voorkeur africhtingsniveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

voorkeur africhtingsniveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:27

Stel je kan een 3 jarig (hij is toevallig jarige vandaag Clown ) dressuurgefokt paard kopen. Zeer goed bewegend paard dat veel mogelijkheden heeft voor een dressuurcarriere. Geld speelt even geen rol.
Welk paard koop je liever en waarom:

A. Dit paard is goed onder het zadel, sterker hij kan zo een B proefje redelijk lopen. Kortom, is met 2.5 jaar aangereden en daarna ook doorgereden.

B. Hetzelfde paard maar deze weet inmiddels wat de bedoeling is van longeren en heeft al eens voorzichtig een zadel opgehad, meer niet. Deze heeft dus eigenlijk tot op heden voornamelijk nog op de wei gelopen.

Dit is geen realiteit, maar ik ben gewoon erg benieuwd aan welk paard jullie de voorkeur zouden geven, met welke motivatie.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:39

Ligt eraan hoe je eigen rijervaring is. Ben je een onervaren ruiter dan zou ik gaan voor het aangereden paard. Maar een ervaren ruiter die jonge paarden gewend is kan gaan voor het onbeleerde paard.
Zelf zou ik ook voor het onbeleerde paard gaan, mijn paarden/pony's waren onbeleerd toen ik ze kreeg. Ik zie de uitdaging er wel in om mijn eigen opgeleide paard uit te brengen op wedstrijden. Ik ga zaterdag voor het eerst met een driejarige naar een wedstrijd. Zelf opgeleid.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:18

Ik ging voor nr 2. Afhankelijk van het paard zou ik 'm dan zelf of door iemand anders in laten rijden. Ik heb het niet zo op die dieren die als 3-jarige al volop in het werk zijn. Een 3-jarige zit naar mijn mening nog op de kleuterschool, ze moeten leren zich te gedragen, basisopvoeding dus, en qua rijden idem. Maar niet te vaak, en niet te zwaar!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:19

Een onervaren ruiter moet naar mijn mening zowieso geen jong paard kopen, ik heb dat al veel te vaak mis zien gaan, en dat waren allemaal fijne, brave, goed gereden paarden!!!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:21

Ik ga voor B!!!!

Zo zit je nooit met andermans ellende (op ELK gebied) opgescheept.
Zadelmak maken en doorrijden doe ik zelf wel, dat doe ik al zo lang... Haha!

Als het ECHT een goeie is mag-ie van mij zelf bijna 4 zijn en net een zadeltje kennen Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:29

aangezien het hier een net driejarige betreft
B en het liefst nog groener
een driejarige hoeft van mij nog niet aan de longe te hebben gelopen
hoe groener hoe beter
maar dat is heel persoonlijk

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:32

Helemaal met draumpje eens. Ik heb net vandaag mijn inmiddels 3 en halfjarige uit de opfok gehaald. Heeft nog nooit gelongeerd o.i.d. Als je weet dat het gemiddelde paard in Nederland 8 jaar oud wordt!!!!! Door erfelijke afwijkingen maar vooral door rug- en beenproblemen door te vroege (over)belasting! Dan ben ik liever even zuinig op mijn paard. Hij gaat komend voorjaar voor het eerst voorzichtig onder het zadel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:39

Lachen Nr. 2 die heeft lekker langzaam aan mogen doen, van de jeugd mogen genieten en de tijd gekregen om te groeien. Snel inrijden en klaar maken voor de B-proef wil wel eens met een heel sterk paard. Maar meestal kun je ze beter even de tijd gunnen om overal aan te wennen dat is zowel geeestelijk als lichamelijk beter.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 07:40

Antwoord C: paard wat netjes aan de hand meeloopt en braaf bij de smid is en verders niks kent van het rijtechnische gedeelte.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:05

Het liefst zo groen als gras, dan zit je niet met andermans ellende en kun je het lekker rustig aan doen met het beestje. Heb al zo vaak gezien dat mensen een paard kochten dat vanalles zou moeten kunnen, maar waarbij het uiteindelijk meer dan een jaar duurde voordat ze een beetje aan elkaar gewend waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:18

Citaat:
B. Hetzelfde paard maar deze weet inmiddels wat de bedoeling is van longeren en heeft al eens voorzichtig een zadel opgehad, meer niet. Deze heeft dus eigenlijk tot op heden voornamelijk nog op de wei gelopen

Iig geen paard wat met de 2,5 aangereden is
Verder een 2, 3 of 4 jarige helemaal groene valt ook in mijn lijstje Haha!

