zadelkenners: pasvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

zadelkenners: pasvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 13:45

Omdat mijn wintec enorm achterover kiept en naar voor schuift (en het kiepen is echt veel, hij zou achter een vuist opgevuld moeten worden, gaat dus niet om 1 of 2 cm) heb ik (i.o.m. de zadelmaker) besloten dat er een nieuw zadel moet komen voor mijn meisje.

Ze heeft een wat hoge schoft en een lage (vrij zwakke) rug. Hierdoor kiepen veel zadels achterover.

Ik heb nu een Kieffer (2e hands) op proef:

Afbeelding

Maar deze ligt ook niet 100%. Hij klappert wat achter op de rug en het dekje schuift eronder naar achter (zadel lag op vrijwel dezelfde plek met op- en later af- stijgen) het lag onder de kamer...

Ook had ik gister het gevoel dat het zadel bij het wegspringen niet goed bleeff liggen, dat het een ietsjes schoof. Naderhand bleek wel dat ik niet helemaal goed aangesingeld had, de singel had een gaatje strakker gemogen.

Ook is mij wel eens een Kentaur aangeraden.

Mijn zadelmaker zegt dat hij de Kieffer wel passend kan maken, hij wil dan de voorkant iets op tillen waardoor het geklapper over zou gaan. De kieffer is iets goedkoper dan de Kentaur.

Wat raden jullie mij aan???

1) kijken of de Kieffer op maat gemaakt kan worden.
2) kijken voor een (nieuwe) kentaur.
3) iets anders: te weten.....

Ik weet het zelf echt niet meer. Ik reed zo lekker gister, eindelijk geen last van mijn rug door die stomme houding die ik aannam op mijn oude zadel, maar hij ligt niet top op mijn paardje (nu).

Houd er aub wel een beetje rekening mee dat mijn budget wel een beetje beperkt is. Kan geen 1500 euro uitgeven voor een nieuw zadel, maatwerk is dus ook geen optie....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:55

ik zou de kentauer ook nog gaan passen als ik jou was. dan weet je zeker wat de beste mogelijkheid is.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:56

Zadel aan laten passen door een deskundige zadelmaker. Kieffer bomen zijn van plastic (die kunnen door verwarming wat wijder of smaller gemaakt worden). Met opvullen bereik je vaak niet zoveel... oppassen dat de kussens niet TE hard worden opgevuld....

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:59

Ik weet niet wat een Kentauer nieuw kost, maar ik denk dat die Kieffer een goede keus is hoor, als de zadelmaker hem nog een beetje opvult van achteren. Dan stopt dat klepperen echt wel. En dat dat dekje naar achteren schuift is waarschijnlijk ook een gevolg van dat je hem net niet genoeg had aangesingeld! Als die Kentauer niet veel meer kost, kun je hem allicht ff passen. En dan kies je de best passende. Je zadelmaker kan wel adviseren of hij die Kieffer beter passend krijgt dan die Kentauer of niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:00

het lijkt op deze foto wel of ie wat teveel voorover ligt.

Ik zag net Monique rijden met Lisje en die zat ook niet geheel rechtop, maar ik weet niet of ze met dit zadel reed of met je Wintec, ik reed op de snelweg en zij stapte over het viaduct namelijk

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:05

Deze, de wintec ligt in mijn auto...

Op een andere foto lijkt ie weer net wat verder achterover te liggen:

Afbeelding

Das ook een goede Rosanna...

GeJe: Volgens de zadelmaker is het geen kewstie van verbreden of versmallen van de boom. Hij moet van voor verder omhoog. Punt is echter dat ik bang ben dat ie dan wel weer achterover gaat kiepen. Van achter opvullen is geen mogelijkheid, die zitten al vol.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:06

Ik vind 'm zo op het oog erg voorover liggen. Maar dat kan ook schijn zijn door die hoge "rugleuning". Je kunt 'm niet zomaar straffeloos opvullen aan de voorkant om die achterkant stabiel te krijgen, kans is groot dat de boel dan gaat knellen om de schoft en dat de kussens dan ook niet meer mooi over de hele lengte dragen.

Je mag anders mijn dressuurzadel wel een keer passen, ik heb een KN (niet te koop!) met een medium boom en keilkussens, dat zou misschien wel eens kunnen passen en daar is tweedehands ook best aan te komen, een wat oudere is vaak heel redelijk geprijsd.
Of hangt het echt specifiek op dit zadel of een nieuwe Kentaur?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:10

Nee hoor, elk ander zadel is ook welkom. Moet alleen rekening houden met de prijs en dit zijn prijstechnisch goede opties...

Wil ik idd wel eens passen Margreet. Keilkussens, betekend dat dat het zadel aan de achterkant verder omhoog komt???

