Jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:14

Aangezien ik volgend jaar ga beginnen met mijn arabische volbloed in te rijden (met instructie Knipoog) wil ik graag jullie visie zien van hoe een jong paard het beste in het begin de basis aanleren. Er zijn misschien al diverse topics over geweest, maar ik maak deze topic zodat ik van al de antwoorden ongeveer een schema kan opmaken en de belangrijkste (meest genoemde dingen) vooraan zet.

Bij mij is het belangrijkste vooral dat de drang naar voren er is, dus niet slenteren maar ook niet weglopen. Wat ik van plan ben om te doen, is in het begin aan een losse teugel te rijden (deels voor op eigen benen te lopen) en om meer te leren sturen/reageren op de been- & zithulpen zonder al enige teugelhulp te gebruiken.

Rechtrichten is voor wanneer hij volgens mijn vizie dan, op zijn eigen benen kan lopen. Ik zou graag kritiek op deze manier hebben, ik heb namelijk nog een halfuur om me volop te informeren, verschillende manieren te bespreken/discussiëren en bekritizeren en daarom wil ik graag ook de mening van bokkers Knipoog

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:17

Je hebt nu nog een half uur?????????????
en je gaat volgend jaar pas beginnen met inrijden?????????? Scheve mond

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:29

Half jaar Knipoog Kan het alleen niet meer wijzigen Haha!

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:35

ik had al zo'n vermoeden!
Recht en lang rijden is voor jonge paarden een enorm goed uitgangspunt.
Net wat je zegt: het paard leert daardoor op zn eigen benen lopen.
veel oefeningen met maken met je lichaamshulpen vind ik ook een beter uitgangspunt dan teugelhulpen.
een paard moet zichzelf eerst leren lopen met een ruiter op zn rug.
hij moet ervoor zorgen om in een goede balans te komen.
dus ik heb totaal geen kritiek op je vizie, maar ben het geheel met je eens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:32

Ik sluit me ook helemaal aan bij je eigen visie.
Op eigen benen lopen en een voorwaartse drang is eerste vereiste.
Hij/zij moet de gelegenheid krijgen om rustig aan het gewicht van de ruiter te wennen. Eerst aan de longeerlijn, je drijvende hulpen combineren met stemhulp en zweep (longeerzweep in dit geval), want dat is al bekend. Stap, draf. Galop zou ik niet aan de longeerlijn doen. Zoiezo pas als je paard zijn balans heeft.
Veel succes!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:36

Wat jij zegt, vind ik aardig kloppen.
ik zou niet te veel aan de longeerlijn rijden, maar vooral veel hele rechte stukken. Bijvoorbeeld in het ruiterpad ( moet je paard dus wel al verkeersmak zijn). verder denk ik dat je vooral in het begin rustig aan moet doen! Niet gelijk de eerste keer laten galloperen, dara krijg je ongelukken van.
en zorg dat iig bij jou zelf de basis goed zit!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:44

leuk Haha! ik ga over een half jaar ook m'n paardje inrijden (ook onder begeleiding) Ik wil het op de freestyle manier gaan doen (onder andere dus ook om op je zithulpen te reageren enz.) Heb der echt zin in Dit half jaar ga ik benutten om hem helemaal gewend te maken aan al die spullen om z'n lichaam en hoofd. Gaat het inrijden ook wat relaxter Lachen
doegggg

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:56

enne wat ik ook erg belangrijk vind is dat je eerst leert aan je paard wat halt houden is ongeacht wat er ook gebeurd (noodrem).
daarna ga ik er pas voor het eerst echt op.
stappen, draven en later galloperen leert hij wel onder het zadel.
freestyle is een erg goede bassis om een paard te beleren.
ook later kun je er altijd op terug vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:58

oefen op het ruiterpad....maakt hem eerst verkeers mak door met hem/haar eerst tevoet en daarna langs de fiets door het verkeer te gaan...dat fietsen zou ik alleen doen bij een paard dat niet zo groot is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:08

De praktijk is de beste leermeester......

Oftewel je kunt nu wel dingen uit gaan denken, maar het gaat meestal toch anders!