt, rijbewijs BE)
[quote]

en als je die allemaal doorleest kom j nog nergens op uit. De meningen blijven verdeeld.
Ik heb ze wel zelf uitgeprobeerd omdat strijklapjes niet voldoende bescherming bieden en peeskappen voor drukplekjes zorgden. Mij bevalt t prima. Ik heb katoenen/elastische bandages met eskadron onderlappen. Ook de warmte hieronder valt mee. Wel rijd ik alleen bij wijze van uitzondering langer dan 45 minuten.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:20

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van peesbeschermers. Met de wedstrij moeten ze ook af, dus moet je normaal ook zonder rijden, vind ik persoonlijk. Af en toe bandageer ik wel eens, als ik een leuk setje heb en lekker wil tutten. Of als iemand foto's komt maken, dat staat namelijk altijd wel erg leuk op een foto.

Zelf ben ik bijrijder en als een eigenaar wil dat ik met peeskappen rijd, zal ik zijn mening respecteren. Maar zelf ben ik er niet zo'n voorstander van.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:00

Tyrza schreef:

ben ik het mee eens.. ik gebruik het daar ook alleen voor..
maa rik heb alleen bandages geen peesbeschermers Scheve mond