Vrachtwagen Angst; Hoe te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Vrachtwagen Angst; Hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:13

Mijn paard is onwijs bang voor Vrachtwagens.
Hij is 2 weken geleden een week lang kreupel geweest, ik moest dus over het asfalt lopen.
Mijn vader was gelukkig mee met mijn zusje toen die een dag ging lopen, en die had hem vast. Komt er een vrachtwagen enorm hard langsrijden, op een smal paadje waar maar 1 <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=auto&v=56">auto doorkan.....
(Een hooiwagen nog wel, die notabene naar de manege ging.. die zouden wel beter moeten weten denk ik dan.)

Dus mijn paard springt achteruit de sloot half in, mijn vader is er met al zijn gewicht aan gaan hangen en kon voorkomen dat Maestro er helemaal inkwam.

Telkens als er een Vrachtwagen aankomt, loopt/springt en steigert hij net zoalang achteruit totdat de vrachtwagen voorbij is, telkens komt hij dus bijna in de sloot.
Terwijl er zondag een grote Springwedstrijd was, met evengrote paarden"vrachtwagens".. en daar zit hij blij naar te kijken vanuit zijn stal.
Zolang ze stilstaan durfde hij erheen, maar als ze gaan rijden werd hij net zo bang.

Heeft iemand tips, wat hopelijk tot een oplossing leid?
Alvast bedankt. Lachen

Belle_Sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:20

Verward Nou, ik denk eigenlijk niet dat je er veel aan kunt doen...Behalve hem af en toe eens langs een stilstaande vrachtwagen te laten lopen... Knipoog Is hij niet bang voor auto's dan? Knipoog Als er een vrachtwagen in de verte rijd, laat hem daar dan maar naar kijken, en stel hem op zijn gemak...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:23

Ik denk dat ze flink geschrokken is. De volgende keer zou ik toch proberen te zorgen dat de vrachtwagen met wat minder vaart langs komt (dus met je hand signaal geven, of in het midden van de weg gaan rijden, totdat hij af is geremt en dan aan de kant gaan. Dan heeft hij je ook zeker gezien)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:29

Je hebt zeker geen kennis of familielid die vrachtwagenchauffeur is?? dat zou te gek zijn , dan kun je op je dooie gemak gaan oefenen zonder al teveel gevaar.

Zo niet, dan moet je zodra je pony weer helemaal hersteld is van dr kreupelheid, toch aan het oefenen slaan.

Ik neem aan dat ze onder het zadel net zo bang is als aan de hand?
als je ergens een stil staande vrachtwagen ziet staan, erop af!!!, er langs op lopen en je pony laten merken dat het geen enge dingen zijn, (dat zijn het soms wel Schijnheilig , maar dat laat jij natuurlijk niet merken) je hoeft hem niet te laten snuffelen ofzo, want bevestiging voor haar bange gedrag mag ze niet hebben, een vrachtwagen is immers niks bijzonders dus gewoon strak erlangs op lopen, geen extra fratsen.
Als je de mogelijkheid hebt om een andere pony mee te nemen, (samen met een vrienddin ofzo) die volledig gewend is aan die dingen, kan jou pony ook geruststelling geven.
Als je pony braaf, kun je haar heel kort belonen, niet overdreven de hemel in gaan prijzen, dat maakt ze in veel gevallen alleen maar onzekerder, gewoon heel kort en een beetje zakelijk laten merken dat haar brave gedrag 'okee' was.
Oefenen in een afgesloten ruimte, bv rijbak of afgezet stuk weide is veiliger, maar daar loopt vast net geen drukke weg langsop, denk ik!

Het is veiliger om met zn 2-en dit te gaan oefenen, alleen is ook maar alleen je weet immers maar nooit.

succes met je paard OK dan!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:22

gezien je vraag verplaatst naar Vraag Maar Raak

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:05

Mijn paard heeft dus hetzelfde.. Ze had eerst een buitenstal en daar reden best wel vaak vrachtwagens langs met enge geluiden en toen stond ze altijd nieuwsgierig uit der luikje te kijken. Nu ze op der nieuwe stal staat, rijden er ook heel erg veel vrachtwagens in de buurt. Als ik dus een keertje naar buiten ga, kom ik er meestal wel een stuk of 3-4 tegen. Als ze van voren komen, gaat het nu redelijk goed maar van achteren dan draait ze zich keihard om of ze rent weg...
Ik denk dat je gewoon heel erg veel buiten moet gaan stappen en der echt vertrouwen in je moet laten krijgen.
Succes ermee Lachen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:58

Belle_Sweety schreef:
:? Nou, ik denk eigenlijk niet dat je er veel aan kunt doen...Behalve hem af en toe eens langs een stilstaande vrachtwagen te laten lopen... Knipoog Is hij niet bang voor auto's dan? Knipoog Als er een vrachtwagen in de verte rijd, laat hem daar dan maar naar kijken, en stel hem op zijn gemak...

Auto's vind hij niks aan.. Haha!
Stilstaande Vrachtwagens ook niet. Maar rijdende vrachtwagens, ik word gewoon bang van hem dan. Bloos!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:02

cissie schreef:
Je hebt zeker geen kennis of familielid die vrachtwagenchauffeur is?? dat zou te gek zijn , dan kun je op je dooie gemak gaan oefenen zonder al teveel gevaar.

Zo niet, dan moet je zodra je pony weer helemaal hersteld is van dr kreupelheid, toch aan het oefenen slaan.

Ik neem aan dat ze onder het zadel net zo bang is als aan de hand?
als je ergens een stil staande vrachtwagen ziet staan, erop af!!!, er langs op lopen en je pony laten merken dat het geen enge dingen zijn, (dat zijn het soms wel Schijnheilig , maar dat laat jij natuurlijk niet merken) je hoeft hem niet te laten snuffelen ofzo, want bevestiging voor haar bange gedrag mag ze niet hebben, een vrachtwagen is immers niks bijzonders dus gewoon strak erlangs op lopen, geen extra fratsen.
Als je de mogelijkheid hebt om een andere pony mee te nemen, (samen met een vrienddin ofzo) die volledig gewend is aan die dingen, kan jou pony ook geruststelling geven.
Als je pony braaf, kun je haar heel kort belonen, niet overdreven de hemel in gaan prijzen, dat maakt ze in veel gevallen alleen maar onzekerder, gewoon heel kort en een beetje zakelijk laten merken dat haar brave gedrag 'okee' was.
Oefenen in een afgesloten ruimte, bv rijbak of afgezet stuk weide is veiliger, maar daar loopt vast net geen drukke weg langsop, denk ik!

Het is veiliger om met zn 2-en dit te gaan oefenen, alleen is ook maar alleen je weet immers maar nooit.

succes met je paard OK dan!

Dankjewel!
Hier heb ik wel wat aan.
De vader van mn vriendin is Vrachtwagen Chauffeur, ik ga het zeker weten aan hem vragen.
En idd, onder het zadel is het net zo erg als aan de hand.
Aan de hand reageert hij niet, maar als ik erop zit reageert hij net zo min op mijn been om hem toch vooruit te laten gaan.
Hij is inmiddels al een paar dagen niet meer kreupel dus we kunnen beginnen.

Harstikke bedankt, ik hoop dat het lukt!
Dan zou ik me een stuk veiliger voelen als ik buiten loop of rijd met hem Lachen