ander bit voor buiten te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wicked2016

ander bit voor buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:29

ik vraag me af of ik niet een zwaarder bit zou aanschaffen voor de buitenritten, want mijn lieve wicked kan nogal heet zijn af en toe.
Dit houd in de fjordjes is laten zien dat hij tog veel sneller gaat dan hun Rolleyes (lees: paard gaat met ruiter lopen).
Of als we in het crossparcour zijn dat hij te dicht bij anderen zit bij het nemen van hindernissen, is gevaarlijk voor de pezen van de andere paarden en ook van zich want hij neemt te hindernissn veel te roekeloos.
Dan besloot ik maar niet te hindernissen te nemen, en ernaast te gaan. kon ik hem niet meer houden en ging hij maar tot de eerste ruiter crossen en maakt dan een noodstop Boos!

Daarom zou ik zwaarder bit nemen, zodat ik anderen, mezelf en me paardje niet in gevaar breng en toch een gerelaxende wandeling kan makenen het spaart veel in zijn mondje ook.

Voor gewoon thuis in de piste te rijden wil ik wel met me gewoon D-trensje blijven rijden.

dus is het beter een ander bit te nemen en zoja welk?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:37

ik zou dan en pessoa bit nemen.werkt echt voor de buitenritten en hindernissen...mijnnpaard was ook altijd sterk sindsdien ik dit bit heb heb ik meer te vertellen..succes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:41

Geen zwaarder bit nemen, maar eerst flink oefenen totdat je meer controle hebt! En dan pas naar buiten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:44

Zorg er idd voor dat je hem in de bak 100% onder controle hebt. Een scherper bit helpt niet

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:42

Sjonniej schreef:
Zorg er idd voor dat je hem in de bak 100% onder controle hebt. Een scherper bit helpt niet

in depiste geen enkel probleem luistert hij 100%. in het bigin van de buitenrit ook... maar als hij het crossparcour ziet Scheve mond en derna is er bijna geen controle meer

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:58

Ik rijd mijn verzorg Haf buiten met passoa bit bij het springen en buitenrijden. Het helpt wel degelijk, want zonder is er bijna nix meer mee te beginnen Tong uitsteken Ze weet het ook precies hoor.. als ze dat andere bit in heeft Knipoog

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:04

ik heb maar 1 bit, maar ik heb nu wel meer controle sinds ik dressuurles heb. Ze ging er eerst nog weleens vandoor en nu eigenlijk nooit meer!

dus ik denk dat je met je eigen bit gewoon veel moet oefenen.

wissel het parcour eens af, niet altijd gallopperen op dezelfde plekken, maar ook draven of stappen. Zo heb ik het ook afgeleerd. Wanneer zij de kans had ging ze er vandoor, maar dan ging ik expres stappen, en pas wanneer ze normaal stapte ging ik draven en dan eens rustig galloperen

ook reed ik niet altijd dezelfde route, maar rij hem ook eens vanaf de andere kant!

succes ermee
groetjes marjolein

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:18

je kan wel een scherper bit gebruiken, maar dan moet je er wel goed mee omgaan.

heb nu een flinterdun trensje erin hangen (zat aan m'n geleende hoofdstel en ik krijg de schroefjes niet los) maar (ook omdat ik alleen op m'n zit rijd) heb ik geen contact met de teugels, als hij moet stoppen hoef ik alleen de teugels aan te nemen.

dat je niet met een superscherp bit gaat rijden als je geen goede hand heb.

ik heb (op m'n engelse hoofdstel) een trens met zó'n bocht erin, ik noem het een correctie bitje maar het heeft officieel een andere naam. werkt er g goed bij mij!

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:52

ja tuurlijk ik wil gewoon licht zijn in zijn mond dat ik maar ff een ophouding moet doen dat hij luistert en niet moet gaan sleuren om hem stil te krijgen..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:58

ik rij mijn haflinger zelfs met een tuigbit vanwege de kinketting. Voor mij is het een stukje veiligheid en hij kan geen kant op.....

En ik heb mijn paard tog meestal wel onder controle met in de bak rijden en springen. En toch is het buiten een racemonster......

suc- 6 pessoabitten zijn idd ook heel erg goed!

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:09

Ik rijd mijn fjord buiten ook altijd met een tuigbit. Ze loopt hier lekker ontspannen mee en kan ook geen rare fratsen uithalen Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:51

Ik gebruik ook een pessoabit voor buiten. Ik heb haar heel goed onder controle, maar ze schrikt af en toe en dan rent ze weg als dit op een veld gebeurt maakt dat niks uit. Dan hebik voldoende tijd, maar als dat bij een drukke weg gebeurt Scheve mond En met dit bit trek je je paard snel met de kin op de borst door de scherpe inwerking. Dus kan je een noodstop maken Haha!

Wat je kan doen is met 2 teugels rijden, een maak hje op de gewone bitring en de 2e op de onderste ring en die laatje loshangen. Je kan een sporenbandje aan je zadel maken zodat hij op zijn plaats blijft. Piept je paard er tussen uit dan pak je die teugel op! Ik ben er tevreden mee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:02

marahorse schreef:
in depiste geen enkel probleem luistert hij 100%. in het bigin van de buitenrit ook... maar als hij het crossparcour ziet Scheve mond en derna is er bijna geen controle meer

Blijven oefenen je kan wel bitten blijven wisselen.
Mijn pony crosste vroeger ook al onder me vandaan als hij merkte dat we richting huis gingen, of als hij in de verte een paard zag.
Omdat hij dan oook zijn kop in de lucht gooide heb ik er een martingaal aangehangen, zodat we niet onder 1 van ed 200 vrachtwagens belanden die langs mijn huis denderen iedere dag.

Nu kan ik er iedereen op wegsturen, het is een kwestie van respect en vertrouwen.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:57

Niet iedereen gebruikt een scherper bit omdat hij/zij geen controle heeft.
Mijne kan ik best houden met een dubbelgebroken bitje, maar ze is een dramkont. Met een pelham kan ik duidelijker tegenover haar zijn en zo maakt het de buitenrit veel rustiger. Ze toont ook geen verzet met dat bit.

Het voordeel van een pelham is dat je dubbele teugel kan gebruiken. Zo heb je een gewone teugel en een noodrem.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:13

ok ik zal nog zien ga nog is gaan buitenrijden met 1 persoon mee aan dat veld waar hij vorige keer zo gek is geworden opnieuw doen en hem proberen onder controle te houden idem crossparcour