kuilvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:04

bij ons op stal voeren ze weer kuilvoer,op wat plekken middne in de baal zit wat witte plekken schimmel kan dat kwaad voor een paard???ik hoorde van niet ,maar lijkt mij niet goed...ik maak nou bij stal in het hooinet zelf de kuil klaar.dat ik zeker weet dat er geen schimmel bij zit...en als ze het nou opeten wat krijgen ze er an van?gr Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:09

schimmel kan dodelijk zijn voor een paard. maar je hebt verschillende schmmels.
die witte valt op zich nog wel mee, meestal lusten zehet zelf niet, maar beter toch dat het niet aan ze gegeven wordt.
de groen uitgeslagen schimmel is wel erg, die stinkt ook en ziet er erg smerig uit.. dus die mag er al helemaal niet tussen zitten.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:31

het is beter om de schimmel er wel uit te halen, de rest van de baal is dan meestal nog wel te voeren hoor, behalve als het echt overal zit!
schimmel kan wel heel slecht zijn, ligt er idd aan wat voor soort het is en hoeveel er van gegeten wordt..

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:43

van beschimmeld hooi of kuil kunnen ze windkoliek krijgen mee uitkijken dus!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:55

oke bedankt alvast voor de reacties..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:13

Schimmel is heel slecht: gevaar voor o.a. koliek en luchtweginfecties. Dit mag nooit gevoerd worden. Trouwens ook oppassen want het zit niet alleen in de schimmelplek die zichtbaar is, maar daaromheen ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:23

Geen paniek graag. Schimmel is niet gezond, maar als ze af en toe een beetje binnen krijgen, daar lijden ze niks van hoor. Je zult namelijk nooit kunnen voorkomen dat ze soms wat binnenkrijgen.
Natuurlijk is dit geen vrijbrief om maar beschimmeld hooi/kuil te voeren, het blijft niet gezond, maar raak er niet van in paniek als er eens een plukje per abuis mee naar binnen gaat.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:51

Ben het met ikke eens. Ik voer ook kuil en daar zit ook vaak genoeg schimmel in en soms komt dit per ongeluk in de stal terecht. Als het echt goed beschimmeld is eten mijn paarden het niet eens en anders wel en ze leven nog steeds. Maar als ik de keuze had wil ik toch weer dolgraag hooi.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:04

bij ons gaan de paarden eenorm aan de schijt en is dat niet goed veder als het goed kuilgras is is en niets verkeerts aan
maar witten plekken zou ik mijn paard niet geven het is niet goed voor ze

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:25

is snap niet waarom men dan ooit kuilgras heeft uitgevonden hoor, ik bedoel in negen van de tien balen zit wel zo'n vieze schimmel plek.....
met hooi heb je hier veel minder snel last van....en als je paard idd last heeft van al dat stof enzo kun je toch beter gewoon nat hooi geven?
of zeg ik nou iets raars?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 21:59

ja het is ook vervelend dat schimmel,maar bijde stal hebbne ze nou niet anders....maar ik voer nou zelf..dus het komy goed...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:03

Crista schreef:
is snap niet waarom men dan ooit kuilgras heeft uitgevonden hoor, ik bedoel in negen van de tien balen zit wel zo'n vieze schimmel plek.....
met hooi heb je hier veel minder snel last van....en als je paard idd last heeft van al dat stof enzo kun je toch beter gewoon nat hooi geven?
of zeg ik nou iets raars?

Ik heb nu kleine baaltjes kuil waar ik nog geen schimmel in ben tegen gekomen!! (afkloppen... Haha! )

Ik zou ook liever hooi voeren, maar ik voer kuil vanwege het hoesten.
Ik heb een poos hooi nat gemaakt, maar omdat ze 3x per dag hooi krijgt en ik zelf niet voer is dat best een toestand... Vooral in de winter, als je een hooi-ijslolly uit moet bikken!

Kuil voeren is dan een stuk eenvoudiger...

Hiervoor had ik ander kuil waar nog wel eens een schimmelplekje in zat. Dat gooide ik er altijd uit. En als er meer plekjes in zo'n baaltje zaten kon ik 'm terug brengen en dan kreeg ik er een ander voor!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:55

Als je goed kuilvoer hebt, goed verpakt zit, goed ingekuild is, dan zit er echt geen schimmel in.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:59

Wel als het te vochtig verpakt word..
Hebben wij ook wel is... en we voeren het kuil ook gewoon als er een 'beetje' schimmel in zit.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:01

Nouvel schreef:
Ik zou ook liever hooi voeren, maar ik voer kuil vanwege het hoesten.
Ik heb een poos hooi nat gemaakt, maar omdat ze 3x per dag hooi krijgt en ik zelf niet voer is dat best een toestand... Vooral in de winter, als je een hooi-ijslolly uit moet bikken!

Kuil voeren is dan een stuk eenvoudiger...

wij hebben ook zo'n paard op stal gehad.. pff dan moest dat hooi das al een paar uur ervoor in een bak met water, maar in de winter dat eruit wissen (het wordt loeizwaar dus moet wel met de hand..) dan vriezen je vingers er zowat af! erg onhandig, kuil is dan zeker veel handiger!