Luxe probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unity

Luxe probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:47

Ik heb een klein luxe probleempje, wat zouden jullie doen??

Mijn eigen paard staat thuis, hier heb ik 2 ruime boxen(er is dus gezelschap voor m) een altijd droge en verlichte buitenbak, een rijbak van de pc op een kwartier stappen, veel uitrijmogelijkheden in de polder.
De paarden staan bij ons overdag buiten, worden 4 a 5 x per dag gevoerd. ik kan dus zelf lekker mijn gang gaan, hoef met niemand rekening te houden.

Nou kan ik van de winter mijn paard stallen op bij een stal met
2 binnenbakken, stapmolen, buitenbak, bossen binnen hand bereik, wasplaats, gezelschap enz. enz.
Dat gezelschap is ook niet altijd makkelijk, er moet rekening gehouden worden met elkaar, eventuele "spits"tijden, sluitingstijden en georganiseerde wedstrijden.
Hij kan iedere dag max 2 uur naar buiten, mits ik zelf tijd heb.
Wel word hij rustiger, tenminste voorgaande jaren.

Die stal is wel een half uur rijden, maar het paard wat ik voor iemand anders rijd, staat daar 5 minuten vandaan.

Ik weet het dus even niet. Het heeft allemaal zn voor en nadelen.

Wat zouden jullie doen??
Laatst bijgewerkt door Unity op 12-10-04 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:50

Unity schreef:
Ik heb een klein luxe probleempje, wat zouden jullie doen??

Mijn eigen paard staat thuis, hier heb ik 2 ruime boxen(er is dus gezelschap voor m) een altijd droge en verlichte buitenbak, een rijbak van de pc op een kwartier stappen, veel uitrijmogelijkheden in de polder.
De paarden staan bij ons overdag buiten, worden 4 a 5 x per dag gevoerd. ik kan dus zelf lekker mijn gang gaan, hoef met niemand rekening te houden.

Nou kan ik van de winter mijn paard stallen op bij een stal met
2 binnenbakken, stapmolen, buitenbak, bossen binnen hand bereik, wasplaats, gezelschap enz. enz.
Dat gezelschap is ook niet altijd makkelijk, er moet rekening gehouden worden met elkaar, eventuele "spits"tijden, sluitingstijden en georganiseerde wedstrijden.

Die stal is wel een half uur rijden, maar het paard wat ik voor iemand anders rijd, staat daar 5 minuten vandaan.

Ik weet het dus even niet. Het heeft allemaal zn voor en nadelen.

Wat zouden jullie doen??

Ik zou ze thuis laten staan...heb niet echt argument daarvoor maar dat zou ik gedaan hebben..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:13

Uit je verhaal maak ik op dat het allen voor de wintermaanden is en dat je daarna weer terug wilt naar je eigen stal? klopt dat

Dan zou je het voor het grootste deel voor de faciliteiten doen op de pensionstal, toch
Terwijl je thuis een droge verlichte rijbak hebt, en zeg nou eerlijk wanneer regent het nou echt pijpenstelen?, als je uit zou gaan van iedere dag een uur rijden, waarschijnlijk sávonds heb je hoogstens 1 of 2 keer in de week pech met het weer, maar over het algemeen is het best haalbaar om tussen de buien door te rijden of een regenjas aan te trekken.

Het kost denk ik meer geld, dan het thuis houden van je paard, ook een nadeel!

Wat mij een doorn in het oog is dat bij de pensionstal de paarden Max. 2 uur pd naar buiten kunnen en bij jouw thuis de hele dag buiten kunnen lopen, dat in combinatie met de aardig luxe faciliteiten die je thuis of bij de pc (kan ook gezellie zijn) hebt, zou ik m keuze snel gemaakt hebben.........thuis laten staan dus.
Als je je paard niet perse hoeft te verkassen is het beter om deze in zn vertrouwde omgeving te laten staan, lijkt mij.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:16

ik zou ook lekker thuis blijven. Ik heb altijd op een stal gestaan met binnenbak enz. en sta sinds een dik jaar thuis. En ben er erg blij mee. geen gezeik van andere mensen. dat je digen beter anders kan doen. En ook geen last dat je moet wachten. en veel gezonder voord e paarden de buitewnlucht. dat vind ik nog het belangrijkste

