Buitenrijden in winter; wat allemaal nodig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Buitenrijden in winter; wat allemaal nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:19

Nu het buitenrijden met Maddox zo goed gaat, ga ik daar lekker m'n tijd met hem aan besteden ipv dressuur waar ik toch nooit boven de B zal komen......... Haha!

Maar..........nu komt wel de winter eraan. Gure oostenwinden, lage temperaturen brrrrrrrr. Ik ben nogal een koukleum.
Wat is handig om aan te schaffen ???
Zit zelf aan thermolaarzen te denken, dat lijkt me wel lekker en een goede jas die me ECHT warm houdt maar waarin je niet zo goor gaat zweten als in bv. een regenjas........jakkie.
Jas moet echter wel weer over een bodyprotector passen.
Is een waxjas iets ? zit dat niet alsof je 3 kilo aanhebt ?

kortom; wat vinden jullie echt heel handig in de winter, de die-hard buitenrijders onder jullie ?? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:27

Ik ben nog steeds opzoek naar een stel fatsoenlijke handschoenen, die én lekker rijden én warm zitten. Meestal rijd ik nog blootshands. Verder heb ik een keer een megadikke jas bij de Boerenbond gescoord, soort overtreffende trap van een driedubbeldikke Bomberjack, deze is ook wat langer en er zit een bontkraag aan. Hij is wel vrij zwaar, en daar houd jij niet van als ik het goed begrijp?
Thermolaarzen staan bij mij ook op het verlanglijstje, moet nog eens uitzoeken welke het beste zijn. Normaal rijd ik met mijn werkschoenen, heb dan mijn sportsokken en dan de dikke geitewollen sokken van mijn vader erover aan. Werkt best wel goed. Waxjas is voor mij nog wel iets voor later als luxe, want die dikke jas helpt nu vrij goed.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:28

dikke jas (ik heb een paardrij-jas, HEERLIJK warm), sjaal Tong uitsteken ohh en lekkere warme handschoenen en ik doe dan altijd een panty onder mijn rijbroek aan Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:33

hey

Leuk zeg dat het zo goed gaat.
Ik rij altijd met fleecehandschoenen in de winter, dikke trui (soms wel 2 en dan mijn jas), en dikke sokken.

Thermolaarzen ben ik neit zo weg van omdat het contact met je paard minder goed is.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:35

Ik sta zelf op een stal dat ik alleen maar buiten kan rijden. Of de bossen in of in de bak. Ik heb toen metteen een regenbroek van pikeur aangeschaft. Heel handig met rijden en is nog warm ook. Ook heb ik voor deze winter toch maar een regjas aangeschaft want de regen kwam door al die andere winterjassen heen en dat duurde weer zo lang voordat het droog was. Een waxjas is ook wel iets maar is inderdaad erg zwaar en ook erg warm als je veel werk doet.
Trouwens thermo laarzen zijn niet echt super. Als het hard regent dan komt het door de thermolaarzen heen. Ik heb zelf moutain horse laarsen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:41

Skisokken! En idd thermoboots, dat rijdt echt heerlijk en t is lekker warm! Ook een mailot voor onder je rijbroek kan geen kwaad! (schrijf je dat zo?)

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:43

Thermosokken! Die heb ik ook en ze houden echt mijn voeten warm.

Ik heb ook wel eens een mailot onder mijn rijbroek aan, dat scheelt ook al wat. Een muts onder je cap is ook lekker. Bij mij kwam er altijd kou doorheen!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:50

Heb vandaag een goede jas gekocht.
Is een regenjas en een fleece vestje onder, maar die kun je zo in elkaar risten dat je een winterjas hebt Haha! Hij is waterafstotend en blijft dat ook na het wassen. En de stoffen zijn zo gemaakt dat de temperatuur altijd het lichaamswarmte blijft Lachen Gorox ofzoiets noemt die goedkeuring

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:52

Ik weet dat er mensen op bokt zijn met neopreen chaps. Van die lange, schijnen wel lekker te zitten.
Verder heb ik zelf een waterdichte (goretex achtig spul) jas, met een fleecejas erin, niet zwaar en heerlijk warm.
Goede handschoenen en schoenen zijn ook een must, vooral je tenen en vingers kunnen ernstig koud worden. Hoewel je dijen ook erg veel te lijden hebben.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:57

thermisch ondergoed onder je rijbroek aan, skisokken onder je (ik draag chaps) laarzen een dikke trui, met kraag en een lekkere winterjas....fleece handschoentjes aan soms een sjaal om om ook mijn kin, oren en wangen (gedeektelijk) warm te houden cap op en rijden maar!

