Een Aantal Vragem.b.t. bijrijders pennymeisjesenz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ErikSuitZst

Een Aantal Vragem.b.t. bijrijders pennymeisjesenz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:55

Een klein lijstje:
*Klinkt misschien een beetje dom, maar: Pennymeisjes, zijn dat die meisjes van 12 13 jaar die een stal gaan uitmesten en het paard komen voeren en er verder niet op rijden, kortom de voetveegjes? Haha!

*Wanneer krijg je 'goed' les op een manege, wat verstaan jullie onder 'goed' les? (de toon hier is een beetje dat je op een manege niet goed les krijgt, vandaar ben ik nieuwsgierig naar wat jullie wel goed les vinden en waaraan jullie denken bij goed les krijgen.)

*Wat zijn de algemene eisen waaraan een bijrijder/ster moet voldoen?
dan denk ik aan: De leeftijd, de rijervaring, omgang met het paard, verzorging, verantwoordelijkheidsgevoel hoeveelheid lessen enz.

*een zweep gebruiken ja of nee? ik ben zelf van mening dat je een paard ook zonder zweep onder controle moet kunnen houden, of is dat niet zo en kan ik met een gerust hard de zweep gebruiken?(ik vindt het altijd een beetje zielig, als je ook ziet hoe sommige paarden er van schrikken vind ik het niet zo leuk er een te gebruiken.

Dit was het voorlopig Knipoog ik ben benieuwd en wacht met smart op jullie reacties!!!!!!!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:05

*Wanneer krijg je 'goed' les op een manege, wat verstaan jullie onder 'goed' les? (de toon hier is een beetje dat je op een manege niet goed les krijgt, vandaar ben ik nieuwsgierig naar wat jullie wel goed les vinden en waaraan jullie denken bij goed les krijgen.)

dit vind ik zoiezo al nergens op slaan want er zijn maneges waar je zeker wel heel goed les krijgt! ook op wat hoger nivo als b

en verder snap ik niet echt wat de bedoeling is van het topic
Verward

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:07

*dat eerste is volgens mij niet eens zo leeftijdsgebonden Schijnheilig
maar als je ff de zoekfunctie gebruikt, zal je een hele uitgebreide omschrijvind van het pennymeisje tegenkomen.

*Goed les vind ik: met max. 5 personen in een les, ruime aandacht voor iedereen, aardig niveau ( dus niet 10 lessen achtereen hetzelfde) maar wel op eigen tempo, en ook springlessen Lachen

* ik vind dat ene bijrijdster: verantwoordelijkheid moet aankunnen, zich aan de afspraken moet kunnen houden, netjes het paard behandelen,
leeftijd... tsja, meisjes van 13 jaar ofzo kunnen ook goed voor een paard zorgen hoor!

* er zijn vee verschillende manieren van een zweep gebruiken.
echt afranselen moet je NOOIT doen, maar er zit verschil tussen afranselen en een keer een goede harde tik geven. Dat laatste kan soms gewoon nodig zijn.
ook word de zweep vaak gebruikt als aansporende hulp, of een oplet tikje, dit laatste kan als heel zachtjes!

dat was het wel zo'n beetje Lachen

ErikSuitZst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:08

Nou ik bladerde een beetje door het forum las van alles en ik kreeg toch echt wel zeker het idee dat sommige mensen maneges laag inschatten, het is gewoon een vraag hoor. Ik vraag wat je goed les krijgen vindt, ik zeg niet dat alle maneges slecht lesgeven ofzo, ik ben gewoon benieuwd of de manege waar ik rijd een beetje te vergelijken is met goede maneges............

en de bedoeling van de rest van het topic is antwoord op de vragen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:42

* Pennymeisjes zijn meisjes die alle wilde paarden kunnen temmen, en een stal vol arabische paarden hebben Tong uitsteken

* Ik denk dat de les op een manege niet te druk moet zijn, de aandacht goed verdeelt, oefeningen naar je eigen niveau, en goede paarden die nog gewoon te rijden zijn.

* Een bijrijdster moet verantwoordelijk zijn, redelijk kunnen rijden en zich aan afspraken houden. Ik denk niet dat het leeftijdsgebonden is. Ik rijd zelf al een aantal jaar paarden bij. Ik deed dat vanaf mijn 12/13de jaar. Ik vind wel dat je goede begeleiding moet geven aan een 'jonger' kind.

