Nachtblindheid???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GingerMorgan

Nachtblindheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:55

Kunnen ponys nachtblind zijn? of zoiets dergelijks??
Het lijkt wel of mijn pony niet meer goed kan zien als het donker is.
De bak is wel gewoon verlicht maar het is wel voorgekomen dat ze gewoon tegen de bak rand aanrende. En een keer dat ze door de hindernis sprong. Echt net alsof ze dat hele ding niet heeft zien staan.
Ik moet ook echt de hele tijd extra goed opletten als ik savonds rijdt...
Kan het echt zo zijn dat ze bv. nachtblind is. Dat ze de bak dan niet meer goed kan orienteren?
herkent iemand dit??
groetjes

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:08

dat kan heel goed, paarden kunnen net als ons mensen gewoon nachtblind zijn.
Dan is het bij je paard het ook best erg, want paarden horen beter te kunnen zien als mensen in het donker...

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:08

Paarden zien in het donker inderdaad een geheel stuk minder, zelfs met baklicht. De verklaring weet ik niet precies meer..
Jasmijn heeft het ook Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:04

en ik heb juist gehoord dat het andersom is.. en paard kan in het donker juist best wel goed zien, maar de bakverlichting kan een paard soms wat verblinden zodat ze de rand niet goed kunnen zien..

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:07

Volgens mij ook hoor. Een paard kan in het donker prima zijn weg vinden, maar wel met zijn hoofd omlaag gebracht, zodat hij op de tast zijn weg bijv. naar huis kan vinden.
Maar in schemer, of bij slecht baklicht, kunnen ze vaak erg slecht zien. Ze schrikken dan ook van de meest normale dingen en schaduwen.

Springen bij een slechte verlichting wordt dan ook meestal afgeraden om ongelukken te voorkomen.

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:21

Ok bedankt! OK dan!
maar hoe zouden jullie hier dan mee om gaan??
Niet meer in het donker rijden??
Ik rij sowieso nooit buiten als het donker is maar wel in de bak dus als ik eerst moet werken..
Graag nog tips Lachen

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:16

Een stalgenoot heeft een paard wat met de tijd steeds meer nachtblind wordt. In de winter is 's avonds rijden er niet meer bij. Ook moet hij al bij schermering snel de wei uitgehaald worden.

Hij stond vorig jaar in de losgooibak met twee andere paarden. Er was verlichting, maar scheen niet direct op de losgooibak. Hij raakte in paniek en ik over een rollend paard gevallen.

Ik hoorde dus van de eigenaar dat nachtblindheid met de tijd steeds erger wordt. Het schijnt te verhelpen kunnen worden met een operatie wat prijzig is en de kans zou klein zijn dat hij er helemaal van 'genezen' zou zijn.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:37

Paarden zijn van nature steppedieren. Die zijn dus gewend aan een lange schemering. I.t.t. b.v. een vos die uit zijn hol zo in de felle zonneschijn kan komen. Paardeogen zijn er dus niet voor gemaakt om plotselinge overgangen van licht naar donker en omgekeerd op te kunnen vangen. Als jij uit een verlichte kamer in een donkere kamer loopt, duurt het even voor je ogen zijn aangepast en je weer iets ziet. Bij een paard duurt dat aanpassen minstens 10 minuten. Een verlichte bak en daaromheen donker is voor een paard dus een hele moeilijke situatie. Hij ziet dan erg weinig.
Operaties voor nachtblindheid heb ik nog nooit van gehoord. Misschien in de war met maanblindheid? Dat is blindheid, veroorzaakt door steeds weer terugkerende oogontstekingen.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:59

Ik weet zeker dat zij het over een operatie had voor nachtblindheid. Of zij het bij het juiste eind had, is dan een ander verhaal Knipoog

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:59

wij hebben bij ons op stal een keer per jaar een nacht-rit... helemaal in het donker het bos in Haha!
En er zijn twee manege paarden die een aantal keer tegen een boom aan lopen, die schijnen ook een vorm van nachtblindheid te hebben
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:02

Mijn jaarling is zeer waarschijnlijk ook nachtblind Scheve mond
Ze is al zoooo vaak tegen de omheining gelopen, altijd in het donker en dan tijdens crosspartijtjes met de andere paarden Ach gut

Mijn jaarling is een appaloosa en ik heb de volgende info gevonden over appies en nachtblindheid:
"It is not a very well known fact that one of the associated (pleiotropic) effects of the snowcap pattern in the few-spot leopard is the incidence of night blindness. The incidence of night blindness in ordinary horses is likely to be as high as one in sixteen, but in the few-spot leopard it is thought that 100 percent are night blind to a greater or lesser degree. To what extent the condition occurs in snowcaps is not known."
Bron: 'Horse Color Explained: A Breeder's Perprective' door Jeanette Gower

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:13

Die oliebol van mij is ook al een keer in het donker door de bakafzetting heengerend Boos!, dus het zou me niks verbazen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:05

GingerMorgan schreef:
Ok bedankt! OK dan!
maar hoe zouden jullie hier dan mee om gaan??
Niet meer in het donker rijden??
Ik rij sowieso nooit buiten als het donker is maar wel in de bak dus als ik eerst moet werken..
Graag nog tips Lachen

Gewoon je paard leiden!
Met verlichting in je bak ziet een paard shaduwen, als jij je paard doorheen kan rijden, dan moet je gewon zelf nauwkeurig alles uitrijden. Altijd goede en duidelijke hulpen geven, alert blijven en vooral je aandavht erbij houden. Misschien liep ze tegen de bakrand omdat je hulp niet duidelijk genoeg was (en ze kan het als een schaduw zien), gewoon volgende keer goed opletten. Lachen