Het wordt een strenge winter.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBill

Het wordt een strenge winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 09:24

Mijn paarden eten nu bijna 2x zoveel hooi dan de afgelopen jaren rond dezelfde tijd.. en zitten al aardig in de wintervacht.. Zouden we een strenge winter krijgen....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:25

ik hoop het niet.... brrrr. Ik heb nog niet naar de weersverwachtingen voor de komende maande gekeken.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:27

Eerste vijf dagen, donderdag 14 oktober tot en met maandag 18 oktober :

Wisselvallig weer. Middagtemperatuur ongeveer 14 graden, maar in het weekeinde slechts 11 graden.

do vr za zo ma
Zonneschijn (%) 30 20 20 20 40
Neerslagkans (%) 50 70 70 60 40
Neerslaghoeveelheid (mm) 3 2-6 2-6 1-5 0-2
Minimumtemperatuur (ºC) 9 6-8 5-7 5-7 6-8
Middagtemperatuur (ºC) 14 11-13 9-12 10-13 11 -14
Windrichting Z ZO Z ZW W
Windkracht (bft) 4 4 3 3 4

verder dan 9 dagen vooruit kon ik niets vinden.....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:29

Laat het maar flink vriezen en sneeuwen
Beter dan regen en wind. Ik ben echt een wintermens wat dat betreft.
Dik pak sneeuw maak je mij echt blij mee *LOL*

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:30

De benaming winter is een samentrekking van water en wit, verwijzend naar de witte wereld. Vooral vroeger, met name in de Kleine IJstijd tussen circa 1430 en 1850, was ons land soms maanden achtereen in de ban van sneeuw en ijs, maar het is ook het seizoen van water, overstromingen en storm. De eerste drie weken van de meteorologische winter (december, januari en februari), wordt het steeds donkerder, maar na de winterzonnewende, op 21 of 22 december, worden de dagen in het noorden weer langer.
De gemiddelde wintertemperatuur loopt uiteen van 2,4 graden in het noordoosten tot 4,2 graden in het zuidwesten. In de oostelijke helft liggen de nachtelijke temperaturen gemiddeld enkele tienden van graden onder nul, in het westen een paar graden boven nul. Vlissingen telt in de drie wintermaanden 20 dagen met vorst tegen 42 vorstdagen in Eelde. Op 15 dagen vriest het hier matig (lager dan -5 graden) en op 5 dagen streng (lager dan -10 graden). Op 10 tot 12 dagen vriest het in het noorden en oosten de hele dag. Vlissingen telt 6 ijsdagen, maar in noordelijke richting neemt het aantal ook aan zee toe tot 9 ijsdagen in Den Helder.

De winter is het seizoen met de meeste uren neerslag. In drie maanden valt er landelijk gemiddeld gedurende 195 uur regen of sneeuw tegen 114 uur in de zomer. Toch is de winter niet het natste jaargetijde. Landelijk valt er 186 mm, dat is 45 mm minder dan in het najaar. Het midden van het land, rond de Utrechtse heuvelrug, is 's winters het natste gebied. In Beekbergen valt 243 mm. Zeeland is met ruim 160 mm in Noordgouwe (Schouwen Duiveland) een stuk droger. De landelijke verdeling van de neerslag toont echter een grillig patroon, deels samenhangend met het reliëf. De hoogste delen van het land vangen doorgaans de meeste neerslag. Zo krijgt in Zuid-Limburg het hogergelegen Vaals in 233 mm winterneerslag, terwijl Echt in Noord-Limburg slechts 163 mm opvangt. Het aantal sneeuwdagen loopt in de winter uiteen van 13 in het zuidwesten tot 21 in het oosten.

De zon schijnt in drie maanden gemiddeld tussen 160 en 180 uren, het meest in het westen. Gewoonlijk laat de zon in het donkerste seizoen op 37 dagen geheel verstek gaan, terwijl dat de zomer landelijk maar 5 zonloze dagen telt. Op 5 dagen schijnt de zon de hele dag (meer dan 80% van de mogelijke duur) tegen 10 zeer zonnige dagen in het voorjaar. De winter is ook het seizoen van de grote stormen. Landelijk gemiddeld stormt het op 1 dag, maar aan de kust staat gewoonlijk op 4 tot 6 dagen een stormachtige met windkracht 8 of meer.

Bron KNMI site....

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:04

MarijeR schreef:
Laat het maar flink vriezen en sneeuwen
Beter dan regen en wind. Ik ben echt een wintermens wat dat betreft.
Dik pak sneeuw maak je mij echt blij mee *LOL*

Met sneeuw maak je me niet echt blij,

Vind sneeuw op zich wel leuk, alleen hebben we op stal alleen een buitenbak.
deze is altijd te rijden behalve met sneeuw.

Maar heb liever sneeuw dan ijzel.
Met ijzel ga ik liever het huis niet uit.

