Bandages...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Bandages...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:20

Ja, ik weet dat hier al heel veel topics overzijn, maar kon niet echt het antwoord vinden op mijn vraag.
Ik vroeg me namenlijk af of er veel verschil zit tussen het bandageren bij stalbandages en werkbandages. Gebruik al 1x in de week stalbandages (voor de wedstrijd), maar ik wil nu bandages gebruiken om te kijken of mijn pony er wat aan heeft. Ze loopt namenlijk zeer snel kreupel. (ze is een beetje gestruikeld en loopt al weer een halve week te hinken). Heb vandaag ook alleen kunnen stappen en toen kwamen we op dit idee. Baadt het niet dan Schaadt het niet zullen we maar zeggen.
Om eventjes schrikkende bokkers gerust te stellen: Het is een testje, en als het niet werkt rijd ik ook niet door ofzo. Haar benen zijn niet warm, dus dat de bandage extra warm wordt verwacht ik ook niet echt. Mensen die nog tips hebben, laat ze achter.
Ik heb de topics gelezen die staan bij dit onderdeel bovenaan, maar daar kon ik niet echt wijs uit over het verschil. Ik kan een pony bandageren op stal, maar ik ben dus niet zeker of het dezelfde manier is als bij werkbandages. Heb trouwens de fleece met elastiek van HH, zijn die geschikt volgens jullie? Wat zijn jullie ervaringen ermee?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:34

Volgens mij hebben bandages niet echt nut, ze bieden geen steun ofzo. Ikzelf bandageer nooit omdat ik dat nooit geleerd heb Bloos Het ziet er wel leuk uit, maar omdat ik niet weet hoe het moet doe ik het niet(bang dat ik iets fout doe)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:37

ik heb geleerd dat als je paard een blessure heeft gehad aan zijn been, dat je die kan bandageren tijdens het rijden en het extra steun geeft.
(net als dat je een blessure aan je pols oid hebt en daar een band voor koopt en die omdoet met dergelijke activiteiten)

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:38

Nee, daar kan je best gelijk in hebben, het is gewoon eens voor 1x uitproberen. Wil hier ook geen discussie van welles niettes of ze werken of niet. Ik twijfel er aan, maar ben ondertussen beetje wanhopig aan het worden en ga nu gewoon bandages proberen. Als het werkt, is dat mooi meegenomen, werkt het niet, jammer dan.
Vroeg me alleen af of dit bandageren anders moet dan stalbandages.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:39

volgens mij werkt het niet anders je hebt fleece van hh? die heb ik ook en gebruik ik gewoon voor het rijden ook, heb geen onderbandage nodig oid.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:41

Ja tuurlijk, ik dacht dat bandages niet echt steun geven, maar daar vergiste ik me dus in Bloos
Misschien kan je de DA eens om raad vragen; hij heeft vast ook genoeg adresjes van fysiotherapeuten e.d. Succes met je paard!

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:58

Mja, ze is vroeger een aantal keer flink getrapt door ruzie in de wei over de rangorde enzo, en heeft toen een aantal weken niet meer kunnen lopen. Ze is altijd al gevoelig geweest, maar nu al helemaal. Haar gangen zijn niet echt geweldig, die blinken nu niet echt uit, maar nu krijg ik dus helemaal 5en en 6en voor de zuiverheid van de gangen... Terwij het nergens voor nodig is...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:18

Misschien eens tijd voor een paardendierenarts? Kreupelen ga je echt niet verhelpen met bandageren. Struikelen is ook vaak een teken dat er iets mis KAN zijn in de ondervoet en niet hoger. Zou toch echt eens een afspraak maken met de dierenarts en met hem/haar overleggen wat het beste is.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:02

Eleonoor schreef:
Misschien eens tijd voor een paardendierenarts? Kreupelen ga je echt niet verhelpen met bandageren. Struikelen is ook vaak een teken dat er iets mis KAN zijn in de ondervoet en niet hoger. Zou toch echt eens een afspraak maken met de dierenarts en met hem/haar overleggen wat het beste is.
Succes!

Precies. Als je pony niet goed loopt, dan moet je de oorzaak gaan opzoeken en daar iets aan doen. Een kreupel of onregelmatig paard help je niet door het te gaan rijden met bandages om. Los daarvan heeft het ook geen enkel effect, ze gaan er namelijk niet beter door lopen.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:23

De dierenarts is al heel vaak geweest, maar hij zei ook dat er niets aan gedaan kan worden, dat het gewoon haar gevoeligheid er voor is. Er is niets te zien meestal. Ze krijgt ook pijnstillers en volgens hem moet er gewoon beweging blijven, en doorrijden, als ze niet te zwaar hinkt. Natuurlijk geen zware oefeningen (maar kom, ik rijd L en kan wel iets moeilijkere oefeningen, maar dat houdt op bij schoudervoor, -binnenwaarts en travers). Daarom wilde ik het proberen bij extra steun.

