rijlaarzen of korte laarsjes (+ 'fashion')

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

rijlaarzen of korte laarsjes (+ 'fashion')

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:31

Hey, ik ben net rijlaarzen gaan kopen. In de winkel merkte ik al dat de schacht echt wel hoog komt, zelf een beetje over mn knie, maar de verkoopster zei dat dat niet zou storen. Verward Mijn vraagje: hoe hoog moet de schacht eigenlijk komen? Want bij het lopen stoort het al, dus ik denk dat het bij het rijden helemaal gaat irriteren. Zal ik dan maar gewoon korte laarsjes kopen? (met of zonder chaps?)

En dan nog even over fashion. Knipoog Zijn er bepaalde 'trends' in de paardensport? Ik zie op de manège best wel veel mensen rondlopen met hun rijbroek in hun (liefst burlington) sokken met korte laarsjes.
Wat denken jullie erover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:35

elliza66 schreef:
En dan nog even over fashion. Knipoog Zijn er bepaalde 'trends' in de paardensport? Ik zie op de manège best wel veel mensen rondlopen met hun rijbroek in hun (liefst burlington) sokken met korte laarsjes.
Wat denken jullie erover?

Jazeker zijn er trends . Die Burlington sokken zijn inderdaad helemaal HOT, je ziet ze echt overal. En natuurlijk met korte laarsjes, want anders zie je ze niet Knipoog. Verder is kleding van ANKY ook behoorlijk in.

*Ik doe alleen niet mee aan die trends, want daar kan mijn portemonnee niet zo goed tegen Clown *

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:02

Of er een juiste hoogtemaat voor de schacht van rijlaarzen bestaat weet ik niet, maar houd er rekening mee dat je laarzen nog gaan inzakken. Zijn ze dannog te hoog dan kan je er altijd nog een blokje in leggen (ook te koop in de ruitersportzaak).
OVer trends, tja ik doe er ook niet aan mee, het kost me teveel en het gaat me erom dat mijn kleding goed en lekker zit, niet hoe het eruit ziet. Een rijbroek is nu eenmaal niet zo charming Knipoog

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:42

Ik denk dat je rijlaarzen vooral lekker moeten zitten.
en wat betreft de trends:
ik heb wel burlington sokken en korte laarsjes, maar die draag ik alleen omdat ik die praktisch vind.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:33

Een leren laars zakt nog gemiddeld 2 cm. Dus hoe zou de laars zitten als hij 2 cm lager zou zijn??

Chaps met jophurs kan heel goed, ik weet niet of je wedstrijden rijd, want dit mag niet met jophurs.

En van alleen met schoenen/jophurs rijden krijgen de meeste mensen geen gunstigere beenligging. Eerder onrustig.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:37

Ik rijd zelf met jodphurs, zonder chaps!

Maar hij zakt denkt ik nog wat, maar je moet natuurlijk doen wat voor jou het lekkerst zit!

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:30

Het is wel een rubberen laars. Zakt die ook in? Waarschijnlijk niet hé?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:36

een rubberen lars zakt niet, en er zijn naar mijn weten geen speciale hoogtematen voor. Ik zou dan gaan voor leren jodhpurs, die ademen tenminste en krijg je dus geen zweetvoeten in. Ook zijn rubberen laarzen in de winter errug koud.

Wat btreft de mode: geloof dat ik daaraan meedoe Lachen, heb heel veel paar sokken, de laatste tijd heel veel van StappHorse, die zijn veel goedkoper en fijner dan de burlingtons. ik heb ze in heel veel verschilende kleuren, bijpassend bij de rijbroeken. Ik heb die aan tijdens het verzorgen, uitmesten ed en als ik ga rijden trek ik mijn laarzen pas aan

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:40

Hey Unity, kan je even wat meer uitleg geven over die beenligging?
Is die dan zoveel beter met chaps?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:41

met chaps heb je wat meer grip doordat de stof vaak 'ruwer' is dan bv een galdde sok, daardoor ligt je been stiller. Maar als je een goede houding en nette beenligging hebt kan je goed met jodhpurs en sokken rijden

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:58

rijlaarzen zakken nog in.. dat scheelt ook weer zon 1 a 2 cm.. j kan er ook nog een hakje in doen.. Of een ander model proberen

Zag in t nieuwe boekje van de horselover weer allemaal korte of naar beneden gestroopte sokken.. iig niet meer tot je knie.. Elke keer weer wat anders..

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:30

elliza66 schreef:
Het is wel een rubberen laars. Zakt die ook in? Waarschijnlijk niet hé?

Nee een rubber laars zakt niet. Ik ging uit van een leren laars.

Met sokken is je beenligging minder stabiel. Je zult er in ieder geval aan moeten wennen. En bij veel mensen is de ligging gelijk heel onrustig.

Afgezien van de practische problemen die kunnen onstaan(zeiknatte sokken bij een zwetend paard, schuurplekken van beugelriemen, etc.) geven chaps nog een klein beetje veiligheid. Zoals bij het tegen de bakrand aan rijden, of het onderuitschuiven.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:45

ik heb ook altijd lange sokken (niet altijd burlington) over mijn rijbroek.. alleen hup ik rond op m'n gympies of m'n bergschoenen..
en als ik ga rijden trek ik m'n laarzen aan (of gewoon met m'n bergschoenen)..
dus wat dat betreft doe ik geloof ik wel mee met de trend Tong uitsteken
maar das toch al veel langer? want ik geloof dat sinds dat ik ben begonnen met rijden op de manege al die meiden al met lange sokken en korte laarsjes liepen..

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 19:01

Ja, ik ben nog maar pas terug begonnen, dusja was ik nt echt fashion-updated hé Lachen