Hoe checken of zadel past???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Hoe checken of zadel past???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:05

Morgen wordt de tinker gekeurd, als hij goed is gekeurd is hij verkocht
--> aan mij Haha!
Maar ik betwijfel of het zadel past, ik heb het op hem gehad en ermee gereden. Daar zeiden ze dat het past maar ik twijfel een beetje, ik vind hem bij de kamer een beetje hoog liggen. Wie kan me vertellen waar ik naar moet kijken en op moet letten om te zien of het zadel past? Het gaat om een tinker, 1.50 aan de flinke kant. Mijn zadel is een Kieffer Garmisch.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:06

Een zadelmaker laten komen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:25

als de kamer een beete hoog ligt(naar jouw mening) is dat niet zo erg als dat de kamer helemaal op de schoft zit. hoe hoger de kamer hoe meer ruimte

en dat is logsch bij een tinker(vrij schoftloze pony) dus dan heb je al gauw dat de kamer hoger lgt.
het is alleen fout als de lepel lager ligt dan de kamer, dus dat het zadel kanteld.
dan komt het omdat boom/kamer niet breed genoeg zijn om mooi over de schoft, schouders te vallen.
maar als de kamer en de lepel op zelfde hoogte liggen en hij klappert niet dan is er niets aan de hand

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:26

of gewoon een kennis/ vriend/ iemand van de manege of iets dergelijks vragen om ernaar te kijken!

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:39

zadelmaker... dan weet je het zeker

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:42

Ja als hij goed is gekeurd komt mijn instructeur tevens manege eigenaar eventjes kijken of het goed ligt. Naar mijn idee ligt de lepel op de zelfde hoogte als de kamer (mis ietjes hoger dan de kamer) maar kan het ook dat de kamer smaller is of kan dat niet? De schouders lagen in ieder geval wel vrij.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:43

Denken jullie dat een zadel ook nog "gaat zitten" naar het paard dat het misschien nog even nodig heeft om zich te zetten?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:48

Als de kamer erg hoog zit is het zadel vaak te smal. Sluiten de kussens goed aan en past je hand tussen de schouder en het zadel?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:54

onder de zweetbladen wel alleen bij de kamer lijkt het me erg smal omdat dit ook niet uit een kan zeg maar. Of misschien verkijk ik me wel omdat ie "geen" schoft heeft. Toen ik hem ging rijden had hij er geen last van. Ik neem mn zadel morgen nog effetjes mee kan ik er nog eens goed naar kijken.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:57

Ik dacht ook altijd dat ik wel zelf, met hulp van mensen die "er verstand van hadden", kon kijken of mn zadel goed lag. Uiteindelijk kreeg mn paard last van zn rug en bleek dat t zadel dus helemaal niet goed lag. Als ik jou was zou ik een zadelmaker ernaar laten kijken, een goed passend zadel is zo belangrijk..