vraag over bodembedekking(stro)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vraag over bodembedekking(stro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:55

Ik heb een vraagje over de bodembedekking van de stal.
Sylas staat normaal,zomers,op rubberen matten met daarop een din laagje zaagsel.
Elke dag haal ik netjes de stront eruit en veeg alles aan,en nieuw zaagsel erin.
Het is zomers goed te doen zo,weinig vliegen en toch wat bedekking.

Maar nu het kouder wordt wil ik toch hem op stro zetten.
Omdat hij in de hoek van de schuur staat,voor 2 schuifdeuren en het kan soms best koud zijn.
Naar mijn idee is een pak stro dan lekker.

Nu de vraag:Hoe doen jullie dit?
Gooien jullie bv eerst een baal of 2 in de stal als onderlaag,om vervolgens elke dag alleen de stront en plekken eruit te halen en op te schudden?
Zo deed ik het bij Alcazar's stal wel.
Die werd dan eens per maand compleet leeg gehaald.
Wat is slim?
Alle tips zijn welkom.
Let wel,hij heeft dus rubberen matten eronder.

bedankt!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-02-19 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:57

dat is een goede mogelijkheid. He tmaakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang het maar droog is. En zolang je er elke dag dat het nodig is vers. schoon, droog stro bnij gooit, is het prima om 1x per maand of 1 x per 2wken uit te mesten. Denk wel aan de ammoniak die vrij komt door de urine. Het moet dus goed geventileerd zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:01

Er is een goede aantocht van frisse lucht in de schuur.
Hij heeft een raampje dat van boven met soort maas is waar lucht doorkomt.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:33

als je er schoon stro bij gooit, zou ik wel vaker uitmesten als ik jou was.. Het wordt namelijk best snel vies en ook zwaar voor jezelf om alles eruit te halen. Wij mesten 2 keer in de week uit, rest van de dagen gooien we er schoon stro bij. succes!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:35

ik heb vlasvezel in de stal
veel beter vind ik zelf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:36

Ik dacht dus gewoon elke dag de ergste plekken eruit halen en wat bjstrooien en dan bv weekend's alles eruit.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:43

oke ja dat is best wel te doen

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:51

Ja dat is idd wel een goed plan.
Ligt er wel aan hoe smerig je paard zijn stal achterlaat.
Toen mijn paard nog op stal stond at hij al het stro op en liet de vieze plekken allemaal liggen het ergste schepte ik eruit en mengde wat vies door het stro zo at hij het ook niet meer op en had hij het toch lekker warm.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:55

ik haal elke dag al het viezeeruit en stooi dan op !
meestal 4 plakken,maar dat is afhankelijk van hoeveel hij ervan heeftgegeten

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:57

Wij halen ook elke dag al het vieze stro eruit en eerlijk gezegd halen we nooit de box helemaal leeg. Schoon is schoon is onze visie. Die van ons eten wel vrij veel stro en staan 1 dagdeel per dag buiten. Als de box helemaal leeg moet dan zit er ongeveer een heel nieuw pakje in, maar dan staan ze ook echt heel dik in het stro. (De hoeveelheid van het pakje ligt aan het soort stro en hoe het geperst is, bij ons is 1 pakje echt genoeg) En bij de schone paarden komt er misschien een plakje of 3 bij. We geven ze net zo veel, dat iedereen er weer lekker dik in het stro bij staat. Wij hebben overigens geen rubbermatten en met matten kun je toch vaak al snel wat minder stro erin gooien.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:12

Ikhaal iedere dag de drollen eruit en de echt natte plekken. En zaterdags gaat dan echt alle natte rotzooi eruit, maar het droge stro blijft gewoon liggen. En dan gooi ik er gewoon bij tot het weer lekker vol is, dat verschilt gigantisch. De ene dag een half pak, de andere dag 2 plakjes. Geen rubberen matten hier trouwens.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:21

Elke dag de drollen en de natste plekken (maar niet té kieskeurig), glad trekken en dan wat schoon stro erbij. Ik trek al het stro trouwens wel een kleine meter van de achterwand vandaan (wel best diepe stal), ze poept achterin en vind het soort zonde als daar dan een hoop schoon stro onderligt. Plus dat bijna alle paarden het stro naar achteren lopen en je daardoor anders achter een hele bult krijgt en voor niks meer over hebt. Ook in gewone 3 bij 3 stallen trokken we het een stukje naar voren (kleine halve meter).

