Vraagje over veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Vraagje over veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 14:24

Ik lees heel vaak dat mensen hun veulen in een kudde hebben met leeftijdgenootjes, jonge paarden en wat oudere merries, net zoals in de natuur. Mijn merrie krijgt ook een veulen, en die loopt samen met een andere merrie in de wei (die geen veulen krijgt) en daar komt het veulen dus bij ze zijn dus met z'n 3en. Is dat erg voor de sociale opvoeding of wat dan ook voor het veulen? Er staan nog wel meer paarden op stal, maar ze kunnen niet allemaal bij elkaar in het land (de 1 wordt supersnel dik, de ander krijgt hengstenkuren als ie bij merries komt, etc)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:26

kijk eens bij de zoekfunctie over opfok, er is een heleboel over te vinden, voor- en nadelen etc.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:30

Er bestaat natuurlijk atlijd een kans dat de andere merrie jaloers wordt. hoewel ik die zelf klein acht.
Veulens worden altijd door de hele kudde opgevoed door mama en door tante's zeg maar.
Als het veulen afgespeend is dan is het idd geval beter voorbereid op een groep als ze met zn drieen zijn dan wanneer hij alleen met zijn moeder zou staan.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:56

Mijn veulen staat in een opfok met leeftijds genootjes.

Paarden zijn natuurlijk geen mensen, maar bedenk je eens dat je een kleuter in een groep 8 klas zet. Die in groep 8 spelen niet meer met poppen en zijn weinig bezig met knutselen en plakken.

Persoonlijk denk ik dat het een beetje saai is voor je veulen om 'm alleen tussen die 'ouwe' tantes te zetten Haha!
Kan je niet 1 jong veulen erbij nemen? Hoeft geen groot paard te wezen, maar een welsh A veulen zodat ie nog ff lekker kan dollen...
Die zijn ook niet zo duur in aanschaf en onderhoud.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 15:05

Tsja zou ik wel willen natuurlijk ^^ magoed ik moet van mijn ik-moet-alles-doen-wat-de-rest-niet-wil-baantje in een restaurant me merrie onderhouden en straks ook het veulen... Maar bij de buren hebben ze elk jaar ook wel een aantal veulens, misschien valt daar iets mee te regelen.. Ik wil het veulen wel graag in de buurt houden zodat ik het veulen wel overal aan kan laten wennen enzo en voor zover ik weet is er geen opfok in de buurt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:54

Dat zou leuk wezen toch? Vragen kan altijd

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:02

Ik zou er sowiezo voor zorgen dat er minstens 1 leeftijdsgenootje bij staat.