koude oren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janee25

koude oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:44

ik heb mijn pony pas geschoren.. hij heeft nou een dik winterdeken op (ik denk 300-400 grams) en daaronder een zweetdeken.. 's nachts krijgt ze er nog een (dik) nekdeken bij.. onder haar deken is het lekker warm.. en ze bibbert ook niet ofzo.. maar de punten van haar oren zijn wel koud.. is dit normaal.. kan het kwaad? en moet er dan een dikker deken bij?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:51

WOW, ik personelijk vind dat je al behoorlijk wat kilos warmte op dr rug hebt liggen, terwijl het nog niet eens echt vriest!
erhm, ik denk dat een deken meer niet nodig is, echt niet: een paard kan het beter iets te koud hebben dan te warm..

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:07

nou daar ben ik het niet mee eens ik heb liever dat mijn paard het beter ietsjes warm heeft dan te koud!
Aan warmte zitten veel minder nadelen bij dan te koud

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:07

maar je hebt wel gelijk dat ze er wel erg veel dekens op heeft liggen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:15

je pakt hem inderdaad goed in
koude oren zou te betekenen dat je paard het koud heeft maar in dit geval kan dat echt niet zo zijn *LOL*

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:50

heey,
bedankt voor jullie reacties..
het zweetdeken heb ik erondergelegd omdat ze koude oren had.. maar het hielp niet.. en het nekdeken doe ik om omdat ze anders zo snel van die lange haren op haar nek krijgt.. ze staat trouwens wel in een open stal (de voorkant) maar ik kan dus beter het zweetdeken eronderuit halen??? (toen ze dat nog niet op had was het ook warm onder het deken!)
we hebben trouwens nog 2 pony's/paarden in die stallen staan.. (gewoon zonder deken mét haar Knipoog ) en daar zijn de puntjes van de oren ook koud.. het zijn ook niet heel haar oren.. maar alleen de puntjes.. het kan geen kwaad dus??

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:54

nee, het kan geen kwaad.
maar wat wil jij jou pony opdoen als het s'winters gaan vriezen?
5 dekens? ,ik vind dat je wel heel veel dekens op hebt.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:57

meloveshein schreef:
nou daar ben ik het niet mee eens ik heb liever dat mijn paard het beter ietsjes warm heeft dan te koud!
Aan warmte zitten veel minder nadelen bij dan te koud

daar ben ik het helemaal niet mee eens,je mag een paard nooit laten zweten onder een deken Knipoog

verder vind ik ook wel dat je erg veel dekens op hebt liggen,wat krijgt die op als het gaat vriezen?
maarja,iedereen moet het zelf weten,en wij kunnen niet vanachter de computer zeggen wat je wel en niet moet doen,denk dat je het zelf het beste kunt weten wat voor dekens je oplegt.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:57

Als je niet wilt dat hij lange haren krijgt, is het dan geen idee om hem te scheren? en als hij net geschoren is, over een tijdje weer scheren?

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:02

maartjuh schreef:
Als je niet wilt dat hij lange haren krijgt, is het dan geen idee om hem te scheren? en als hij net geschoren is, over een tijdje weer scheren?

beetje beter lezen he?
ze vertelde dat hij net was geschoren.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:09

suziej schreef:
beetje beter lezen he?
ze vertelde dat hij net was geschoren.

Beetje beter lezen he!
Ik zei :Als hij al geschoren is, nog een keer scheren.
Knipoog

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:11

maartjuh schreef:
Beetje beter lezen he!
Ik zei :Als hij al geschoren is, nog een keer scheren.
Knipoog

haha,
maar dat krijgt die het nog kouder.

maar ik vind het echt belachelijk dat je nu al zoveel dekens op hebt liggen.
wat wil je je paard op doen in de winter als het 10 graden vriest?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:37

Jeetje....het is een pony! Mijn paard werd vroeger geschoren maar die stond overdag gewoon in de weide met álleen 1 dikke winterdeken, zonder hals! Zelfs als het een paar graden vroor. Ze heeft het nooit koud gehad en ze bokte ook niet als ze zonder uitrijdeken werd gereden op een koude winterdag op de heide. Wat wil je straks als het écht vriest?

