Eerste-Keer-Scheer Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Eerste-Keer-Scheer Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 23:30

Ik denk dat mijn pony er deze winter ook aan moet geloven. Ze droogt gewoon te langzaam, ben bang dat dat een probleem wordt nu we wat fanatieker trainen. (vorige winter was 't te doen, maar toen sprong ik zelden met haar en reed een stuk minder intensief)

Ik heb zelf wel veel ervaring met opscheren (benen, hoofd) maar nog nooit een heel paard geschoren. Wel meegekeken, maar da's inmiddels ook al een tijd terug.
Ik heb wel de beschikking over een scheerapparaat, dus ik wil zelf scheren.

Vraag 1: Pony is geen neuroot, maar ik heb graag dat 'ie stilstaat. Wat te geven? Muisjes? Sedalin-achtig iets? (geen bachbloesem, heeft geen effect)

Vraag 2: Hoe scheer je bepaalde moeilijke plekkies, wat zijn de moeilijke plekkies, wat kun je, buiten het 'shabrakje' om beter in het haar laten zitten?

Vraag 3: Wat voor deken erop na het scheren? Ik heb een 370 grams Tiger, een 200 grams staldeken, 1 coolers en een fleecedek. Ze staat nu net onder de 370 grams, op warme dagen overdag onder de 200. Ik dacht aan de Tiger + de staldeken, da's bij elkaar 570 grams, moet toch voldoende zijn?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 07:23

Misschien kun je het beste een soort jachtstijl scheren, dus dat de benen iig ook van haar voorzien blijven, zeker als hij naar buiten gaat overdag.
Als je hem aan het geluid van de scheermachine laat wennen, zou ik hem eerst zonder sedalin oid proberen te scheren. Je kunt altijd nog iets aan hem geven.
De lastige stukjes vond ik altijd onder de buik, tussen de achterbenen en voorbenen en onderaan de lendenen. Als zo'n dier dan gewoon stil blijft staan is wel handig.

Even nog een aanvulling: een pony zeker niet onder een te dik dek zetten. Ze acclimatiseren binnen een paar dagen. Pas als het echt koud wordt zou je bv een brede buiksingel kunnen overwegen en een dikker dek.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:25

Je kan naast iets van Sedalin of Tranquigel ook watten in de oren stoppen (zigzagwatten). Zo heeft ie ook een stuk minder last van het geluid. En ik ozu zelf iets aantrekken waar de haren niet aan vast blijven zitten of bij in kunnen komen.... Schijnheilig Ik had jeuk!! Haha!

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:14

Ik vond het lastigste tussen de voorbenen, en waar het bot dicht onder het vel ligt.
Ik heb wel altijd geschoren met Sedalin en idd, watten in de oren. Dit is gewoon het handigst..
Oja, tip (misschien wist je dit al..) geen bezweet of klam paard scheren, dus niet voor de tijd rijden. En goed poetsen voor het scheren.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:38

Ik ken wel iemand die doet het voor 35 euro, heeft zelf een scheermachine...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 15:45

Maar ik moet het toch een keer leren, dus dan kan ik het beste m'n eigen pony een lelijk kapsel bezorgen Tong uitsteken
Kortom: Ik doe het zelf. Wel bedankt voor de tip trouwens, houd het iig in m'n achterhoofd mocht ik t de volgende x niet zelf willen doen Clown

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:39

Het fijnst voor jezelf is een spijkerbroek aantrekken en geen rijbroek want dan krijg je heel veel jeuk en das niet grappig Boos! Moeilijke plekjes zijn het hoofd en tussen de voorbenen. Het zou handig zijn als je iemand bij je hebt die de voorbenen 1 voor 1 naar voren tilt zodat de huid strak komt te liggen en makkelijk scheerbaar is.

Over je dekens... als je nu 570gr erop legt... wat leg je er dan op als het gaat vriezen?!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:38

Een Fleeceje eronder? Ik zou zo ook niet weten wat ik er anders op moet gooien? Suggesties? Verward

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:15

Ik zou hem voorlopig gewoon hele dagen onder de Tiger zetten. Tip voor volgend jaar als je hem weer gaat scheren... niet te snel een dik dek erop leggen... haar krijgen ze toch wel en hoe meer haar, hoe duidelijker het resultaat Knipoog

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:37

Het scheren van benen en hoofd heb je al ervaring ? dan is de rest een makkie . Zorg dat je met je scheerapparaat lange banen maakt dan is het resultaat mooier dan wanneer je telkens korte stukjes scheer . En vergeet niet af en toe het apparaat van een drupje olie te voorzien.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:44

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:31

doe regenkleding over je kleren aan... daar gaan de haren niet inzitten Knipoog

Ipsilonka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:17

Ik heb vandaag Pablo voor het eerst zelf geschoren en het viel me alles mee! Inderdaad tussen de benen en het hoofd is het lastigst. Maar verder geen probleem, over het rustig houden kan ik je niets vertellen, Pablo staat te slapen tijdens het scheren Lovers En ik vind dat je nu al enorm veel dekens erop heb liggen. Die van mij stond vanmiddag op het land met een 150grams dek. Ik heb hem er zelf even afgehaald om te voelen hoe warm hij het had. En heb de 150 grams eraf gehaald en een ongevoerde regendeken opgelegd... Bloos! Dus ze redden het best hoor zonder zo'n onwijs dekbed.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:25

Wat je het beste kunt geven geen idee.
Mijn paard staat over het algemeen gewoon stil OK dan!

Maar de moeilijkste plekjes vind ik zeg maar bij het voorbeen (Oksel noem ik het maar even Haha! )

Ik heb zelf ook altijd regenkleding aan, dan glijd 't haar er zo af Lachen

Ik zou gewoon een 300 grams deken op leggen .

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:16

[quote="MiEpPrInZ"]Moeilijke plekjes zijn het hoofd en tussen de voorbenen. Het zou handig zijn als je iemand bij je hebt die de voorbenen 1 voor 1 naar voren tilt zodat de huid strak komt te liggen en makkelijk scheerbaar is.
[quote]

dat deden wij ook idd. en was idd heel erg handig.. alleen ik had hem een kalmeringsmiddel gegeven, en hij was zo duf. dat hij zn evenwicht niet goed meer kon houden. dus ik had een haf tegen mn schouder hangen Tong uitsteken

verder hebben wij dit jaar met kleine stukjes geschoren, dus niet proberen in een haal zo'n lange streep te maken, hierdoor hadden we geen scheerstrepen. vorig jaar hadden we dit dus meer Knipoog

succes ermee!