advies: zadel laten opvullen, klachten dan weg??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

advies: zadel laten opvullen, klachten dan weg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:46

Mijn vriendin rijdt op een paard met een moeilijke rug (steekt uit nadat hij een tijdje ziek is geweest), bij de schoft ligt het zadel wel goed, maar omdat de ruggegraat wat uitsteekt, drukken de kussens daarop, wat voor het paard pijnlijk is...

Nu kreeg ze het advies (van een vriend) om dan maar een boomloos zadel te kopen, maar de zadelmaakster die kussens opvult vertelde haar dat ze best wel haar oudere Daalemanzadel kan laten opvullen op een manier dat het zadel wel beter gaat liggen op de rug van het paard....wat is dan wijsheid? Verward

Is het zo dat alleen de kussens opvullen in zo'n geval een positief resultaat kan geven?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:57

Ik ben niet weg van boomloze zadels. Heb er pas een op proef gehad. Paste voor geen meter op mijn paard en ik vind de gewichtsverdeling van de ruiter via de beugelophanging niet goed. Geeft enorme belasting op een klein deel van de rug. Een goede zadelmaker kan je veel beter helpen een goed zadel passend te maken.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:00

Bedankt voor je advies! Daar heeft ze vast wel iets aan, ik hoop dat er nog meer komen!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:13

Daaleman zadels, ook de ouderen, zijn gewoon kwaliteitszadels. Hebben vaak flinke kussens waar best wel aardig aan gesleuteld kan worden. Boomloos spreekt mij ook niet echt aan, ik zou door een goede zadelmaker laten opvullen (Van Triest uit Meppel is ontzettend goed!)

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:16

Concorde bedankt! Jammer genoeg woont ze in Zeeland, dus dat wordt lastig!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:28

ik zou zeggen opvullen, je eigen trouwe zadel is toch de fijnste !
En veel goedkoper, wat niet ondelangrijk is.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:39

Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:40

Ehh, nouja, er is daar vast ook wel een goeie zadelmaker in de buurt, maar daar ben ik niet zo bekend Schijnheilig

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:41

Haha! ...we gaan gewoon goed zoeken!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:39

willem heeft ook een ruggegraat die uitsteekt, ik heb ondertussen al 5 zadels gehad om de juiste te vinden.
op het moment heb ik een ainsley, die nu goed ligt(over 2 maanden kan het zo over zijn)
van rijs heeft het zadel naar zijn rug aangepast(met opvullen)
zodat de druk op de rug minimaal wordt.
een goede zadelmaker kan je echt wel helpen met dit probleem hoor

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:45

Ik ben wel heel positief over boomloze zadels, heb er twee die allebei super bevallen. Ik lees dat de ruggegraat uitsteekt en in dat geval kan ik je een boomloos zadel niet aanbevelen. In ieder geval niet een als een Barefoot of een Torsion. Deze zadels hebben weinig ruggegraatvrijheid, dus met een uitstekende ruggegraat krijg je daar last van. Geen goede optie in jouw geval dus.
Mocht het opvullen van dat zadel toch niet de goede oplossing zijn; er zijn ook boomloze zadels met ruggegraatvrijheid. Deze zien er ook exact zo uit als een gewoon zadel, maar hebben de voordelen van boomloos. Bijvoorbeeld het zadel van Heather Moffet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:58

Daaleman zadels hebben een vrij smalle kamer dus ik kan me voorstellen dat het zadel niet zo lekker ligt. Echter met een boomlooszadel heb je geen ruggegraat vrijheid. Dus misschien moet ze op zoek naar een zadel met een brede kamer, (prestige, euroriding, equestor)