* Ik vind het gebruik van een zweep efficiënt. Ik heb altijd een zweepje bij me, omdat mijn bijrijdpaard best sloom is. Als hij na drie keer nog niet reageerd op mijn hulpen, krijgt hij een tik Lachen zodat hij doorheeft dat hij naar míj moet luisteren, en niet zelf de baas is.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:55

Citaat:
*Klinkt misschien een beetje dom, maar: Pennymeisjes, zijn dat die meisjes van 12 13 jaar die een stal gaan uitmesten en het paard komen voeren en er verder niet op rijden, kortom de voetveegjes?

dan denk ik aan: De leeftijd, de rijervaring, omgang met het paard, verzorging, verantwoordelijkheidsgevoel hoeveelheid lessen enz.

*een zweep gebruiken ja of nee? ik ben zelf van mening dat je een paard ook zonder zweep onder controle moet kunnen houden, of is dat niet zo en kan ik met een gerust hard de zweep gebruiken?(ik vindt het altijd een beetje zielig, als je ook ziet hoe sommige paarden er van schrikken vind ik het niet zo leuk er een te gebruiken.

* pennymeisjes zijn dus meisjes vol fantasie en die alle paarden kunnen berijden en meestal altijd gevraagt worden door mensen zoals Anky om hun sterke wilde hengst te rijden die alleen zij aankunnen. Haha!

* er zijn natuurlijk altijd manege's waar slechter les word gegeven als andere.
Ja wat versta je onder goed les? goed les vind ik als je goed zichtbaar vooruit gaat met je paard met iets waar je bv moeite mee heb. en dat je ook op kleine dingetjes word gewezen om het geheel steeds beter te maken.

* ik zelf ben berijdster van verschillende paarden en hun eis was eigenlijk: genoeg verantwoordelijkheid, het paard met respect behandelen dus niet zomaar wat aankloten enz, genoeg ervaring hebben met paarden niet alleen het rijden maar ook de verzorging, en bv weten wat je met koliek moet doen en dan je kan herkennen als het paard niet in orde is.

* tja een zweep is nou niet iets echt waarmee je een paard onder controlen kan houden hoor, ik vind het meer iets dat je alleen gebruikt als het paard niet lekker doorloopt en dus niet goed op je been wilt reageren, dan kan je een klein tikje geven om te zeggen inprecipe dat ie op moet letten.
Ikzelf rijd nooit met zweep en inprecipe ook zelde met sporen (ligt eraan wat voor paard ik rijd) omdat ik vind dat als paarden goed aan het been zijn het niet nodig is.

zo dit was mijn verhaal Haha!:P

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:57

Ik denk dat het bij alle punten van de persoon af hangt.

* Een manege vind ik goed als de klant gewoon tevreden is. Is het een klein meisje, die vind het leuk om wat rondjes te rijden en wat spelletjes doen. Wat oudere kinderen willen waarschijnlijk veel afwisseling, een keer springen, een keer dressuur, af en toe buiten rijden.
Zelf ben ik tevreden over een les als ik verder kom op wedstrijd, als de problemen die ik zelf tegen kom samen met m'n instructrice opgelost kunnen worden.

* Ik vind ook dat de bijrijder bij je paard en jezelf moet passen. Heeft je paard een consequente baas nodig, dan is het niet verstandig een "kind" er voor te laten zorgen. Is het paard al wat ouder, zet er niet iemand op die elke dag de bossen door wil crossen. En zelf zou ik iemand kiezen die verantwoordelijkheidsgevoel heeft, en die er langer zin in heeft als een paar maanden.

* En over de zweep. Zelf rij ik al een hele tijd zonder zweep. Je paard afranselen kan ook met sporen, en een tikje kunnen sommige paarden wel gebruiken.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:09

