Hoe moet ik nou die oren bijknippen?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

March

Hoe moet ik nou die oren bijknippen?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 23:32

Ik heb gister bijna alle paardjes de oren en de baard bijgeknipt en vandaag moest ik alleen Mariël nog en Grizzly. Grizzly was zo klaar, niks aan't handje maar Mariël die had toch even heel wat anders in haar hoofd, dan oren bijknippen Haha! Njaa ik dacht dus dat het wel zou lukken zo maar na een uur heb ik het toch maar opgegeven.
Ik hoefde maar met de schaar bij de haartjes bij haar oren in de buurt te komen en ze gooide haar hoofd omhoog. Ik weer kroelen bij de oortjes, blijven kroelen, stiekum de schaar omhoog brengen, hoofd weer omhoog... Naja ik werd er dus echt psycho van dus ben maar opgehouden.
Hebben jullie nog tips om het wel te laten slagen want zo ziet het er echt niet mooi uit. Ik doe alleen de haren die echt uitsteken, dus ik knijp het oor dicht en wat daar uitkomt knip ik, de rest niet, dus zo eng kan het toch niet wezen, ik kom niet in haar oren...

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:36

Heel veel gedul hebben, wij hebben er ook zo een op stal staan. Daar hoefde je in het begin ook niet bij de oren in de buurt te komen. Nu een jaar, en heel veel pogingen later vindt ze het prima.
Ik zou er alleen niet te veel druk achter zetten. Als je die grote uitstekende plukken hebt geknipt zou ik de rest laten zitten. Er zijn wel ergere dingen!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:03

Een 2e persoon om hulp vragen die met biks of iets lekkers het hoofd naar beneden probeert te houden.

Ik weet niet of je op wat hogers staat of op de grond maar ik sta altijd op krukje, oid. Zodat je een stuk hoger staat en er makkelijker bij kan zeker als ze hun hoofd omhoog doen.

Evt praam erop als het echt niet zou lukken maar meestal zou het met de bovenstaande 2 dingen wel moeten lukken.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:11

Skipper schreef:
Een 2e persoon om hulp vragen die met biks of iets lekkers het hoofd naar beneden probeert te houden.

Ik weet niet of je op wat hogers staat of op de grond maar ik sta altijd op krukje, oid. Zodat je een stuk hoger staat en er makkelijker bij kan zeker als ze hun hoofd omhoog doen.

Evt praam erop als het echt niet zou lukken maar meestal zou het met de bovenstaande 2 dingen wel moeten lukken.

Als het paard echt niet wil zullen deze acties tot paniek leiden, en dan ben je een heel end verder van huis.
Een praam is ook een vorm van dwingen. Op die manier gaan ze de handeling van oren knippen met negatieve dingen associeren. en dat is tenslotte niet je uitgangspunt.
Sommige dingen kun je niet afdwingen en zul je enkel met veel geduld kunnen oplossen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:24

Veel geduld hebben het komt vanzelf! En vergeet niet het oortje dicht te knijpen!! Bij Milka helpt dat trouwens. Als ik haar oortje zachtjes dichtknijp gooit ze haar hoofd niet omhoog... Alsof ze weet dat ik dan niet in haar oor ga knippen... En ik kan mooi langs het oor knippen Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:29

esther82 schreef:
Als het paard echt niet wil zullen deze acties tot paniek leiden, en dan ben je een heel end verder van huis.
Een praam is ook een vorm van dwingen. Op die manier gaan ze de handeling van oren knippen met negatieve dingen associeren. en dat is tenslotte niet je uitgangspunt.
Sommige dingen kun je niet afdwingen en zul je enkel met veel geduld kunnen oplossen.

ik zeg ook als het echt niet zou lukken, als laatste redmiddel.

Ik kan bij skipper zijn oren knippen echter soms heeft hij er een handje van om te klieren omdat hij geen zin daarin heeft dan gooi ik er toch echt de praam op.

En uit haar verhaal kan ik niet duidelijk maken of het om klieren of bangigheid gaat. De meeste paarden brengen hun hoofd omhoog als je bij de oren komt.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:22

Skipper schreef:
De meeste paarden brengen hun hoofd omhoog als je bij de oren komt.

