Roger een beetje in de war (zomer/wintervacht)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Roger een beetje in de war (zomer/wintervacht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 09:58

Omdat ik op de andere forums niet echt veel antwoorden heb gekregen probeer ik het ook hier maar.

Dit was de situatie de laatste week van september:
Zoals de titel al zegt is Roger een beetje in de war (althans zijn lichaam). Toen ik hem van de zomer kocht had hij nog best wel dik haar. Hij is nog jong(een jaar) en stond in een vrij donkere stal dus kan het me voorstellen dat hij wat moeite had met uit zijn wintervacht te komen. Zijn haar ging al wel een beetje los en toen ik een paarweken geleden terug kwam van twee maanden weggeweest had hij al een stuk minder vacht, alle lange haren waren eruit alleen zat er nog wat onder wol op.
Nu begint ook die onderwol er met hele plukken tegelijk uit te vallen en komt een heel mooi zomervachtje te voorschijn. Op zich niks mis mee alleen een beetje laat. Ik ben bang dat hij nu niet optijd zal beginnen met weer wintervacht aan te maken en het toch koud zal krijgen. Moet ik me hier zorgen om maken? Als hij niet snel weer meer vacht krijgt wanneer moet ik besluiten hem toch een dekentje te geven? Dat doe ik liever niet want dan breng ik hem natuurlijk nog meer in de war, maar als zijn haar zo kort blijft als wat er nu tevoorschijn komt zal het toch moeten denk ik.

En dit is mijn vraag nu:

Even een update over Roger. Hij is inmiddels al zijn winterhaar kwijt en zit prachtig in zijn zomer vacht, zie: [ITP] Fotoshoot Roger
Maar hij maakt nog steeds geen aanstalte om zijn vacht weer wat dikker te maken en nu het weer wat kouder wordt maak ik me toch een beetje zorgen. Hij staat al een paar dagen liever binnen (hij kan zelf kiezen) en vandaag voelden zijn oortjes ook niet meer zo warm. Ik heb hem nog niet zien bibberren, maar hij heeft wel een beetje zo'n houding van ik zit niet echt lekker in mijn vel.

Het liefst wil ik hem zonder deken laten en zo natuurlijk mogelijk, hij hoeft ook niks te doen. Maar wanneer zou ik hem wel een deken op moeten doen? Hoe zie ik volgens jullie dat hij het echt niet zelf kan?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:05

Heb je er fotos van?
Als je echt super twijfelt zou ik de da even om raad vragen, en aan de hand van zijn advies eventueel winterdeken/scheren/....
Misschien is een regelmatige vitaminestoot ook niet verkeerd

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:03

Misschien kan je m idd wat vitamines geven. Ik vind het er trouwens op de fotos niet uitzien alsof ie in zn zomervacht zit, zie toch al aardig wat haar zitten..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:06

missnynke schreef:
Heb je er fotos van?
Als je echt super twijfelt zou ik de da even om raad vragen, en aan de hand van zijn advies eventueel winterdeken/scheren/....
Misschien is een regelmatige vitaminestoot ook niet verkeerd

Geloof ik niet helemaal goed gelezen. Er staat een link naar een foto topic in mijn verhaal en scheren lijkt me niet echt een goed idee omdat hij het dus al een beetje koud heeft.

Mijn DA komt toch volgende week om te inenten dus uiteraard vraag ik ook haar advies, maar wil graag zoveel mogelijk meningen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:20

viola schreef:
Geloof ik niet helemaal goed gelezen. Er staat een link naar een foto topic in mijn verhaal en scheren lijkt me niet echt een goed idee omdat hij het dus al een beetje koud heeft.

het was toen nog erg vroeg toen ik daaromk vroeg;-)
Op de fotos ziet de vacht er redelijk dik uit,
die opmerking om te scheren merkte ik op, omdat nu nog een deken over de wintervacht te leggen wat heet is, met (een) deken(s) kun je zn warmte zelf een beetje reguleren.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:24

wij hebben ook een jaarling en die is in een rare tijd geboren omdat we niet wisten toen we haar kochten wat het een veulen had en hij heeft nu het hellee jaar wintervacht

maar ik weet het ook nie??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:48

Oh maak je maar geen zorgen als hij het koud krijgt maakt ie echt wel als de bliksem wintervacht aan hooor Knipoog
Geef hem in het voorjaar en najaar lijnzaad zodat ie goed door zijn vacht heenkomt.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 09:21

Op de foto's likt het denk ik of hij veel haar heeft omdat hij zijn haar rechtop zet om zich warm te houden. Maar hij heeft echt nog een zomervachtje.

