Citaat:
*Klinkt misschien een beetje dom, maar: Pennymeisjes, zijn dat die meisjes van 12 13 jaar die een stal gaan uitmesten en het paard komen voeren en er verder niet op rijden, kortom de voetveegjes?
*Wanneer krijg je 'goed' les op een manege, wat verstaan jullie onder 'goed' les? (de toon hier is een beetje dat je op een manege niet goed les krijgt, vandaar ben ik nieuwsgierig naar wat jullie wel goed les vinden en waaraan jullie denken bij goed les krijgen.)
*Wat zijn de algemene eisen waaraan een bijrijder/ster moet voldoen?
dan denk ik aan: De leeftijd, de rijervaring, omgang met het paard, verzorging, verantwoordelijkheidsgevoel hoeveelheid lessen enz.
*een zweep gebruiken ja of nee? ik ben zelf van mening dat je een paard ook zonder zweep onder controle moet kunnen houden, of is dat niet zo en kan ik met een gerust hard de zweep gebruiken?(ik vindt het altijd een beetje zielig, als je ook ziet hoe sommige paarden er van schrikken vind ik het niet zo leuk er een te gebruiken.
* pennymeisjes zijn dus meisjes vol fantasie en die alle paarden kunnen berijden en meestal altijd gevraagt worden door mensen zoals Anky om hun sterke wilde hengst te rijden die alleen zij aankunnen. 
* er zijn natuurlijk altijd manege's waar slechter les word gegeven als andere.
Ja wat versta je onder goed les? goed les vind ik als je goed zichtbaar vooruit gaat met je paard met iets waar je bv moeite mee heb. en dat je ook op kleine dingetjes word gewezen om het geheel steeds beter te maken.
* ik zelf ben berijdster van verschillende paarden en hun eis was eigenlijk: genoeg verantwoordelijkheid, het paard met respect behandelen dus niet zomaar wat aankloten enz, genoeg ervaring hebben met paarden niet alleen het rijden maar ook de verzorging, en bv weten wat je met koliek moet doen en dan je kan herkennen als het paard niet in orde is.
* tja een zweep is nou niet iets echt waarmee je een paard onder controlen kan houden hoor, ik vind het meer iets dat je alleen gebruikt als het paard niet lekker doorloopt en dus niet goed op je been wilt reageren, dan kan je een klein tikje geven om te zeggen inprecipe dat ie op moet letten.
Ikzelf rijd nooit met zweep en inprecipe ook zelde met sporen (ligt eraan wat voor paard ik rijd) omdat ik vind dat als paarden goed aan het been zijn het niet nodig is.
zo dit was mijn verhaal
:P