Als je naar de zit kijkt ( het zwaartepunt van het zadel zeg maar) dan zie je dat ie niet zo veel voorover kiept... En op die andere foto lijkt ie weer wat achterover te liggen (kijk maar naar de zweetbladen)....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:19

als je straks nou es wat foto's maakt bij daglicht zonder sjabrak eronder dan zal e.e.a. duidelijker te zien zijn!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:32

Ik zou een zadel waar ik zo over twijfel gewoon niet kopen, als je er niet van overtuigd bent dat het goed ligt, dan ga je er nooit echt lekker op rijden en het is toch een boel geld. Schuivende sjabrakken vind ik ook geen goed teken, ik maak nooit lusjes vast, singel niet overdreven strak aan en de boel blijft toch keurig op z'n plek. (Nou vind ik Kieffers toch al ondingen... Maar dat is persoonlijk Haha! )

Maken we een keer een afspraak om die van mij te passen, dan heb je ook weer wat vergelijkingsmateriaal!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:37

Ik zou zeker verder kijken. Het is zonde om nu geld uit te geven aan een zadel waarvan je maar moet afwachten of het ooit echt goed gaat passen...

Ik heb het idee dat het zadel erg op de schouder ligt. Misschien dat het al een stuk beter ligt als je het minimaal 5 cm achter de schouder plaatst.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:40

Lijkt me een goed plan Margreet... Wanneer zou jij kunnen???

Smurf... Ik ga ff kijken. Kan nu niet weg thuis... Kan iets komen voor mijn moeder, maar zij is er niet... Zal zo wel thuis komen hoop ik...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:44

Dan ligt het achter de zwevende rib. Ik leg het zadel altijd zo neer dat ik het erop leg en vervolgens naar achter schuif tot het niet meer gaat... Zo heb ik het altijd geleerd.

Op deze foto kun je verhouding schoft/rug wel aardig zien.

Afbeelding

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:57

Het blijft altijd heel moeilijk om vanaf een foto te beoordelen.. Wat ik altijd doe is controleren of er voldoende ruimte zit tussen de schouder en het zweetblad. Bij mijn mpaard is dat echt een handbreedte. Zeker voor paarden met een stijle schouder (ik heb een Fries, maar dat geldt ook voor een Tink) is het belangrijk dat ze voldoende schoudervijheid hebben. Aan de andere kant is mijn paard langer in de rug, dus ik heb ook de mogelijkheid om het verder naar achter te leggen dan jij. Ik merkte bij Tjalko een groot verschil, zowel in zijn lopen als in de ligging van het zadel. Ik heb op anraden van mijn zadelmaker ook geen zadel meer gekocht met een voorsingel, dat legt bij Tjalko teveel druk op de voohand en trekt het zadel op de schouder.

Je kan het altijd even proberen, toch?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 15:03

Dat heeft zij dus wel in elk zadel gehad, een ingebouwde voorsingel... Zou dat echt een probleem kunnen zijn??? Want veel zadels glijden wel iets naar voren...

Zal het ook eens aan mijn zadelmaker voorstellen...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 21:43

Heb een lange middag bij de zadelmaker gehad. We hebben over verschillende types zadels gediscussieerd en gekeken wat bij mijn wensen en lisje d'r bouw past en we hebben besloten om (als hij ze binnen heeft) in elk geval een Kentaur te proberen en waarschijnlijk ook een JC. De Kieffer hebben we definitief afgeschreven, er zijn te veel dingen die net niet passen en het is geen doen om daar mee verder te gaan. Wel zonde, maar 't is wel het beste.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:52

Ik heb zelf een Kentaur zadel. Ik zou hem gewoon even proberen. Bij mijn paard was het het enige zadel wat echt goed lag, en het zit ook nog een heerlijk!
Succes!

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:55

Ik houd zowiezo niet van zadels waaraan verbouwd moet worden voordat het past. Ik heb met Connor ook aardig wat zadels versleten voordat ik een passend zadel gevonden had.

Ik denk dat het verstandig is dat je deze kieffer laat schieten. Ik zou gewoon zoveel mogelijk zadels passen, voordat je iets koopt.

Mij is ooit eens gezegd dat je een goed passend zadel op de rug van je paard kan leggen zonder singel. Als je dan aan de hand draaft zou het zadel gewoon moeten blijven liggen zonder klapperen of schuiven. En de passende zadels die ik heb gehad daar ging dat ook bij.

Heb je al eens een thorowgood voor haflingers geprobeert. Deze zijn speciaal gemaakt voor brede paarden en hebben een hoge schoftvrijheid omdat ze teruggesneden zijn. Deze zijn nieuw ook niet zo heel erg duur. Als je toch gaat passen kun je die misschien net zo goed proberen.