Dekenvraag...alle dekens schuiven naar achteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dekenvraag...alle dekens schuiven naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:15

Mijn arabiertje heeft blijkbaar zo´n vreemde bouw dat alle dekens bij haar naar achteren schuiven. De dekens zitten te ruim bij de borst en schuiven dan via haar schoft naar achteren zodat allemaal in de verdrukking komt.
Ik heb nu voor haar een waterdichte regendeken van BR gekocht. Deze heeft ruim verstelbare borstsluitingen en gaat daardoor niet schuiven.
Maar nu het wat kouder wordt wil ik daar toch een onderdeken onder leggen. Èn dit is moeilijk, heel moeilijk. De twee dekens die ik daarvoor heb schuiven allemaal weer naar achteren.
Wie weet een merk waar ze onderdekens verkopen die een ruim verstelbare borstsluiting hebben en die dus iets nauwer zijn van voren?

Zenith arabierendekens heb ik ook, maar zijn iets te dik voor deze tijd van het jaar.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:17

Lachen ik heb precies hetzelfde bij mij pony. die heeft een veel te smalle borst waardoor dekens ruim vallen bij de borst. maar ik heb kleinere dekens als onderdeken dat je nog een ministukje kont ziet :p of ik doe bij de borst een stuk inhalen.
dan naai ik kleine stukjes bij elkaar zodat hij wat hoger komt te zitten, dus smaller wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:18

aan de voorkant dichtnaaien kan ook nog een optie zijn

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:18

dat heb ik ook nog ja bij 2 dekens Tong uitsteken hahaha is ook heel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:27

crossmonster schreef:
aan de voorkant dichtnaaien kan ook nog een optie zijn

Dat is helaas geen optie denk ik....mijn zenith dekens (zijn aan de voorkant helemaal dicht) werden niet zo goed ontvangen. Dit was een heel gevecht, en dat iedere dag weer. Vandaar dat ik een deken met borstsluiting toch wat liever heb. Haha!
Ik had zelf ook al gedacht aan het wat krapper maken aan de voorkant door het dichtnaaien. Maar houden de stiksels het dan wel?
En geeft dat niet schuurplekken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:13

Je geeft zelf aan dat je BR-deken wel goed past.
Kun je niet nog een BR-deken kopen voor eronder?
Of gewoon een dikkere met zo'n zelfde sluiting?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:15

Alle fjordeneigenaren kennen het probleem!(ik wil fjordendekens)
EN de HH en BR dekens, passen die niet?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:18

die van mij zijn ook stukjes dichtgenaaid. en je moet dan echt met dubbele draad en duizend keer door het stukje heen hahah, maar het werkt bij mij wel en het schuurt niet die van mij heeft een dun huidje en zou dus makkelijk snel irriteren, maar dat doet het niet.
in het begin werkte dekens met een dichte voorkant ook niet bij mijn pony, maar na veel proberen en snoepjes steekt hij nu zelf zijn hoofd erdoor Lachen

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:20

Hey,

Ik heb een Kerckhaert deken voor mijn arabische volbloed (licht winterdeken.) Ik ga ook binnenkort een onderdeken kopen en dat wordt dan ofwel een Harry's Horse of een BR. Ik ben tevreden over de kwaliteit van de dekens & heb nog nooit niet echt last gehad van schuivende dekens. Zaim heeft maat 185, vooral omdat hij 2 en een half is (dus nog groeit) en ook omdat hij redelijk gespierd is voor zijn leeftijd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:32

Je kunt ook een losse wollen onderdeken gebruiken zoals men vroeger deed, die zgn Golden stripe dekens, en dan vastmaken met een losse oversingel. Dat blijft in ieder geval zitten, maar geeft alleen geen warmte op de borst.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:51

een deken met hals?

ik had ook een aantal dekens die bij lou gingen schuiven.
met een deken met hals was dit probleem verholpen.
alleen is een fjord niet echt vergelijkbaar met een arabier qua bouw, maar het is te proberen. (misschien ff van iemand lenen om uit te proberen)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:03

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Dravebier met smalle borst en hals. Sta ook open voor alle tips op dit gebied.