{edit: En of het effect heeft of niet hoef ik niet te horen, want iedereen zegt wat anders. Kzal vandaag zelf wel merken wat ik er aan heb}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:39

Proberen kan natuurlijk altijd. Fleecebandages met elastiek zijn prima. Verder verschilt een werkbandage inderdaad van een stalbandage. Een werkbandage gaat namelijk tot aan de vetlok i.p.v. helemaal over de kogel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:18

Denk niet dat het bandageren in jou geval echt nut heeft. Veel struikelen wijst vaan op beginnende hoefkatrol ontsteking. Even da laten kijken lijkt me verstandiger, succes!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:20

Struikelen kan ook wijzen op overhoef.
Was ook bij mijn paard.
Als hij ook nog eens veel ligt moet je echt foto`s laten maken.
Staat je paardje op ijzers?

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:40

Ja, ze staat op ijzers. Wat bedoel je met overhoef? Dat die hoeven te lang zijn? Dan kan ik dat meteen uitsluiten, de hoefsmid is 2 of 3 weken geleden geweest.

{edit: Het woordje veel struikelen heb ik niet in de mond gehad. Vroeger struikelde ze veel door een tekort aan aanleuning, dan viel ze over haar eigen benen, omdat ze dit gewoon totaal niet gewend was. Nu heb ik betere aanleuning en struikelt ze niet meer. Maar met de zitles rijd ik (nog) niet aan de teugel en waren we aan het einde aan het uitstappen, toen 1 van de pony's besloot te draven. Dus mijn pony vond dat zij dat ook wel mocht, en ik liet haar gewoon eventjes doordraven, met lange teugel dus. Daardoor struikelde ze, en ving ze zichzelf ook nog es scheef op met haar andere voorbeen. Zodoende. Er is zeker geen sprake van hoefkatrolontsteking ofzo, de DA is al geweest.}

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:39

Het verschil tussen een werk en stalbandage is het materiaal en manier van aanleggen. Een werkbandage is van elastisch katoen en een stalbandage van licht elastisch wol. Bij een werkbandage bandageer je vanaf 2 vingers onder het haakbeentje tot 1 vinger boven de spoor. Bij een stalbandage vanaf het haakbeen tot de kogel. Verder zit de stalbandage losser dan de werkbandage.
Fleecebandages kan je gebruiken op voorwaarde dat ze elastisch zijn. Altijd onderlappen gebruiken en nooit bandages die niet elastisch zijn.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:55

Heb vandaag dus met bandages gereden, vandaag alle 4 de benen. Ze liep eerst wat raar (is voor het eerst) maar ik merkte duidelijk dat ze minder kreupelde, en na 10 minuutjes was het zo goed als over (ze heeft altijd wat onregelmatige gangen, dus het was bijna zoals normaal). Morgen dus alleen de voorbenen, kijken of het dan nog zo goed gaat.

Barvrouwke: Ik gebruik de fleece met het laatste stuk elastisch van HH, juist omdat je dan geen onderlappen nodig hebt :S

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:26

Heb je er wel eens over na gedacht hoe je dat dan op wedstrijden wil doen. Met bandages rijden mag niet, zonder loopt ze onregelmatig zeg je.
Dit is geen oplossing want zonder is ze de steun weer kwijt en val je weer in het oude patroon. Probeer het toch via een andere manier op te lossen, mischien iets anders bekappen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:45

Zorg in ieder geval dat je goed leert bandageren!!! Iedereen in de buurt kan langskomen voor een bandageles... ik rij bijna altijd met bandages.
Zorg voor niet elastische bandages, die kunnen niet gaan knellen en onderbandages zijn niet echt nodig tenzij je paard zich raakt.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:39

Vajramani schreef:
Heb je er wel eens over na gedacht hoe je dat dan op wedstrijden wil doen. Met bandages rijden mag niet, zonder loopt ze onregelmatig zeg je.
Dit is geen oplossing want zonder is ze de steun weer kwijt en val je weer in het oude patroon. Probeer het toch via een andere manier op te lossen, mischien iets anders bekappen.

Dit is alleen nu, ik rijd nu een paar keer met bandages, en bouw het dan gewoon weer af. Ze loopt niet altijd onregelmatig zonder bandages, maar doordat ze donderdag is gestruikeld begint ze weer te kreupelen. Dan heeft ze wat extra steun nodig en is het over. Ik heb pas volgende week zaterdag (waarschijnlijk) weer een wedstrijd (misschien zelfs nog wel later) dus dan is het echt wel over. Ze krijgt na volgende week ook weer een week rust omdat k er niet ben, dan krijgt ze alleen weidegang, dus het is echt niet zo dat ze altijd kreupel loopt hoor.
Het enige wat ik heb gezegd, wat misschien verkeerd is opgevangen, is dat ze altijd onregelmatig is. Hiermee bedoel ik niet dat ze dan pijn heeft en kreupel loopt, maar dat ze gewoon hele slechte gangen is. Ze heeft echt geen pijn, dat is totaal uitgesloten. Maar haar gangen zijn gewoon niet echt geweldig. Iedere gek z'n gebrek zullen we maar zeggen Knipoog