Help..mijn zadel schuift..wie geeft advies??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Help..mijn zadel schuift..wie geeft advies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:41

Ik heb een best brede haflinger,tenminste,
geen schoft.
Het zadel wat erop ligt is een wintec 2000..
met een normale boom erin,

Als ik opstap,ligt mijn zadel al bijna aan de andere kant,
Tijdens het rijden moet ik merdere malen stoppen om het zadel recht te trekken,Ondanks dit goed aangesingeld is..

Ik word er best gefrustreerd van,
Het zadel bevalt mij super,zit lekker..

Mijn paardje geeft niet echt dat het niet fijn zit,
maar ik twijfel toch..

Edit : het zadel schuift naar de zijkant,niet naar voor of achter!
Wie helpt me???
Laatst bijgewerkt door Saskia9 op 14-10-04 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:42

Hier is pas geleden een topic over geopend misschien kun je daar wat tips vinden

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:44

kijk even of je zadel zeker wel geod past, ik heb ook een brede tinker en die had dat ook. Het bleek dat de boom toch te nauw was. Ik heb nu een zadel met een bredere boom en die schuift helemaal niet meer!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:46

lonnie schreef:
kijk even of je zadel zeker wel geod past, ik heb ook een brede tinker en die had dat ook. Het bleek dat de boom toch te nauw was. Ik heb nu een zadel met een bredere boom en die schuift helemaal niet meer!

ik ben bang dat het zadel juist nog meer gaat schuiven met een bredere boom erin...dan heeft het zadel helemaal geen houvast meer vrees ik..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:48

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:53

nee dat is juist niet, hebben ze mij helemaal uitgelegd bij de zadelmaker, ik zou gewoon eens iemand kangs laten komen die er verstand van heeft. En brede paarden moeten nu eenmaal een brede boom hebben, das niet voor niks. Mijn paard heeft trouwens ook geen schoft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:57

bedankt voor je info !
ik ga ff iemand vragen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:58

lonnie schreef:
nee dat is juist niet, hebben ze mij helemaal uitgelegd bij de zadelmaker, ik zou gewoon eens iemand kangs laten komen die er verstand van heeft. En brede paarden moeten nu eenmaal een brede boom hebben, das niet voor niks. Mijn paard heeft trouwens ook geen schoft.

een te ruim zadel gaat vaak schuiven en een te nauw zadel gaat vaak naar voren.
Ik heb een passende boom erin en dit door 2 kenners laten controleren, maar het ligt helaas aan de kunststof zadels helaas.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:02

Als echt niks helpt en het zadel 100% zeker goed past, kan je nog altijd naar hulpmiddelen als een voortuig en/of een staartriem grijpen. Maar dan echt als noodoplossing, want echt aangenaam voor het paard is het niet...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 12:06

voortuig of staartriem helpt echt niet als je zadel naar de zijkant schuift vrees ik..en tenslotte wil ik een passend zadel voor mijn haf,niet meteen naar hulpmiddelen grijpen!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:13

soesita schreef:
Als echt niks helpt en het zadel 100% zeker goed past, kan je nog altijd naar hulpmiddelen als een voortuig en/of een staartriem grijpen. Maar dan echt als noodoplossing, want echt aangenaam voor het paard is het niet...

dat zijn hulpmiddelen als het zadel niet past en naar voren en achter schuift, maar dat is bij de kunststof zadels niet het geval, die schuiven naar links en rechts

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 17:10

nog meer mensne ideeen??

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:23

wij hebben dit probleem ook gehad terwijl het zadel toch echt goed lag, wij hebben een borsttuig geprobeerd en dat ging wel goed

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:46

Precies hetzelfde probleem gehad. We hebben een soort rubber ding gehaald.. Gewoon bij de paardenzaak. Het is een soort antislip spul, dat leg je gewoon op z'n rug en daar het zadel overheen. Werkt prima. Maar nu hebben we een ander zadel wat WEL past en nu schuift het helemaal nie meer.. En je kan echt niet zeggen dat mijn haf niet rond is, de man die zadels aanpast schoot in de lach toen hij m zag Tong uitsteken hij vond hem vierkant. Maar in ieder geval, als er geen oplossing voor is, het werkt echt heel goed:))

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:47

Als het niet helemaal duidelijk is, moet je maar Pb'en, dan kijk ik wel of ik er een foto van kan maken, of ene plaatje van vinden:) Borsttuig wilde wij ook proberen, maar dat is toch meer voor zadels die naar ACHTER schuiven?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:13

Laat een zadelmaker ernaar kijken miss moet het wel opgevult worden of ligt het inderdaad niet goed...ik liet voor de gein eens iemand komen om het zadel op te laten vullen terwijl we dachten dat het niet nodig was nou...het zadel lag dus harstikke verkeerd en we mochten blij zijn dat hij nog niks aan zijn rug had...maar me paard heeft nooit wat laten merken ofzow!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 06:57

stalgenoten raden mij aan iemand erbij te halen,
maar ze denken dat ik toch ik er aan ander zadel op moet leggen...

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:19

Bij de haflinger waar ik op rijd heb ik daar ook nog een beetje last van.

Het eerste zadel schoof ook naar voren en achter, vandaar iemand langs laten komen van de ruitersportzaak die ook een zadelpasservice heeft. Paar zadels gepast en toen werd ons een thorowgood aangeraden. Dat zou prima passen, maar helaas had ie die niet bij om te passen. Wij later zo'n zadel bij hem opgehaald en gepast. Schoof overal heen en paste niet.
Afijn, met paardje en al naar een andere ruitersportzaak gereden en dat mannetje kon ons wel helpen had ie gezegd. Paar wintecs erop gehad en eentje met een witte boom gepast. Hij heeft zelf die witte boom nog iets breder gebogen want die was zelfs nog te smal terwijl ze nog geen 1.40 hoog is.

Nu schuift dit zadel minder, in ieder geval niet naar voren en achter. Opzij af en toe nog een beetje. Wel standaard voor het opstappen nog aansingelen en na het instappen ook nog gaatje strakker aansingelen anders schuift het wel weer.

Ook wij hebben een antislip shabrakje eronder. Dat helpt ook redelijk. Dat is een normaal vierkant sjabrak, waar een soort schuimrubber vlakken op zitten genaaid precies op de plek waar de zadelkussens horen te liggen. Het zadel schuift nu dus nooit meer van de shabrak af, maar het sjabrak schuift nog wel af en toe met zadel en al iets opzij.

Ons zadel ligt wel altijd iets meer naar rechts dan links, wel apart maar dat komt waarschijnlijk doordat haar spieren aan de ene kant beduidend meer ontwikkeld zijn dan de andere kant (of ik zit scheef, maar iedereen die haar rijdt heeft er last van).

Druk bezig met de spiertjes trainen dus en dan wachten we het wel af.

Ik denk dat je een bredere boom wel eens kan proberen, succes!