Het verschilt bij ons paard per model, nog niet eens per merk. We hebben een 150 grams HH die veel te ruim is van voren en een zomerdeken van HH die perfect ligt. De onderdeken van Pagony in maat 185 is echt veel te groot, die ligt nu op het paard van een stalgenoot (1.58 hoog, die van ons is 1.56) met een dikke hals en die past 'm perfect.

Vorig jaar hebben we besloten een deken met halve hals te kopen. We hebben de Weather Beeta Orican High en die ligt perfect. Zelfs geen afgeschuurde manen zoals sommige paarden krijgen als ze zo'n deken dragen.

Dat 'ophalen' van de voorkant wil ook nog wel eens helpen, ik heb een regendeken van iemand overgenomen en die had 'm zelf al opgehaald. Past zo prima op Ret, zonder extra stiksels was-ie te groot geweest. Maar zoiets moet je heel stevig doen, anders gaan ze los of je paard trekt de voorkant aan gort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:38

Dank voor alle tips OK dan!
Ik heb gisteren een gewone deken, die dus te groot is er over heen gedaan, met dekensingel. En dan maar hopen dat het niet gaat schuiven. Dus wel, de deken was volledig naar achter geschoven en nog eens naar opzij.
Vandaag heb ik een ritje naar de ruitersportzaak gemaakt, daar een andere deken gekocht dan een BR. Want BR in maat 175 komt niet zoveel voor en moeten dus weer besteld worden Boos! Dat duurt weer een hele poos. Te lang om haar in dit weer bijna bloot buiten te zetten.
Deze deken was dus weer veel te ruim van voor.
Maar vanavond heb ik een deken gekregen van een stalgenoot. Zij had hem zelf al aangepast met een ingenieuze sluiting. En deze past perfect!

Ik denk dat ik hierna toch een BR onderdeken ga kopen, maar ben inderdaad bang dat de pasvorm toch weer verschilt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:15

Bij mijn arabier passen 2 merken: 1 Mark Todd, alleen verkrijgbaar in Engeland, of Harry's Horse omdat die vrij hoog rond de hals sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:31

Mist schreef:
Bij mijn arabier passen 2 merken: 1 Mark Todd, alleen verkrijgbaar in Engeland, of Harry's Horse omdat die vrij hoog rond de hals sluiten.

HH heeft bij mij toch weer geen goede pasvorm. Althans niet de ongevoerde regendekens. Deze zijn voor mijn paard ook veel te ruim en schuiven daardoor ook weer. Verward

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:33

waarom probeer je geen dekensingel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:18

Quarterh0rse schreef:
waarom probeer je geen dekensingel?

Ik gebruik wanneer nodig een dekensingel. Maar werkt helaas niet tegen dit verschuiven.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:22

ik weet dat ze duur zijn maar de rambo rhino (goed gespeld??) pasten echt perfect bij een volbloed arabiertje dat ik bijreed....
bij mijn eigen 3/4 arabier neem ik de borstsluiting wat in of ik gebruik een dekensingel Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:54

Norita's moeder staat onder een S&K regendeken... die past erg goed (die met de giraf-print.. Haha!) en de eigenaresse heeft een Bucas gevoerde deken erbij gekocht... die ook erg goed zit...

Misschien een optie om voor deze merken dekens te gaan kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:00

Naomi21 schreef:
ik weet dat ze duur zijn maar de rambo rhino (goed gespeld??) pasten echt perfect bij een volbloed arabiertje dat ik bijreed....
bij mijn eigen 3/4 arabier neem ik de borstsluiting wat in of ik gebruik een dekensingel Lachen

Ik heb voor haar een Rhino Rug, maar dit is een erg dikke deken. En nu nog niet geschikt voor haar. Past inderdaad erg goed, en verschuift nooit! Bedankt voor de tip.

SmithsGirl...Bedankt voor je tip van S&K.