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:23

1 x per 2 weken halen wij de hele stal leeg, de rest van de tijd gewoon opstrooien. Het verschilt een beetje per dag, maar ik strooi voor 3 stallen dagelijks ca. 0.5 tot 1 baal stro bij. Ik haal dus tussendoor geen stront of natte plekken eruit. 2 van mijn paarden zijn heel schoon, de derde pony poept wel eens midden in zijn stal en dat gooi ik dan meestal naar een hoek. Moet er wel bij zeggen dat mijn paarden van 's ochtends vroeg (soms al om 6 uur) tot het 's avonds donker wordt buiten staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:28

Wij strooien ook elke op en halen op zaterdag alles eruit.
gaat prima zo.
Ook wij houden de hoeken en zijkanten vrij waar de paarden poepen (is per paard verschillend Haha!). Zonde om zo vies te laten worden.
De rest van de stal strooien we dik op.
In de winter dan, in de zomer is dat alweer minder.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:01

Mijn ene paard heeft een beginlaag van 2,5 tot 3 pakken stro. Hier staat hij dan tot zijn knieen in. Ik haal elke dag de stront eruit en trek de stal weer recht. 1 x in de week, meestal zaterdag, haal ik alle vieze stro eruit en strooi dan weer bij met 2 tot 2,5 pak. Het belangrijkste vind ik dat mijn paarden lekker zacht kunnen liggen, want dat wil ik zelf ook. Maar waarom heb je rubberen matten in de stal? Mijn ervaring leert mij dat hierdoor het vocht niet weg kan en je stal dus ook eerder nat en vies wordt.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:54

Bij ons op stal gebruiken ze ook stro, maar er wordt niet uitgemest. Ik haal alleen elke dag de mest eruit. Voor de rest worden de stallen elke dag heel dik opgestrooid. 1x per week gaan alle stalwanden aan de kant en wordt de hele boel leeg gehaald met de shofel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:09

Pally schreef:
Maar waarom heb je rubberen matten in de stal? Mijn ervaring leert mij dat hierdoor het vocht niet weg kan en je stal dus ook eerder nat en vies wordt.

ja dat hebben de eigenaren gedaan.
Omdat ze vinden dat dit warmte isoleert ofzo.
(ik zou het zelf niet zo snel doen,maargoed)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:41

is mijn paard dan als enige zo vies dat ik zo goed als elke dag zijn hele stal leeg kan halen en weer alles vers erin te gooien?! er gaan 4 tot 5 plakken in, hij eet er aardig wat van op en verder is ie gewoon helemaal vies ! ik vind het niet erg om te doen hoor, het houd je bezig heh :-P

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:04

Pally"]
Maar waarom heb je rubberen matten in de stal? Mijn ervaring leert mij dat hierdoor het vocht niet weg kan en je stal dus ook eerder nat en vies wordt.
[/quote]
[quote="darkchristal schreef:
ja dat hebben de eigenaren gedaan.
Omdat ze vinden dat dit warmte isoleert ofzo.
(ik zou het zelf niet zo snel doen,maargoed)

In de box die mijn ene paard de afgelopen 2 jaar heeft gehad, lagen ook rubber matten.
Door de matten, is de grond een stuk warmer voor de paarden om op te liggen. Ik strooi altijd zaagsel in de box en als je die iedere dag uitmest (dus de drollen en natte plekken eruit), is je stal niet nat en vies!

Nu heb ik voor mijn paarden boxen zonder rubber matten. Als het weer écht koud wordt (zo´n -5 C° en kouder), strooi ik altijd een dikke laag stro in de box, met daar overheen zaagsel. Het blijft dan toch lekker warm van onderen en door het zaagsel eet mijn ruin tenminste niet z´n hele box leeg Knipoog . Het is wel wat lastiger om te mesten, maar dat kan ook aan mij liggen: ik heb altijd de pest aan stro-boxen mesten, omdat ik die naar mijn idee, nooit echt schoon krijg Knipoog .