Schuivend zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:00

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn zadel. Het schuift nm van links naar rechts tijdens het rijden terwijl de singel gewoon goed strak zit.
Het is een kunststof Thorowgood (Maxam) zadel dat ik vorig jaar nieuw gekocht heb en het ligt op mijn Tinker.

Is er iemand die het probleem kent of mij goed advies kan geven ?

Alvast bedankt ! Pieder

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:02

ik heb hetzelfde met mijn wintec, ook een kunststof zadel.
Die schuiven helaas behoorlijk op paarden met wat minder schoft...
Ben op zoek naar een ander zadel Boos!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:03

He da's balen, heb er best veel voor betaald vorig jaar...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:07

ja idd erg jammer, gelukkig brengen ze 2e hands ook best veel geld op Knipoog
Ik stijg nu via het hek op, maar met galloperen of als mn hafliunger schrikt dan schuift het ook heel erg, erg lastig is dat...

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:12

missnynke schreef:
ja idd erg jammer, gelukkig brengen ze 2e hands ook best veel geld op Knipoog
Ik stijg nu via het hek op, maar met galloperen of als mn hafliunger schrikt dan schuift het ook heel erg, erg lastig is dat...

Ja, ik stijg op met een opstapje en inderdaad met galopperen vlieg ik soms alle kanten op. Naar wat voor zadel zoek je nu ?? Heb je tips ?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:18

Grr, ja ik heb hetzelfde, stijg op met een opstapje en vlieg in galop soms alle kanten op.
Naar wat voor zadel ben je nu op zoek ? Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden bij dit soort paarden ? Heb je tips ??

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:23

Misschien dat een boomloos zadel iets voor je is? Die blijven goed liggen op zo'n paarden, zoals ik begreep. Ik weet niet of je zoiets wilt en ik weet niet of je wedstrijden rijd en of ze daar zijn toegestaan.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:30

misschien is je singel iets te lang
ook al zit ie strak het zadel kan gaan schuiven als ie tot het bovenste gaatje zit aangesingeld
hoe is dit bij jouw?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:32

Kan eens iemand laten komen om te proberen. Ik rijd geen wedstrijden dus dat zal het probleem niet zijn. Weet je zo welk merk goed is ??

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:33

Vonnie84 schreef:
Misschien dat een boomloos zadel iets voor je is? Die blijven goed liggen op zo'n paarden, zoals ik begreep. Ik weet niet of je zoiets wilt en ik weet niet of je wedstrijden rijd en of ze daar zijn toegestaan.

ik zelf rij dressuur en ben wat zwaarder en dus niet geschikt voor een boomloos zadel.
Ben op zoek naar een tweedehands stübben of JC zadel, iig een zadel wat goed ligt, maar das nog niet zo makkelijk:-(

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:34

TeamSpirit schreef:
misschien is je singel iets te lang
ook al zit ie strak het zadel kan gaan schuiven als ie tot het bovenste gaatje zit aangesingeld
hoe is dit bij jouw?

dit heeft niks met singels te maken, was het maar zo simpel....

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:34

Hallo Teamspirit, denk het niet, krijg de singel echt niet strakker en hij zit ook niet tot het bovenste gaatje......

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:49

Pieder schreef:
Hallo Teamspirit, denk het niet, krijg de singel echt niet strakker en hij zit ook niet tot het bovenste gaatje......

nee een singel hoort niet dat het bovenste gaatje te zitten;-) het moet redelijk strak zitten maar je moet er een hand tussen kunnen krijgen.
Ik heb al veel verschillende singels geprobeerd, gewoon, touw, neopreen, met elastiek maar daar ligt t m dus niet aan.
Je hebt ook van die matjes die je er tussen kan doen maar dat helpt ook niet....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:11

is een bontsjabrak of een gelpad geen idee?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:54

Misschien een zadel kopen dat wel goed past?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:01

ikheb in een jaar tijd 6 verschillende zadels geprobeerd, ze schoven allemaal, ook de zadels die volgens de zadelmaker helemaal prefect lagen..... een zijsprongetje en de zaak hing weer aan de zijkant.....

