Men zegt dat je als je met je vlakke hand over de buik, zijkant, van je paard gaat je de contouren van zijn ribben moet voelen. Als ik dat bij de mijne doe voel ik echt niets. Is ie dan te dik? Voer ik hem dan te veel? Zou dat de reden kunnen zijn dat hij zo loom en lui is geworden? Hij krijgt per dag:
2kg Derby brok van havens en 2kg Reformkruidenmuslie van Havens en dan 2x per dag flink wat hooi.
(1kg= 1 schep)
Lielle
Geplaatst: 14-10-04 09:11
dat klinkt als te dik. Hoeveelheid voer hangt helemaal af van het type paard en het werk dat hij doet.
ter vergelijk: onze twee KWPN-ers (ca 1.65 alletwee) die dagelijks gereden worden en worden uitgebracht in dressuur, springen en sgw krijgen: 5 kg brok en ruim voordroogkuil per dag en een handje muesli voor door de knoflook . Na een zware training komt daar een kilo muesli bij.
missnynke
Geplaatst: 14-10-04 09:17
je paard krijgt idd flink wat krachtvoer. het ene paard heeft meer eten nodig dan de andere, dit ligt er ook aan hoeveel beweging je paard krijgt. De rib-methode is inderdaad een methode om te zien of je paard te dik is of niet. ik voel zelf met mn vinger en iets druk, je zou dan de ribben moeten kunnen voelen. Van veel hooi of gras krijgen ze vaak best wel een dikke buik, maar dit is wel het belangrijkste onderdeel van hun eten. Misschien zou je je paard iest minder kunnen geven, en bijv. eens 1,5 brok en 1,5 muesli kunnen geven, om te kijken hoe dat gaat. Ik weet niet wat er in derbybrok zit? Als je elke dag rijdt zou je er haver bij kunnen geven, daar worden paarden vaak wat pittiger van
Aramat
Geplaatst: 14-10-04 10:39
Hoe groot is je paard en wat voor werk doet ie?
Jumper01
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-04 12:43
hij is 1.68 groot en we doen dressuur en springen. Beiden B Ik rij 6 dagen per week waarvan 2 dagen springles. Overige dagen rij ik voor mezelf en dan op de dressuurmatige manier.
Anoniem
Geplaatst: 20-10-04 12:53
Ja dat klopt je moet bij een paard de contouren van z'n ribben kunnen voelen ( maar niet kunnen zien want dan is ie weer te mager ) maar ik denk ook wel dat het aan de bouw of ras ligt van het paard...zoals bij mijn fjord voel ik ook niks ( jaarlingetje ) en bij m'n appaloosa voel ik het wel ( wel goed voelen )
MISTRAL94
Geplaatst: 20-10-04 13:05
Mijn paard is een ronder type wpner. Daar voel je de ribben ook niet van, maar ze is niet te dik. Mijn paard heeft begin oktober een ernstige verstopping gehad, waarvoor ze in de kliniek heeft gestaan. Daar heeft ze bijna een week, helemaal niks te eten gehad. Ze is daardoor dus ontzettend mager geworden. Nog steeds voel en zie je geen ribben. Haar ruggengraad, ligt er bovenop en ze is bij haar flank heel erg ingevallen, bij haar hals en schoft zie je het ook erg goed. Maar die ribben, zijn nog steeds niet te zien of te voelen! Vergeet niet dat elk paard anders gebouwd is!
ellepel
Geplaatst: 20-10-04 13:10
je voert vier kilo krachtvoer...dat vind ik best veel. vervang 1 kilo door een plakje hooi.
#Ymke#
Geplaatst: 20-10-04 13:15
tja.. ligt eraan wat je paard nodig heeft, de een heeft meer nodig dan de ander.. M'n arabiertje zie je soms de ribben nog van, maar hij is echt dik vergelek met eerst, m'n nrps zie en voel je de ribben niet...
m'n arabiertje krijgt nu 2 kg culiminar relaxed, 1/2 muesli, 1/2 bietenpulp, 1 emmer wortels,een plak of 2-3 hooi en een plak stro per dag... Voor sommige is dit veel...vooral omdat hij niet veel doet dan licht dressuurmatig werk en recreatief...
M'n nrps daarintegen werkt elke dag keihard, krijgt 2 kg culiminar power, 1/2 muesli, 1 kg granen, 1 emmer wortels, 3-4 plakken hooi...
Natuurlijk krijgen ze dit over een hele dag verdeeld..de eerste voerbeurt is rond 9.00 en de laatste rond 23.30...
Als ze het nodig hebben...
droebel
Geplaatst: 20-10-04 18:58
Je voert denk ik inderdaad teveel krachtvoer. Mijn paard (fries) krijgt ook derby compactbrok en kruidenmuesli. Als hij een dag vrij heeft krijgt hij 's ochtends een halve kg. muesli en 's avonds een halve kg. brok. hiernaast nog hooi. als hij heeft gelopen krijgt hij een kg. muesli en een kg. brok. bij een paar uur arbeid krijgt hij er een halve tot een hele kg. bij.
Derby compact brok en kruidenmuesli zijn allebei zeer geconcentreerd (sport) voer. dus je zou er minder van moeten kunnen geven. dit is me i.i.g. door de voedingsdeskundige van havens verteld. Die raadde aan om hem uiterst 3 kg. per dag te geven bij veel arbeid.
Bel/mail anders eens naar havens. die leggen het heel duidelijk uit en hebben verstand van de voeders.
Jumper01
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-04 09:01
Ik ben overgestapt op Pavo. (prijstechnisch) Hij krijgt nu Pavo All-sports brok en kruidenmuslie van Pavo:
0.5 schep brok, 1 schep muslie en 0.5 schep haver ochtend + hooi en 0.5 schep brok en 1 schep muslie avond + hooi
Het rijden is het zelfde gebleven (2x per week springles, 1x per week intensief dressuur, 3x per week dressuur. En ik rij 1x per 2 weken een wedstrijd dressuur of springen.
(Alleen de dressuurles is intensiever geworden, mijn zusje rijdt 1x per week intensief dressuur op hem.)