Ik heb ook al een aantal keer gehoord dat het een strenge winter gaat worden.
Waar dat op gebaseerd is weet ik eigenlijk niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:06

het land heeft veel (hooi enz.) gegeven dit jaar, vorig jaar niet en toen hadden we het ook niet nodig, dus dit jaar wel en wellicht zullen we het nodig hebben en een strenge winter krijgen
De boeren zeggen van wel!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:08

Prima is ook al een ijsberenvel aan het krijgen. Nog even en ik zie mijn handen niet meer als ik ze op haar rug leg Haha!
Maargoed zolang de verwarming nog werkt is het goed Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:20

Ik denk dat we een flink strenge winter gaan krijgen. Milka heeft rond deze tijd nog nooit zo'n dikke wintervacht gehad!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:22

Vrijdag krijgt mijn oude ruin weer winterbeslag Haha!
Hij staat voor op ijzers omdat hij anders erg gevoelig loopt. Van oktober tot maart gaan er zooltjes onder en dan redt hij zich prima met de sneeuw.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:30

Ik had het er gisteravond toevallig met mijn vriend over (we lagen te bibberen in bed..) en wij hadden ook samen bedacht (zonder enige argumenten of logica) dat er een strenge winter aankomt..hahaha

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:37

Ik had begrepen dat we vanwege het broeikaseffect de strenge winters wel kunnen vergeten. Ik gok dan ook niet op een elfstedentocht Haha!

Trouwens, zelf heb ik liever licht vriezend weer met een zonnetje dan al die rare stormen. Word ik altijd zó onrustig van, die wind.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:38

MarijeR schreef:
Vrijdag krijgt mijn oude ruin weer winterbeslag Haha!

Is dat net zo iets als winterbanden? Cool

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:41

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:42

Nee echt niet. Ik heb besloten dat er nu een grote verandering in het broeikaseffect komt, deze winter komt het niet onder de 20 graden Clown

snuffel

Er schijnen dit jaar ook veel eikels en beukenootjes te zijn, meer dan andere jaren. Dat wijst ook op een strenge winter, zegt men.
En eerlijk gezegd voelt het ook zo (maar dat komt misschien omdat het de laatste dagen al zo guur is, wel lekker). Als het maar droog is.

Volkoren

net nu ik mijn stal met verwarmde binnenbak heb ingeruild voor n buitenbak.. miss maar weer terug gaan Scheve mond Knipoog

Naja.. liever kou dan regen.. Van regen wordt je op den duur kouder dan van kou.. Zolang t dan maar niet glad wordt.. want om elke dag 1,5 uur te lopen zie k niet zo zitten.. Scheve mond

Peterina schreef:
Oude wijsheden spreken soms boekdelen:

http://www.meteo-maarssen.8m.com/weersp ... uken10.htm

deze dus:

Is oktober warm en fijn,
het zal een scherpe winter zijn;
maar is hij nat en koel,
’t Is van een zachte winter ’t voorgevoel

Brengt oktober veel vorst en wind,
zo zijn januari en februari zeer mild

Een koude oktober, een zachte nieuwjaarsmaand.

Als het waait en vriest in de oktobernacht,
dan verwachten wij een januari zacht.

Al moet k zeggen dat mn merrie snel n dikke vacht krijgt, op dr hals want de rest is ingepakt. Vind t nu wel behoorlijk koud al. Heb mn winterjas al uit de kast gehaald. Vind t nu al koud genoeg.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 13-10-04 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:46

Eigen belang maar ik hoop het niet. Ons nieuwe huis moet vanaf half januari verbouwd worden, ik wil er zo snel mogelijk in.
Overigens zit mijn paard juist dunner in zijn vacht dan verleden jaar om deze tijd.
⚠️ Fitzroy kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:48

snuffel schreef:
Er schijnen dit jaar ook veel eikels en beukenootjes te zijn, meer dan andere jaren. Dat wijst ook op een strenge winter, zegt men.

Sowieso neemt het aantal eikels gedurende de jaren schrikbarend toe Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:52

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:55

ellenlouise schreef:
Is dat net zo iets als winterbanden? Cool

Ja zoiets Haha!
Het zorgt er iig voor dat er geen sneeuw onder de ijzers blijft zitten dus hij kan gewoon buiten lopen de hele dag (en nacht als hij wil).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:56

neeeeeeeeee ik wil geen strenge winter, ben een grote koukleum en zou spontaan naar mexico dan verhuizen...........

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:02

Krum zit ook al aardig dik in de wintervacht maar over een paar weekies als het nog ff iets kouder is dan gooi ik dr winterdek op en verdwijnen die haartjes weer. *LOL*
en ik hou wel van de winter zolang Krum het maar niet koud heeft Knipoog

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:04

ik hooop het niet!!!!
ik heb zo'n hekel aan kou en vooral aan gladde wegen

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:34

Mmm jaaa koude winters! En dan gezellig knus tegen elkaar aankruipen... dat is toch altijd weer lekker 's winters Lachen En dan géén regen, want dat is meer herfstachtig... doe maar mooi koud en 's nachts sneeuw, overdag mooi zonnig. Heerlijk! Dusseh, een strenge winter? graag Knipoog