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:19

ben het helemaal eens met cissie!
vergis je niet dat het best een impact is, een verhuizing voor een paard!
En als je het thuis toch mooi voor elkaar hebt ga je toch niet weg?!
Nu kan je lekker doen en laten wat je wilt.
Ik zou als ik jou was lekker thuis blijven staan...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:26

ik zou ze lekker thuis laten,
lekker overdag de wei in,
het is een hele omschakeling,van rust naar een drukke pension en waar ze niet veel buiten staan !

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:30

Thuis laten *LOL*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:33

Wat is hier het probleem dan?
Dat je alleen al in overweging neemt om je paard te verkassen begrijp ik niet.
Kortom: lekker thuis laten staan!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:36

ja dat zou ik ook doen, lekker bij huis is toch heerlijk (makkelijk) Haha!
Voor het paard is het denk ik ook het fijnst en dan met name doordat hij iedere dag lekker buiten kan staan, is zeer belangrijk

Ik kan trouwens ook niet tegen dat gedoe met anderen, ik ben altijd liever in m'n uppie aan het prutsen en tutten, lekker rustig en geen gezeur, rijden wanneer ik wil etc. etc. Ik ben een beetje een eenling Bloos

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:38

Zo heb ik ook een tijdje in twijfel gestaan. Ik heb mijn paarden ook bij huis staan en ik zat eraan te denken om 1 op een pensionstal te zetten i.v.m. de binnenbak daar en die heb ik niet. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om mijn paard gewoon thuis te laten dit omdat ik het allerbelangrijkste vindt dat hij bij mij de hele dag buiten kan zijn. Mocht het toch regenen ofzo is er altijd wel iemand met trailer die naar de lr wil rijden.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 15:43

Nou de overweging is, dat al druppelt het een beetje, mijn paard compleet op tilt staat en dus niet te rijden is. Hij kan niet zo goed tegen regen. Dit klinkt te zot voor woorden, maar ik heb er al van alles aan geprobeerd te doen, en niets helpt, dus het is een kwestie van je er gewoon bij neer leggen.

De kosten is het punt niet, het is een voor wat hoort wat verhaaltje.

Het andere paard wat ik rijd, staat dus ook in Nistelrode. Nu moet ik daar dus zoieso 4x per week heen, naast evt. wedstrijden.
Ook ben ik nu al regelmatig op die stal te vinden omdaar behoorlijk wat hand en span diensten te verrichten.

Nu moet ik naast mijn HBO, 2 paarden rijden op verschillende plaatsen, mijn zadel, cap enz enz. van hot naar her mee sleuren.

Nu rijd ik dus van het stadion naar huis, laad ik mijn zadel in, rijd het paard in Nistelrode, rijd dus weer vlak langs het stadion op om dat andere paard te gaan rijden en ga weer naar huis om daar nog een paard te rijden.
Dus ik ben heel wat tijd en benzine kwijt met op en neer rijden. Ik kan nl mijn zadel niet in de auto laten liggen als deze bij het stadion staat.

En het is alleen om te over winteren.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 15:46

Ennuh geloof het of niet, maar ik denk dat ik een van de weinige paarden bezit die makkelijk is in gedrag als hij niet de hele dag buiten loopt!! hoe paard onvriendelijk ook.

Maargoed, ik ben nog steeds aan het overwegen wat het gemakkelijkste is. Want van de andere kant, al stap ik om 6.00u in de ochtend op mijn paard, wie maakt daar een probleem van???

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:04

Ik zou hem zeker thuis laten staan. Je kan er iedermoment van de dag heen, als je eens een dag niet kan rijden kan je toch eventjes kijken bij hem, i.p.v. dat je eerst een half uur er heen moet en daarna weer terug. En als ik naar de kosten kijk is thuis nog voordeliger ook denk ik En trouwens, voor het paard ook wel fijn, zijn vertrouwde omgeving Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:37

Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het niet helemaal eerlijk ten opzichte van je paard.
Dus omdat jij je van alles op de nek met paarden van andere en allerlei hand en span diensten verricht op een pensionstal annex manege moet je paard daar naar toe meegebracht worden?.

