Paard in dipje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Paard in dipje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 19:51

Volgens mij zit mijn paard in een dipje. Sinds 2 dagen loopt hij er niet lekker bij. Als ik benen geef trapt hij naar me been of geeft een klein bokje, als ik een tikje met de zweep geef dan doet hij het ook en als ik maar iets in zn mond zit wil hij steigeren. Zo heeft hij nog nooit gedaan. En hij is ook erg sloom, na 20 minuten bijna niks gedaan was hij al aardig bezweet.

Ik heb 3 mogelijkheden die het kunnen zijn:
-De aanmaak van wintervacht dat ie daardoor in een dipje zit (heb ik weleens gehoord dat dat kan)
-Sinds anderhalve week krijgt mijn paard er een halve kilo sportbrok bijgevoerd hij werd daar echt super actief door maar kan het zijn dat hij nu opeens zo op het brok reageerd...ik denk het zelf eigenlijk niet en denk dat het met het eerste te maken heeft...
-Zadel ligt eigenlijk niet goed hebben er iets onder liggen waardoor het beter ligt maar hiermee loopt hij al 5 jaar en krijgen volgende week het nieuwe zadel maar denk neit dat ie daardoor zo gigantisch sloom gaat lopen.

Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb les voor morgen afgebelt en ga lekker het bos in en de dagen erna ook ff lekker rust en dan dinsdag weer les proberen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:08

Het eerste wat in me opkwam was de aanmaak van wintervacht. Dat gaat nu eenmaal beter bij de een dan bij de ander.
Maar een zadel wat niet goed ligt, lijkt me niet prettig. Het zou kunnen zijn dat je paard qua bespiering er nu anders uitziet en dus pijn heeft van het niet lekker liggende zadel. Mijn Haffie heb ik zijn op maat gemaakte zadel 2 maten moeten verbreden!! Ik was zo intensief bezig, dat hij er echt uitgegroeid was. Dus zich niet lekker voelen kan ook best daarmee te maken hebben.
Verandering van voer kan inderdaad dingen doen met een paard...

Goed kijken en zelf proberen na te gaan wat er is veranderd!
Succes!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:19

Antheman schreef:
Het eerste wat in me opkwam was de aanmaak van wintervacht. Dat gaat nu eenmaal beter bij de een dan bij de ander.
Maar een zadel wat niet goed ligt, lijkt me niet prettig. Het zou kunnen zijn dat je paard qua bespiering er nu anders uitziet en dus pijn heeft van het niet lekker liggende zadel. Mijn Haffie heb ik zijn op maat gemaakte zadel 2 maten moeten verbreden!! Ik was zo intensief bezig, dat hij er echt uitgegroeid was. Dus zich niet lekker voelen kan ook best daarmee te maken hebben.
Verandering van voer kan inderdaad dingen doen met een paard...

Goed kijken en zelf proberen na te gaan wat er is veranderd!
Succes!

ja weet je het zadel loopt hij al heel lang mee (mee gekocht vorige eigenaar) en hij loopt wel maar is gewoon sloom en zodra ik iets met me benen of handen doe is hij helemaal aangebrand/gepikeerd en hij krijgt volgende week de nieuwe dus als et dan over is dan lag et dus daaraan maar denk et niet (We hebben schuim onder het zadel liggen zodat het zadel beter ligt)...en het voer reageerde hij de eerste 2 dagen op alsof hij dubbel zoveel energie had dus denk ook niet dat hij nu opeens zo sloom daardoor is dan. Maar hij zit in iedergeval niet lekker in zijn vel en tegen iedereen die ik zeg dat ik denk dat het door komende wintervacht komt verklaard me voor gek Verward

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:23

Het klinkt alsof hij in iderdaad niet goed in zijn vel zit. Ik vraag me alleen af of zo'n verandering in het gedrag zo heftig kan zijn vanwege het aanmaken van de wintervacht? Heeft hij er in de afgelopen 5 jaar vaker last van gehad?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:33

Elskevree schreef:
Het klinkt alsof hij in iderdaad niet goed in zijn vel zit. Ik vraag me alleen af of zo'n verandering in het gedrag zo heftig kan zijn vanwege het aanmaken van de wintervacht? Heeft hij er in de afgelopen 5 jaar vaker last van gehad?