Jouw pony zal dan niet meer bestand zijn tegen de koude en snel vatbaar zijn voor koutjes. Pony's en paarden zijn ongeveer 3 dagen na het scheren al geacclimatiseerd, dus je doet er niet goed aan zoveel dekens nu al op te leggen. Een normale winterdeken zou nu echt genoeg zijn buiten. Op stal volstaat een iets dunnere deken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:43

@meloveshein;beter te warm dan te koud? nee sorry, een paard kan niet zelfsstandig een deken af doen als hij het te warm heeft, wel kan een paard zichzelf wat opwarmen door bijv. bij een ander paard te gaan staan, wat te bewegen en de haren rechtopzetten(hoog in het bloed staande paarden doen dit: zo word er lucht gevangen tussen de rechtopstaande haren:deze lucht word verwarmd door het oppervlak van de huid.. ) (en dat kunnen ze ook onder een deken)

dus: echt liever te koud danm te warm.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:45

je hebt veel te veel dekens op volgens mij, het is ene pony en geen mensje hoor...
maar goed, die koude oren is niet erg, niet gaan masseren want dat is niet goed.

oh enne dekens:
kijk hier eens, staat een heel mooi verhaal op over dekens.
www.paardnatuurlijk.nl

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:46

suziej schreef:
haha,
maar dat krijgt die het nog kouder.

Ze zegd, hij is geschoren, en ik doe een halsdeken op zodat hij geen lange haren krijgt. Maar je kunt ook geen deken op doen, (krijgt hij lange haren) en daarna weer scheren. Heb mijn pony's ook geschoren, en zonder halsdeken op stal staan.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:52

heb gezien in je profiel dat het een welsh is,
en die kunnen wel tegen een beetje kou hoor Knipoog.
en als ze het koud hebben moeten ze maar lekker in het warme stro in een hoekje van de stal kruipen Tong uitsteken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:54

oren zijn maar dun en weinig doorbloed, vandaar dat ze snel afkoelen
is bij mensen ook zo
alleen kunnen paarden er wel tegen
zeker niet meer dekens opdoen !!!

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:42

oke.. bedankt.. morgen krijgt ze weer gewoon één deken op.. maar dat halsdeken is tegen lange haren.. ik zal het even uitleggen Tong uitsteken.. mijn pony krijgt dan alleen op zijn hald lange haren.. niet VEEL maar wel lang.. dat is erg lelijk Knipoog en om haar dan weer helemaal te scheren voor alleen haar nek :S... en alleen haar nek gaat ook niet want dan zie je weer te veel verschil... maar ik ga iig een dunner nekdeken maken.. alleen voor 's nachts.. en voortaan maar 1 deken opdoen (waterdicht ong. 300 grams) goed? Knipoog

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:56

tocht het daar niet zo erg?? daar heb ik zo'n idee van

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:00

Een paard kan zichzelf heel goed warm houden maar veel moeilijker afkoelen met al die dekens. Kou zonder tocht is het allergezondst voor je paard.

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:53

de stal is voor helmaal open.. er zijn zeg maar 3 stallen onder een loods.. die aan 3 kanten dicht is.. dus tochten kan eigelijk niet.. toch Verward

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:41

elienlady schreef:
maar ik ga iig een dunner nekdeken maken.. alleen voor 's nachts.. en voortaan maar 1 deken opdoen (waterdicht ong. 300 grams) goed? Knipoog

Klinkt al een stuk beter. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:09

tocht kun je zien door iemand een sigaar of sigaret te laten opsteken, als de rook te snel van de ene naar de andere kant trekt, heb je tocht. als ie op normale snelheid door de stal heengaat is er geen tocht
wel goed oppassen met die peuk iig !!!
maar zonder die rook kun je zelf ook wel voelen of het tocht. buitenstallen ( zoals ik het uit je verhaal begrijp , zijn aan een kant open en dan is er geen sprake van tocht,
behalve als er ook een kleine opening aan een van de andere kanten is
koude oren wil nogmaals niets zeggen. onze oren zijn ook snel koud omdat ze gewoon dun zijn en minder doorbloed Knipoog

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:25

aan de puntjes van de oren kan je volgens mij niet echt voelen of je paard het koud heeft hoor. mijn pony heeft ook vaak koude oren maar ze is dan over haar lijf gewoon warm (bij koeien voel je het trouwens wel gelijk aan de oren maar die zijn ook anmders van vorm en dus zal ze doorbloeding daar ook wel anders zijn).