bietenpulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 14:01

Stomme vraag misschien, maar waar koop je bietenpulp? Gewoon bij de fourage handel?

Verward

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:04

bij een boer? ik weet het eigenlijk ook niet, heb het weleens bij de boer waar mijn pony stond vandaan gehaald, maar ik weet niet waar hij het vandaan haalde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:56

Boerenbond of Welkoop. Fourage handel kan ook, gewoon even bij het koeien gedeelte kijken of de mensen aanspreken Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 15:50

Maya schreef:
Boerenbond of Welkoop. Fourage handel kan ook, gewoon even bij het koeien gedeelte kijken of de mensen aanspreken Lachen

Oh, verkopen ze dat daar ook? Zit dat in 25 kg zakken? En hoe ziet dat er dan uit, zijn dat brokjes?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:43

Meestal zijn het brokjes idd.
Zit in 20 of 25 kg zakken. Is giga veel, dus je doet er wel een jaar of 2 mee. Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op de zakken gezien, dus als je het goed koel en droog bewaart zou het wel even mee moeten kunnen....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:46

Schijnheilig NOOOOIT vergeten er MAGA-veel water bij te doen!! Schijnheilig

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:40

Djilan schreef:
Zit in 20 of 25 kg zakken. Is giga veel, dus je doet er wel een jaar of 2 mee. Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op de zakken gezien, dus als je het goed koel en droog bewaart zou het wel even mee moeten kunnen....

Dan doe je er toch extra lang mee ik doe er ongeveer 1 maand mee met 1 zak hij krijgt dan ook s'morgens en s'avonds pulp.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:47

Bietenpulp is idd gewoon te koop bij de fourage handel! Hoelang je er mee doet hangt er af hoeveel je voert en aan hoeveel paarden. Met 1 paard doe je wel lang ermee! En doe er VEEL water bij! Anders krijg je echt problemen!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:14

Het is dus voor 1 paard dat ik dat gebruik ik neem 2 grote scheppen en doe er dus heel veel water bij. Als je het gaat gebruiken zorg dan dat je paard ook zeker niet aan de zak met eten kan want als hij er zo van gaat eten heb je wel wat aan de hand.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:10

Djilan schreef:

Als je dus zo'n zak koopt en je doet er zo lang mee, hoeveel voer je dan per keer ongeveer qua gewicht? En eten ze het graag?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:16

Ik zou het eigelijk afraden om bietenpulp aan je paard te geven! Het moet lang "rusten" voor het klaar is, het stinkt en je kunt het dikwijls maar vinden in grote verpakkingen. Bij ons op de manege kun je het kopen in pakjes van 2 tot 5 kilo maar niemand koopt het omdat het soms nogal riskant is. Als het niet goed nat is of niet genoeg gerust heeft bestaat er een kans dat het gaat zwellen in de maag en dat is nou niet echt wat je noemt gezond!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:37

Omdat mijn paard de laatste tijd nogal dunne mest heeft raadde de veearts mij ook aan om geweekte bietenpulp te voeren.
Ik had ook echt geen idee waar ik dat moet gaan kopen... Verward Maar bij een gewone veevoederhandel zou dat dus moeten lukken?

Hoeveel moet of kan je daar dan per dag van voeren en hoeveel water moet je er bij doen??

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:37

Mee eens Chipieke. We hadden vorig jaar een wat mager veulen die we hebben toegevoerd met bietnpulp. We habben haar op een gegeven moment ternauwernood kunnen redden van de dood. Alles bleek opgeslagen in de maag en werd niet verteerd. Voor mij geen pulp meer.

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:09

Bij ons wordt het elke avond gevoerd. Ik moet het altijd klaar maken met nog iemand we hebben 2 stallen dus in elke stal wordt dan een kruiwagen pulp klaargemaakt. In 1 stal hebben we vier paard die het eten dus gaat er 4 scheppen pulp in, een meel en een half haver dan word de kruiwagen tot de helft gevuld en dan na een tijdje is het goed. Dan krijgen de paarden 's avonds 2 scheppen klaargemaakte pulp(ik bedoel met deze scheppen de grote van een mestschep en daar 2 scheppen van).
En in die andere stal gaan er 7,5 scheppen pulp in en 1,5 meel en 1 have en word de kruiwagen helemaal gevuld. En daar wordt 's avonds hetzelfde gevoerd. Om de 3 weken krijgen we dan denk 4 tot 5 zakken pulp en die gaan allemaal op...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:58

bietenpulp in brokvorm haal je idd bij de Welkoop oid, daar zijn zakken voor een 6 euro per 25 kg.
Bij 1 kg bietenpulp doe ik 5 liter water, zo is de verhouding dus ongeveer. Als het te nat is, is het vervelend voeren (vind ik), maar het moet wel volledig uitgeweekt zijn vorodat je het voert anders heb je grote kans op verstoppingskoliek.

Bietenpulp is zeer kalkrijk en 100 % eiwitarm. Gebruik het dus niet als enig voer naast hooi/kuil, maar meng het dan met mineralen en vitamines. Mijn ervaring is dat paarden het graag eten, er ietsje drukker van worden, en mooi uitvullen in de bovenlijn.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:00

Bij welkoop idd

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:42

Mijn paard dat op rust staat krijgt dit nu al 2maanden. Nooit problemen mee gehad. Ik doe 3/4de schep pulpbrokjes in een emmer en doe daar dan ook 3/4de water bij. Dit staat dan zowiezo 12 uur (liefst langer) en wordt dan gevoerd!! Ik maak dus s,middags pulp voor de ochtend en de volgende avond. Dus zo staat het lang genoeg. Ik maak het trouwens het liefst goed nat omdat er voor het voeren een schep zemelen bij in gaan!!(anders kust hij het niet)

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:43

sorry LUST hij het niet!!!!! Oja ik koop het bij de welkoop voor 6,95 euro geloof ik!

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:52

Bij ons staat het voer meestal iets van 5 a 6 uur.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:27

bestaat bietenpulp dan ? whahaha wist ik niet..

Gringo_HS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:26

Je kan het gewoon bij een veevoer winkel kopen. Maar wel goed in laten weken. Dan nog moet je uitkijken. Ik voerde eerst mijn paarden ook bieten pulp en liet het ruim 12 uur inweken met genoeg water. Tot dat een van me paarden een slokdarmverstikking heeft gehad en met spoed de DA moest komen. Sinds dien mag ik geen pulp meer voeren alleen nog maar slobber.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:38

LDRD schreef:
Als je dus zo'n zak koopt en je doet er zo lang mee, hoeveel voer je dan per keer ongeveer qua gewicht? En eten ze het graag?

Hoeveel je geeft hangt af van jezelf. In de endurance wordt het veel gegeven omdat het vezelrijk, suikerrijk(, calciumrijk) is en veel water vasthoudt.

Gisteren heeft het paard van Ganna 81 km gelopen en dan weken we een kilo bietenpulpbrok. Dat geeft een fikse emmer vol als het geweekt is.

Niet alle paarden vinden het lekker, maar de meeste wel
Bietenpulp is net als lucerne calciumrijk en daardoor goed te combineren met een fosforrijk voer zoals granen.