Ik heb hem pas ander half jaar (nog nooit wat gehad sinds ik hem heb). Ik ga paar dagen met hem bos in en op stal laten staan dinsdag met les kijken hoe hij is. Binnekort komt paardentandarts voor controle maar zij is ook dierenarts dus als het dan nog niet goed is laat ik hem controleren en denk dat ik dan ook bloed meot laten prikken want hij zit echt in een dipje en waardoor et komt zou ik niet weten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:29

lijkt me dat als hij ineens reageerd op zijn buik, dat ie dan wel eens een koliek kan gaan krijgen....
en het ineens zoveel zweten kan er ook op duiden.
houd hem maar goed in de gaten

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:33

ellepel schreef:
lijkt me dat als hij ineens reageerd op zijn buik, dat ie dan wel eens een koliek kan gaan krijgen....
en het ineens zoveel zweten kan er ook op duiden.
houd hem maar goed in de gaten

Ja maar hij heeft het al 3 dagen en met poetsen enzo is er nisk aan de hand alleen het rijden en denk neit dat steigeren met koliek te maken heeft als je in zijn mond zit....ik wacht het wel even af en hij eet nog gewoon enzo en zijn nog niet door stalhouder of andere pensionklanten gebeld dat er wat met hem is dus denk niet dat het iets met koliek te maken heeft...althans dat hoop ik :S

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:34

Lekker vertroetelen, extra poetsbeurt, mee uit wandelen nemen. Effe geen eisen stellen en je paard vertellen dat ie geweldig is! Moet je opletten wat er gebeurd!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:11

Antheman schreef:
Lekker vertroetelen, extra poetsbeurt, mee uit wandelen nemen. Effe geen eisen stellen en je paard vertellen dat ie geweldig is! Moet je opletten wat er gebeurd!

Hij is sinds gister weer ok denk dat et toch aan mij heeft gelegen want ik voelde me een tijdje poedersuiker en gister ging ik weer helemaal vrolijk naar me paardje en hij liep de sterren van de hemel Haha!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:29

denk dat het daar aan heeft gelegen , gewoon vrolijk doen is je paardje het ook!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:13

Je voelde je POEDERSUIKER? Hoe doe je dat....???? Wat fijn dat 't weer over is. Je bent de eerste niet wiens paard ontzettend sterk op je gemoedstoestand reageert. Misschien probeerde hij je duidelijk te maken dat ie poedersuiker niet lekker vind Knipoog

Sommige paarden hebben ook last van de seizoenswisselingen.
De boer waar mijn pony Fabiola staat, heeft een enorm 17-jarig paard. Die heeft ieder voorjaar en ieder najaar even een dip. Met 't komen en 't gaan van 't blad, zegt de boer altijd. Maakt niet uit wat je dan doet, of je hem vol met vitaminen stopt, of je hem met rust laat of juist niet. Hij is extreem sloom, ongeinteresseerd en een beetje triest-depressief. En na een week of twee is het weer over..... Heel vaag, heeft ie elk jaar 2x.
Bij de stal waar ik werk hadden ze vorige week collectief het tegenovergestelde en viel er met de hele toko (13 paarden momenteel) absoluut helemaal niks te beginnen, helemaal overactief, allemaal stuiterballen. Was ook na een paar dagen weer over, en wat 't was? We weten het nog steeds niet....

Groetjes
Yvonne

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:18

Goed dat je ook bij jezelf te rade gaat!

Wel herkenbaar hoor!

Zijn ook mensen die beweren dat je bij je paard moet wegblijven als jij je rot voelt!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 21:39

licorne schreef:
Je voelde je POEDERSUIKER? Hoe doe je dat....???? Wat fijn dat 't weer over is. Je bent de eerste niet wiens paard ontzettend sterk op je gemoedstoestand reageert. Misschien probeerde hij je duidelijk te maken dat ie poedersuiker niet lekker vind Knipoog

Sommige paarden hebben ook last van de seizoenswisselingen.
De boer waar mijn pony Fabiola staat, heeft een enorm 17-jarig paard. Die heeft ieder voorjaar en ieder najaar even een dip. Met 't komen en 't gaan van 't blad, zegt de boer altijd. Maakt niet uit wat je dan doet, of je hem vol met vitaminen stopt, of je hem met rust laat of juist niet. Hij is extreem sloom, ongeinteresseerd en een beetje triest-depressief. En na een week of twee is het weer over..... Heel vaag, heeft ie elk jaar 2x.
Bij de stal waar ik werk hadden ze vorige week collectief het tegenovergestelde en viel er met de hele toko (13 paarden momenteel) absoluut helemaal niks te beginnen, helemaal overactief, allemaal stuiterballen. Was ook na een paar dagen weer over, en wat 't was? We weten het nog steeds niet....

Groetjes
Yvonne

bokt maakt van zulke $%&$_%&_ tekstjes poedersuiker Clown

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:58

Ah, ok.... Dan ken ik nu "banketstaaf" en "poedersuiker".... Zo leer je nog es wat.... Lachen
Ik babbel nog niet zo lang mee hier zoals je ziet *grijns* moet nog veel leren!
Nog meer jargon waar ik voor de begrijpelijkheid van op de hoogte moet zijn?

Greetz,
Yvonne