* pennymeisje: meisje tussen de 9-14 jaar, met veel fantasie, vind zichzelf een fantastische ruiter, vind alles wat anderen doen gemeen, noemen hun verzorgpony hun eigen pony, en rijden zonder er al te veel bij na te denkne wat ze doen......dat idee wat...
* een goede les vind ik: dat er niet alleen de ruiter wordt geleerd hoe te stappen, draven, galloperen, sprong maken en figuren rijden, maar meer diepgang, goed tempo opzoeken, ontspanning, balans zoeken, recht richten, op de benen/zit rijden, zomin mogelijk zichtbare hulpen, concequentie, het paard zo min mogelijk belemmeren, een paard soepel krijgen, en alles eromheen.
over een bijrijdster; ze moet verantwoordelijkheidsgevoel hebben en zeer regelmatig komen, maar dat merk je toch pas als ze er een tijdje zijn, dan kun je ook dingen overleggen, je kunt wel vantevoren aangeven wat je belangrijk vind (bv. lessen nemen)

*over de zweep, sommige paarden zijn erg slecht aan het been, en dit wordt alleen maar minder als de ruiter er constant een gat in schopt, het is belangrijk dat je eerst vriendelijk doch dringend met je been vraagt, is er geen reactie dan is er een zweep nodig is mijn mening.
Met een zweep moet je kunnen omgaan, en dat kun je ook in de les leren.
Laatst bijgewerkt door missnynke op 11-10-04 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:10

k vind dat pennymeisjes van 12/13 jaar toch wel wat overdreven is, ik ben zelf ook 13, heb een verzorgpony, mest NOOIT haar stal uit(hoef ik niet) ik voer haar wel eens, maar dat is dan wanneer ik nog met haar bezig ben, en de andere pony's nog in de wei staan. Ik rijd ook iedere keer dat ik naar ze toe ga op 1 pony, kortom, niet alle penny's zijn 13, de meeste zijn 9,10 of 11, en somds 12 of 13, maar niet vaak, ik ben lid van de Penny patrouille, en daar staan ook de meeste berichten van kinderen van 9, 10 of 11 jaar.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:34

*Klinkt misschien een beetje dom, maar: Pennymeisjes, zijn dat die meisjes van 12 13 jaar die een stal gaan uitmesten en het paard komen voeren en er verder niet op rijden, kortom de voetveegjes? Haha!

persoonlijk vind ik pennymeisjes meer meisjes die meer fantasie hebben dan rij-ervaring. Aankomen met verhalen dat ze op een steigerend paard hebben gezeten, terwijl je later van andere hoort dat ze op een kleine pony zat die een klein bokje gaf. Meer dat soort dingen... Of meiden die zeggen goed te kunnen rijden, want ze hebben voveel jaar poetservaring...

*Wanneer krijg je 'goed' les op een manege, wat verstaan jullie onder 'goed' les?

Ik denk dat er redelijk wat goede maneges zijn. Goed les krijgen vind ik het als je niet met te gigantisch veel mensen tegelijk rijdt. Je niet achter elkaar hoeft te hobbelen (uitzondering voor beginnersles) Een goede manege heeft naar mijn maning ook paarden die wat kunnen. Niet alleen van die braverds, maar met wat pit. Je moet ze wel aan de teugel kunnen rijden, lekker voorwaarts en ook wat extra's, zoals wijken, schouderbinnenwaarts etc. Leren dat jij de hup moet geven en niet dat als de instructeur zegt "aandraven" dat alle paarden meteen in draf zitten, zonder dat de ruiters iets doen. Verder een goede houding leren. Een manege is voor veel mensen toch de basis van waaruit ze verder gaan, dan moet je basis wel goed zijn

Hangt er erg vanaf wat je hebt (paard/ pony, pittig/sloom etc.) Op een pony kan ik me voorstellen dat je bijrijder nog niet zo oud hoeft te zijn. Verder moet het vooral klikken. Je bijrijder moet op een vergelijkbare manier als jij zelf met je paard omgaan. Je moet een beetje op een lijn zitten. Bij dezelfde instructeur lessen is dan een idee.

*een zweep gebruiken ja of nee? ik ben zelf van mening dat je een paard ook zonder zweep onder controle moet kunnen houden, of is dat niet zo en kan ik met een gerust hard de zweep gebruiken?

zweep gebruiken: ja, hard gebruiken: nee. Ik heb mijn zweep vast. Soms is dat alles wat ik ermee doe, vasthouden. Bij veel oefeningen is het erg handig om hem wel te hebben. Als je paard niet reageert op je kuit, kan je dat versterken door een tikje met je zweep. Als je paard even niet bij de les is hetzelfde. Het moet wel een ondersteunende hulp zijn. Geen hulp op zich.