ja ik lijkt idd wel af en toe een eskimo maar heb het tenminste niet koud en kan nog naar buiten met mijn paard ook!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:07

thermo ondergoed onder je rijbroek, skisokken en thermoboots.. een paar dikke truien en een hele warme jas (die ook winddicht is, eentje van mountain horse heb ik).
zo ga ik meestal naar buiten in de winter *LOL* ik ben zelfs in staat een skibroek aan te trekken Schijnheilig heb het heel snel koud, vandaar..
ik heb ook wel eens van die gel-warmte dingen, dat je zo'n muntje moet breken en dat het dan warm wordt zeg maar, zodat je een beetje warme handen/voeten houdt.

niet iedereen vind thermolaarzen lekker rijden trouwens, ik hoor heel vaak dat mensen het echt niet vinden zitten, ik vind ze juist heerlijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:07

met thermolaarzen verlies je idd wel wat contact met het paard, maar zonder verlies ik het contact met mijn voeten! Verder heb ik een dikke paardrijjas aan, dikke handschoenen en als het echt erg koud is zo'n dikke paardrijoverbroek.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:08

een dikke sjaal en handschoenen is ook lekker, en misschien beenwarmers? over je rijlaarzen heen Haha!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:10

paardrijjas handschoenen termolaarzen gede dikke zokken goede dikke das. en voor je paardje een mooie deken Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:15

2 paar dikke sokken (die thermolaarzen vond ik waardeloos), een dikke rijbroek + lange chaps erover, fijne, warme handschoenen (neopreen of leer), een fleecesjaal, een muts over de oren, en een hele dikke jas! Waxjas is echt wel fijn, maar neem er wel een dikke trui onder. Een lange waxjas is ook enorm fijn, dan zijn je benen ook lekker warm (en heb je geen lange chaps nodig).
Verder nog een waterkoker op stal, zodat je warme chocomelk of een soepje kan maken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:17

ik lees het al: "dat wordt shoppen" Tong uitsteken

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:17

haha, ja! Erg he? Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:20

Ik vind het fijn als ik de "tochtgaten" dicht kan stoppen, dus een lekkere lange sjaal, die meer dan 1 keer rond je nek kan en een jas met iets van elastiek ofzo aan de mouwen (of in de binnenvoering) en/of een paar handschoenen die wat langer zijn op de pols.
En verder is iets van lange chaps of een lange jas ofzo echt aan te raden, heb altijd het meest last van koude bovenbenen! Alles is 3dubbel ingepakt en daar zit dan alleen een rijbroekje op... Brrrr.....

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:23

Ik heb zelf een knaloranje ski-jas als paardenjas. Zit heerlijk warm, is water en winddicht en zweet niet. Er zitten veel vakjes in voor snoepjes, handschoenen, mobieltje enzo.
Hij kostte wel wat maar heb er tot nu toe erg veel plezier van.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:24

veel mensen denken dat het hartstikke koud is, maar juist niet!

wat ik doeL gewoon schoenen aan (is koud, maar thermolaarzen vind ik verrot zitten) sjaal, handschoenen, muts (als het echt ijsvrieskoud is zet ik liever een muts op dan een cap) en dan trek je een lekkere dikke trui aan, en dan een fleecetrui erover heen.l

is niet waterdicht, maar houd de warmte enorm goed vast! je kan ook twee truien over elkiaar doen en dan een fleecetrui, vind dat echt fijner dan een jas!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:30

ik heb het juist aardig warm als ik in de winter buiten ga rijden, en zodra het koud word doe je gewoon een draf of galopje Haha!
verder kan je thermolaarzen aanschaffen of gewoon hele dikke sokken aantrekken helpt ook goed en handschoenen kan evt ook wel. en verder is een dikke trui + bodywarmer warm zat hoor (maar ik heb het dan ook wel altijd snel warm Bloos)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:35

denk ook aan reflectie! in de winter is het zicht vaak slecht en ben je niet goed zichtbaar voor andere gebruikers van de weg.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:40

Hahaha, ik ben denk k echt te enigste die gewoon hopla me jas pak en ga rijden Tong uitsteken Nee hoor Knipoog Als ik deze winter ga buitenrijden zou ik ook zeker dikke sokken, handschoenen, jas, sjaal.. Jammer dat er niet van die caps bestaan met van die oorwarmers eraan Tong uitsteken

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:40

LiSSy schreef:
denk ook aan reflectie! in de winter is het zicht vaak slecht en ben je niet goed zichtbaar voor andere gebruikers van de weg.

ja das een goede tip!!!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:46

Ik heb vorig jaar een thermo rijbroek (overbroek) gekocht, echt ideaal en lekker warm!