Als je 2 paarden voor anderen rijd, had je ook kunnen beslissen om geen eigen paard te kopen, dat heb je dus wel gedaan, imo moet je daar dan ook het beste voor je paard van maken, tuurlijk kan een paard zich aanpassen aan verschillende situaties en het hoeft ook niet alleen allemaal van jouw kant te komen, maar ik vind het nogal wat eerlijk gezegt.

Dat jouw paard gemakkelijk tegen het lange dagen op stal kan, wil niet zeggen dat dat ook werkelijk zo is, het kan wel een paard zijn wat zich makkelijk 'overgeeft' in dat soort situaties, dan mag je daar geen misbruik van maken, vind ik.

Voor de rest is het allemaal je eigen keuze, je maakt het jezelf in ieder geval niet gemakkelijk, met dat heen en weer gecross.
Mijn echt eerlijke mening?........... zet de andere paarden aan de kant en ga voor de volle 100% procent voor je eigen paard, ik weet niet hoe oud ie is en of ie wel of niet wedstr. klaar is, maar in een eigen paard......daar kun je niet genoeg tijd in stoppen.

Ik wil er ff bijzeggen dat mijn reactie niet bedoeld is om je af te kraken of iets in die richting, zo komt het misschien een beetje over, maar is niet zo bedoeld.
Op dit moment kan ik het niet duidelijker brengen!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:51

gewoon lekker thuislaten Haha!
valt wel tegen hoor als je elke keer een half uur moet rijden! je kan hem ook niet even lekker een knuffel brengen als je zin hebt

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 10:55

cissie schreef:
Als je 2 paarden voor anderen rijd, had je ook kunnen beslissen om geen eigen paard te kopen, dat heb je dus wel gedaan, imo moet je daar dan ook het beste voor je paard van maken, tuurlijk kan een paard zich aanpassen aan verschillende situaties en het hoeft ook niet alleen allemaal van jouw kant te komen, maar ik vind het nogal wat eerlijk gezegt.

Dat jouw paard gemakkelijk tegen het lange dagen op stal kan, wil niet zeggen dat dat ook werkelijk zo is, het kan wel een paard zijn wat zich makkelijk 'overgeeft' in dat soort situaties, dan mag je daar geen misbruik van maken, vind ik.

zet de andere paarden aan de kant en ga voor de volle 100% procent voor je eigen paard, ik weet niet hoe oud ie is en of ie wel of niet wedstr. klaar is, maar in een eigen paard......daar kun je niet genoeg tijd in stoppen.

Ik wil er ff bijzeggen dat mijn reactie niet bedoeld is om je af te kraken of iets in die richting, zo komt het misschien een beetje over, maar is niet zo bedoeld.
Op dit moment kan ik het niet duidelijker brengen!

Dit eigen paard had ik al. En verkopen is zeer zeker geen optie. Ik rijd hem al serieus. En met als doel straks weer wedstrijden te kunnen gaan starten. Makkelijk is dit niet, als het regent is hij dus niet te rijden. Buiten zetten gaat dan dus ook niet langer dan een uur, hij komt ongeveer door de draad heen naar binnen.

En wat dat overgeven betreft, hij staat in de winter zoieso minder buiten en is in omgang makkelijker.
Ik dacht dat dat lag aan het seizoen, maar afgelopen zomer heeft hij eerst 3 wkn binnen gestaan bij de kliniek, en vervolgens 2 wkn thuis op stal moeten staan(kwam door een operatie van het veulen) En zelfs mijn moeder durfde hem toen buiten te zetten.

Onderschat ik de impact van verhuizen dan zo enorm? Aangezien het bij ons op mijn paard na, een komen en gaan van andere paarden met evt. veulens is??

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:20

Ik zie het probleem van verhuizen ook niet zo erg. Mijn pony verhuisde altijd s winsters naar een pensionstal waar ik lekker binnen kon rijden en dus kon doortrainen.