Ik heb nu het voor mij perfecte zadel: een boomloos zadel, maar dat hoeft voor jullie niet persé goed te zijn hoor!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:58

Kun je er niet een dikke pad onder leggen dan?!
Dat zal toch haast wel moeten helpen.
Ik heb gelukkig dat probleem niet mijn paard heeft een reuzen schoft haha Tong uitsteken
Ik hoop dat je snel een oplossing vind want poe wat vervelend lijkt me dat zeg

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:29

ik heb voor mijn paard een heel lekker zadel
maar ik had 2jr geleden een ander zadel gekocht
en die verschoof ook elke keer en zo

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:54

Citaat:
Kun je er niet een dikke pad onder leggen dan?!

dat heb ik geprobeerd met de Engelse zadels, lig je alleen nog eerder met zadel en al aan de onderkant

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:15

Volgens mij komt het door het ietwat ronde model en de lage schoft van paardjes zoals Tinkers en Haflingers. Ik heb met mijn Haflinger ook al heel wat zadels geprobeerd, en sommigen, die op het oog toch goed lijken te passen, glijden idd bij het minste of geringste heel erg (echt dood eng).

Ik heb er nu een 17inch JC dressuur op liggen en dat gaat stukken beter en opstijgen gaat ook probleemloos, alleen jammer dat dit zadel voor mij een beetje aan de krappe kant is. Ik ga waarschijnlijk van het weekend een Wintec 17,5inch en nog een ander (mij nog onbekend) zadel 17 inch maar met bredere boom, uittesten. Kijken of daar iets bij zit wat voor ons allebei geschikt is.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:34

Danielle_1"]
is een bontsjabrak of een gelpad geen idee?
[/quote]

waarom? lijkt me niet dat die daar minder van gaat schuiven....

[quote="Aramat schreef:
Misschien een zadel kopen wat wel goed past?

Huidig zadel past goed, heb je nog meer tips?

symon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:39

moeilijk probleem met je zadel, het probleem bij tinkers, haflingers en meer van dat soort paarden is dat ze een ronde rug hebben en relatief wijnig schoft. het zadel heeft dus geen houvast. het moet geen optie zijn om er dikke pads onder te doen, dat is allemaal opvulling en geen oplossing. Wat ik zou aanraden is in ieder geval een dressuur zadel, deze zijn recht aan de voorkant. Spring- en veelzijdigheidzadels zijn rond bij de kniewrong. het probleem daarvan is dat precies die wrong op de schouderspier van je paard drukt(en die zijn vaak erg ontwikkeld bij deze paarden), als je paard stapt of draaft beweegt die spier enorm en zorgt er voor dat je zadel gaat schuiven. een dressuur zadel blijft er achter liggen. ook heb je zelf meer balans in zo'n zadel. je zit al gelijk in het midden. ik heb hele goede ervaring met kn-tango, deze heeft een vrij brede kamer van zich zelf (kan je natuurlijk in verschillende breedtes nemen, nauw, normaal of wijd) en een ingebouwde voorsingel die ervoor zorgt dat het zadel in ieder geval niet naar voren schuift.
het enige probleem is dat deze zadels erg duur zijn! anders kan je gewoon wel eens proberen om een dressuurzadel te lenen van iemand.

succes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:26

Citaat:
Wat ik zou aanraden is in ieder geval een dressuur zadel, deze zijn recht aan de voorkant

blijf, voral bij zadels met lange zweetbladen (du sook stockzadels) wel de schouders in de gaten houden, die raken bij zo'n model ook vrij gauw beklemd, of iig wat belemmerd in beweging!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:52

hmmzz. mijn zadel schuift ook veel naar de zijkant,erg frustrerend !