Is er echt niemand die weet hoe ik kan zien wanneer hij het dus echt niet zelf kan. Hij mag het wel een paar dagen koud hebben zodat hij misschien wakker wordt en alsnog wintervacht gaat maken, maar hoe zie ik dat hoij het te koud heeft en het niet zelf kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:28

als hij het echt te koud heeft blijft hij bibberen...
dan trekt dat niet meer weg.

geef hem voldoende ruwvoer/hooi.
voor zijn vacht kun je hem gedurende een paar weken elke dag ongeveer 8-10 biergist tabletten bijgeven( 2 euro potje bij het kruidvat of etos.)

ook kun je zeewier halen bij de ruitersportzaak en dit bijvoeren hier zitten echt alle vitaminen in die ze nodig hebben.

mijn pony zit ook nog kort in het haar, dieren die nogal hoog in het bloed staan hebben dat.
en zowiezo vind ik alle paarden laat dit jaar met echt een dikke vacht te krijgen, oudje bij ons van 27 is ook nog niet begonnen.
denk dat we gewoon een late winter krijgen of een zachte.

zolang hij goed blijft eten, goed blijft spelen en lekker alert is denk ik niet dat je je zorgen hoeft te gaan maken.

heel veel info over dekens enzo staat op deze site:
www.paardnatuurlijk.nl

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 08:44

ellepel schreef:
als hij het echt te koud heeft blijft hij bibberen...
dan trekt dat niet meer weg.

heel veel info over dekens enzo staat op deze site:
www.paardnatuurlijk.nl

Dank je hier heb k nou wat aan. En de rest ook allemaal bedankt voor het mee denken.

Op paardnatuurlijk heb ik deze vraag ook gesteld maar bijna geen antwoord gehad.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:38

In de woestijn, waar van oorsprong de arabier zo'n beetje vandaan komt, kan het snachts aardig vriezen en overdag 45 graden zijn! Die kou trotseren ze ook met dat dunne huidje met weinig haar erop.....

Misschien is zijn mooie gladde vachtje juist wel een teken van herwonnen gezondheid?
Paarden krijgen het over het algemeen pas ECHT koud als ze EN nat zijn EN in de wind staan.

Je kunt er ook op letten of hij overdreven veel meer gaat bewegen om zich warm te lopen. Dat deden de paarden van onze overburen toen de loopstal nog niet af was. Die gingen tegen de ochtend als het op z'n koudst was rond het huis lopen rennen, met als gevolg dat ze tot een uur of 12 overdag stonden te soezen als het wat warmer was, en niet "aanspreekbaar" waren..... En de overburen ook niet, die werden steeds wakker van het gedender....

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Vacht aanmaken "leren" ze ook door te ervaren dat 't zonder misschien eigenlijk best wel koud is, en dat ze daar es iets aan moeten gaan doen, bij wijze van spreken...... Lachen Het grote dressuurpaard waar mijn pony'tje bij staat, had voor hij bij ons kwam jarenlang keurig geschoren onder een deken op stal gestaan. We "hielpen" hem met een niet te dikke deken tegen de ergste kou die eerste winter, maar zijn eerste wintervacht zag er NIET uit *grijns* hij begon met plukken uit z'n oren en op z'n hoofd en buik, toen z'n benen, en toen z'n hals en z'n kont pas, en het uitruien in het voorjaar was helemaal een chaos. Jaars daarop kreeg ie een prachtige vacht! Toch heeft hij het dat eerste jaar volgens mij niet koud gehad, hij was altijd soepel, voelde nooit echt koud, was ook nooit verkouden ofzo.

Ik ben wel benieuwd wanneer je jaarling gaat ruien, info aub over hoe het verder gaat *grinnik*.

Groetjes
Yvonne