Het aanraken van de oren is net als voetje geven, een deel van de opvoeding. Als ze hun hoofd omhoog doen als teken dat ze dat niet de bedoeling vinden is er daar iets misgegaan.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:53

Mijn haf houdt er ook niet van als zijn oren "bijgeknipt" worden Tong uitsteken

Gekheid, maar bij mij lukt het inderdaad alleen maar met geduld. Een praam zal ik niet gebruiken hiervoor, dan wordt ie alleen maar banger, dan kan ik steeds moeilijker aan zijn oren zitten.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:55

Daarom zeg ik ook: praam als ze aan het klieren zijn niet als ze bang zijn dan kun je beter even iemand vragen om te helpen zodat je er zelf makkelijker bij kan en dus minder hoeft te klungelen wat resulteert in rustiger paard. Zelfde als met opstapje.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:05

ik doe het altijd als ze aan het eten is
ze is dan heel rustig en staat een beetje met der koppiej naar beneden anders kom ik er niet bij *LOL*
gewoon de rand bijknippen.
ik knip het oor ook gewoon helemaal leeg, staat super netjes en verzord!
suc-6 ermee! Haha!

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:02

Mijn paard doet vooral met z'n linkeroor erg lastig. Wat bij die van mij helpt, is gewoon de achterkant van de schaar (met de duimgaten dus) tegen z'n oor aanleggen. Hoe maf hij dan ook met z'n hoofd loopt te klooien: gewoon contact houden met die schaar .

Op een gegeven moment geeft die van mij het dan "op" als het ware. Hij merkt dat ie toch niet van die schaar af komt. En zodra je dan kan knippen: belonen . Begint ie weer te klieren: weer die achterkant van de schaar er tegenaan.

Wordt niet boos, dit werkt alleen averechts. Veel geduld, maar wel volhouden. Succes!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:01

ha ha dat probleem heb ik ook
het ging altijd goed nooid wat gebeurt en zo ineens mocht ik het niet meer van d'r echt boos dat ze word Boos! en schudden met het hoofd!
wat ik nu doe is gewoon even de praam op en dan dus knippen als ik net bezig ben doe ik de praam af en ga ik verder meestal staat ze dan wel stil is dat niet het geval dan de praam weer op! helpt echt!!!

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 19:21

Ze is echt bang dus een praam doe ik niet, denk niet dat dat voor haar positief werkt. Knijp ook haar oortjes dicht en blijf heel rustig, ook rustig praten enzo maar zodra ik in een straal van 10 cm bij de oren kom, dan wil ze niet meer. Zonder schaar kan ik zo aan haar oren komen, dat maakt haar niks uit Verward

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:24

heb ik dus ook!!
maar heb je het nog nooid gekund of is het maar zo gekomen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:30

Ik ben blij dat de mijne het allemaal prima vindt Lachen
Ik moet hem nu alleen nog zien te wennen aan een scheerapparaatje in zijn oor. Ik scheer ze liever leeg dan dat ik ze leegknip. Scheren gaat een stuk makkelijker.

Overigens heb ik ook weleens in Bud zijn oren geknipt hoor, maar gewoon doen alsof er niets aan de hand is en weer verder knippen. Zo doe ik het eigenlijk bij elk paard Haha!

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:01

geeek schreef:
heb ik dus ook!!
maar heb je het nog nooid gekund of is het maar zo gekomen?

Ik heb geen idee. Ik ben daar pas sinds mei en dit was de eerste keer dat ik die oortjes ging bijknippen. Zal morgen wel eens vragen of ze het bij hun ook eerder hebben gedaan.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:09

Kweet niet hoe erg het is,maar werkt het niet om haar met 2 touwen aan de zijkanten vast te zetten? Zodat ze vast staat? Kweet niet of ze daarvan in paniek raakt, maar anders lijkt me dat wel handig

March

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 23:13

Ik zou zeggen dat ik daar nergens de mogelijkheid voor heb maar dat kan natuurlijk in de box wel Lachen Maar ik weet niet, denk dat ze er erg paniekerig van word dat ze geen kant op kan want het is wel een angsthaasje, maar zal het van de week eens proberen. Bedankt voor de tip iig Lachen