Mijn nieuwe paard is 3,5 en was 6 weekjes onder het zadel, waarvan de ruiter tussendoor nog vakantie had gehad.
En dat vind ik wel lekker, mooi niet te vroeg.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:39

denk toch B, okej paard A heeft misschien wel meer kwaliteiten maar ja op 2,5 jaar al een B proefje lopen?dat paard heb je zo stuk gereden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:47

Ik zou voor B gaan... stel dat ze met het eerste paardje (A) iets rustiger aan hadden gedaan (dat hij bv op dit niveau was op 4 jarige leeftijd) had ik waarschijnlijk A gekozen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:15

Ze zijn nu al bijna 4 mensen.... het is al oktober...

ze kunnen er dus best in het voorjaar mee begonnen zijn, en als het paard kwaliteit heeft en netjes gereden is kan ie dan nu echt wel een B-proefje in. Niet iedereen heeft 2 jaar nodig om zijn paard daarvoor klaar te maken, en het zegt dus echt niet dat als hij dat nu kan hij al meer dan een jaar onder de man moet zijn. Want zo lees ik jouw stelling over paard A.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:21

Ja, als je januari aanhoud zijn ze dan idd bijna 4
Toch hou ik dat zelf niet aan bij een paard van juli
En idd in 2 maandjes heb je hem B, met je eens

Maar hij heeft het over een 3 jarige die vandaag jarig is, dus een erg late Lachen
Dus waar voor de 3 van alles meegegaan word en dat vind ik persoonlijk niet nodig, juist omdat een paard met talent, gerust wat langer kan wachten, die is er in een paar maandjes ook wel, dus waarom dan niet wachten tot hij echt 3 is.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:04

Ik zou voor optie 2 gaan. Een paard met 2,5 jaar inrijden is erg vroeg. Dit kan later voor rugproblemen gaan zorgen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 06:38

Zep schreef:
Ze zijn nu al bijna 4 mensen.... het is al oktober...

.

Tsja dat zouden mensen zonder geduld graag aanhouden idd, echter de meeste veulens worden pas vanaf mei geboren dus hou gewoon zijn echte geboortedatum aan als je echt om je paard geeft.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 06:58

ik heb hetzelfde met optie 2 in het echt meegemaakt, hij word nu ingereden door iemand die er verstand van heeft.. dus ga ik voor optie 2

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:24

Hoe verder afgericht hoe beter.

A. Kan ik zien hoe zijn balans en ruimte onder het zadel is.
B. Kan ik zien hoe snel ie in zijn achterbeen is
C. Kan ik zien of ie een beetje gemakkelijk in de krul loopt
D. Kan ik zien of ie een goede natuurlijke houding heeft
E. Kan ik zien of ie zich gemakkelijk laat bewerken
F. Kan ik zelf voelen of ie zich mooi los laat.
G. Kan ik aanvoelen of ie snel gepikeerd is als ik even doorvraag
H. Kan ik testen of het een schijterd is of overal zo langs loopt
I. Betreft het een vroeg-rijp paard die ook op jongere leeftijd (dus duurder) weer de deur uit kan.
J. Heeft is zijn eerste klinische keuring op natuurlijke wijze al doorstaan.
K. Kent ie waarschijnlijk zoveel meer dat ie mijn wasplaats niet aan gort slaat

etc etc

Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:29

Zo te lezen kiest iedereen hier voor het eerste groene paard onder het motto "daar is nog niks aan bedorven"........... Nagelbijten / Gniffelen

Maar als het erop aan komt laat het gros van de Anky's het paard dan alsnog door iemand anders beleren omdat ze er zelf niet op durven.
En omdat het paard dan alsnog "te groen" is na 3 weken mag ie uiteindelijk 3 maanden bij die africhtingsruiter blijven staan, met als gevolg dat je toch weer een paard hebt zoals de tweede..............

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:44

Nummer 2, aangezien ik geen paard zou willen dat met 2,5 is ingereden.

Niet omdat het niet verpest is dus. Sterker nog ik zou nog veel liever een vierjarig paard kopen dat gereden is zoals nummer 1. Maar dat staat niet in de opties.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:46

Als het dier nog niet overdreven lang onder het zadel is, kies ik voor optie A (afhankelijk of het dier iedere dag of maar een keer of 3, 4 per week gereden is).

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:46

Ik ga toch even happen hoor CGJ12, daar zit je vast al met smart op te wachten Knipoog

Nouja, ik zal niet zeggen dat ik honderden paarden zadelmak heb gemaakt....en ik zal er ook heus nog wel eens eentje treffen die me de baas is en die bij iemand anders in africhting gaat Haha! Maar het clubje paarden dat ik zadelmak heb gemaakt is eigenlijk wel goed "gelukt" al zeg ik t zelf....voor mijn eigen bescheiden gebruiksdoel dan. Ik pretendeer niet Anky te zijn en zit ook helemaal niet te wachten op een Salinero de tweede, ik ben tevreden met mn "bom-proof" karreknol. En ja, dan ben ik wel blij dat ik van groen af aan met hem heb gewerkt, ik rij hem liever dan vele paarden die op oudere leeftijd zijn aangekocht (hoewel dat misschien meer zegt over het inzicht van de kopers van die beesten dan over mijn inrij-kunsten Nagelbijten / Gniffelen )

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:18

Ik zou voor A gaan, ik zie het helemaal niet zitten om een paard zelf te beleren. Kan zelf nog niet eens fatsoenlijk rijden. Als ik B zou kopen, zou ik m eerst door mn instructrice aan laten rijden. Anders ben ik straks degene die m bederft. Met mn paar jaartjes manege rij-ervaring en 1 jaar daarbuiten Knipoog

Maar 2,5 jaar ingereden vind ik wel weer wat bont.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:31

sjonge jonge..............
Als er 1 schaap over de dam is...........
Meteen twee mensen voor optie 2.

Wat zijn we toch weer voorspelbaar.