Was wel langer rijden maar geen last van regen, hagel, sneeuw en een bevroren bak.

Mijn paard idem dito. Zodra het weer slecht weer wordt en de winter begon ging hij naar een pensionstal en in maart kwam hij weer terug.
Krijgen ze niks van hoor.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:03

Nou ik mocht wensen dat ik mijn paard aan huis kon zetten!!
Dus waarom zou je ze verder weg zetten als je ze lekker thuis kan hebben.
k zou ze gewoon lekker thuis laten Lachen

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 12:16

meloveshein schreef:
Nou ik mocht wensen dat ik mijn paard aan huis kon zetten!!
Dus waarom zou je ze verder weg zetten als je ze lekker thuis kan hebben.
k zou ze gewoon lekker thuis laten Lachen

Aan thuis staan zitten ook nadelen. Tuurlijk, want aan ieder voordeel kleeft een nadeel.

De bedoeling is dat er dan 1 fokmerrie hierheen komt(er staat er al een) Die kunnen om 8 uur sochtends, na het voeren de wei op en in de avond weer naar binnen.
Minder werk voor mij en mijn moeder, geen dekentje op, dekentje af. minder mestwerk(we hebben geen mesthoop aan huis, dus je bent al heel wat tijd kwijt met op en neer rijden om de mest weg te brengen) en dus een potstal, dus alleen strooiwerk.

Die merries worden er zeer zeker beter van, die staan anders in een loopstal.

En zoieso word ik er weer gemotiveerder van. Wat motivatie is in de winter wel eens een probleem, helemaal alleen, in de kou en dan vraag ik me regelmatig af waar dat ik het allemaal voor doe.

Maargoed, van de andere kant, op zaterdag rijd ik meestal voor ik ga werken, dit kan anders niet. En na het werken ook, want ze hanteren daar uiteraard sluitingstijden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:36

Als je paard echt zo'n watje *LOL* is als jij zegt en dus weinig geeft om buiten staan in de winter. Kun je het toch proberen?, ik bedoel mocht je nu merken dat het niet gaat of dat je paard in het negatieve veranderd, kun je altijd weer terug gaan naar huis en daar je paard weer stallen.
Zo'n ramp is dat nou ook weer niet, maar de meeste paarden doe je er geen plezier mee om om het half jaar de verkassen.
Ik ken ook paarden die het verhuizen niet als vervelend of spanning ervaren, die vinden die afwisseling wel leuk en kunnen dat goed aan, maar dat zijn eerder de uitzonderingen.

Ik zou zelf niet snel deze keuze maken, maar ik ben jou niet en ik zit in een totaal andere situatie.

Ergens snap ik jouw wel, ik heb mn paard ook thuis staan en heel soms stiekumpjes zou ik hem ook wel op een luxe pensionstal willen stallen, waar alles voor je gedaan word Schijnheilig en je gebruik kunt maken van alle faceliteiten.
Maar dan denk ik dus puur aan mezelf, want mijn paard kennende doe ik hem daar geen plezier mee.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:45

ik snap het probleem ook niet! Ik moet alleen al 20 minuten stappen voordat ik bij een bak ben!!! dus dat betekend dus altijd buitenrijden

je hebt het maar getroffen vind ik en dat je voor de luxe je paard wil verkassen vind ik eigenlijk onzin

groetjes Marjolein

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:56

ik ozu gewoon proberen hem op die pensionstal te zetten. Hoef je de stallen neit te mesten, kun je wat langer uitslapen, je paard is onder toezicht, minder voorrijkosten voor de smid. Nadelen zijn natuurlijk wel dat je niet dag en nacht controle hebt op je eigen paard, en dat er wedstrijden zijn. Bij ons mag je er dan altijd doorheen crossen Haha! Waar ik zelf niet tegen kan is als er vreemde mensen in de stal gaan bij mijn pony, dat er mensen agressief kunnen doen tegen jouw paard, en dat ze zich gaan bemoeien met jouw manier van rijden. Ik zou het lekker een maandje proberen, gaat het niet, kun je hem altijd nog thuis zetten!