Sjabrak of pad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Sjabrak of pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:22

Misschien een rare vraag:

Je ziet steeds meer ruiters met een Pad rijden (een vierkand dek onder het zadel, bv Anky Pad)
Maar zo'n pad kan je toch niet in de kamer drukken? zodat de schoft vrij ligt?
Dat gaat toch schuren? of zie ik dit helemaal verkeerd?
Ik dacht altijd dat je je deken in de kamer moest trekken i.v.m. de schoft en schuren van het dek.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:28

Ik trek mijn pads ook gewoon in de kamer hoor! Verder vind ik pads handig omdat er geen lusjes en al die troep aan zit (kan je er natuurlijk ook afknippen ja).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:30

Pads kun je ook prima in de kamer trekken, geen enkel probleem Lachen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:55

de pad in je kamer trekken hoort volgens mij niet
het gaat dan onder je zadel schuiven.
misschien lukt het bij sommige wel goed maar het hoort igg niet.
het gaat bij mij niet schuren hoor.
ik trek hem altijd een ietsiej pietsiej omhoog maar niet helemaal de kamer in

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:39

Ik heb een divopad (=vrij dik) maar die trek ik ook altijd de kamer in. Hij ligt altijd goed en schuift nooit.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:48

Dus je krijgt geen druk plekken ofzo?
En het is ook goed voor de paardenrug? beter dan een sjabrak of maakt dat niets uit?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:22

Ik heb ook een divopad die ik de kamer in trek.
Ligt altijd goed en schuift nooit.
Mijn paard heeft er in ieder geval geen drukplekken van gekregen.
Volgens mij is een pad niet beter of slechter dan een sjabrak. Hangt van je smaak af waar je het liefste mee gaat rijden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:25

Als ik mijn lussen niet gebruik dan schuift mijn dek naar achter (bij dressuurzadel bij mijn vzh had ik er nooit geen last van), gebeurt dit dan ook niet bij zo'n pad?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:42

Nee Skipper, zo'n pad (ik heb alleen ervaring met Anky- en Polypads) blijft prima liggen, veel beter dan al die dingen met lussen Lachen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:57

Ik heb eens een pad van een stalgenoot gebruikt voor onder het zadel, en dat ligt indd een stuk beter is mijn ervaring.
Ik ga denk ik binnekort ook maar een pad aanschaffen Lachen. Beter dan die dunne shabrakjes naar mijn idee, want voor de rug van je paard maakt het verdomd weinig uit wat er tussen zit als het zadel maar goed past.. Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:04

Je noemt precies de bezwaren op die ik tegen een pad heb!
Heb een paard met een vrij flinke schoft en ik vind dat je die rechte dingen dus niet fatsoenlijk de kamer in kunt trekken zonder dat je ergens anders weer rare plooien krijgt. Jammer, want het materiaal spreekt me op zich best aan.
Van gewone sjabrakjes haal ik de lusjes altijd af, irritante dingen. Nooit problemen met schuiven!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 11-10-04 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:07

Amethyst schreef:
Ik heb eens een pad van een stalgenoot gebruikt voor onder het zadel, en dat ligt indd een stuk beter is mijn ervaring.
Ik ga denk ik binnekort ook maar een pad aanschaffen Lachen. Beter dan die dunne shabrakjes naar mijn idee, want voor de rug van je paard maakt het verdomd weinig uit wat er tussen zit als het zadel maar goed past.. Haha!

Dat wou ik nou net zeggen Haha!
Je kan gewoon zonder dekje rijden, alleen dit is beter voor je zadel i.v.m zweet enz. dus voor je paard maakt het weinig uit!
Ik trek mijn (anky)pad ook altijd gewoon de kamer in, heb nergens last van en bij een goed passend zadel moet alles gewoon op de plaats blijven!
Zie alleen wel vaak dat mensen hem te ver naar achter leggen en dan gaat ie er onder vandaan...

kaj
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:07

Ik gebruik tegenwoordig ook een pad (br polypad) en ik vind het ideaal hoor!
Ik trek de pad gewoon in de kamer nergens problemen mee.

Ook ik vind het een voordeel dat er geen lusjes en dergelijke aanzitten.
Mijn pad schuift absoluut niet maar dat deden de dekjes ook niet terwijl ik dan ook de lusjes niet gebruikte.

Ik vind het heel fijn maar dat zal voor iedereen wel persoonlijk zijn. Ik vind het prettig dat ik na het rijden de pad er zo onderuit trek.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:09

Margreet schreef:
Heb een paard met een vrij flinke schoft en ik vind dat je die rechte dingen dus niet fatsoenlijk de kamer in kunt trekken zonder dat je ergens anders weer rare plooien krijgt. Jammer, want het materiaal spreekt me op zich best aan.
Van gewone sjabrakjes haal ik de lusjes altijd af, irritante dingen. Nooit problemen met schuiven!

Het is idd voor een paard met een flinke schoft een beetje krap...
Maar bij mijn pony'tje met weinig schoft is het prima te doen Knipoog

Ik vind de meeste pads trouwens helemaal niet mooi op grote paarden liggen, vaak zijn ze te kort enz.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:13

miesie schreef:
Ik vind de meeste pads trouwens helemaal niet mooi op grote paarden liggen, vaak zijn ze te kort enz.

Ook dat ja! Ik vind het echt geen gezicht als je zweetbladen langer zijn dan zo'n pad, maar smaken verschillen natuurlijk. Ook liggen ze vaak niet mooi tegen je paard aan, maar krullen een beetje om aan de voor- en achterkant, zeker na een keer wassen, ben ik ook niet erg van gecharmeerd.

Maar als ze dekjes mét pasvorm verkopen in die nieuwe high-tech materialen, dan zal ik er zeker eentje aanschaffen! Nu hou ik het maar bij de simpele katoentjes en nog zadelvormig ook, heel suf eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:14

Ik vind mijn BR pad heel fijn (enige is dat ik hem straks door mijn korrector pad niet meer kan gebruiken Clown ) hij blijft prima vrij liggen van de schoft en zit voor paard denk ik heel fijn. Ook is de zweetopname beter.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:22

Margreet schreef:
Ook dat ja! Ik vind het echt geen gezicht als je zweetbladen langer zijn dan zo'n pad, maar smaken verschillen natuurlijk. Ook liggen ze vaak niet mooi tegen je paard aan, maar krullen een beetje om aan de voor- en achterkant, zeker na een keer wassen, ben ik ook niet erg van gecharmeerd.

Maar als ze dekjes mét pasvorm verkopen in die nieuwe high-tech materialen, dan zal ik er zeker eentje aanschaffen! Nu hou ik het maar bij de simpele katoentjes en nog zadelvormig ook, heel suf eigenlijk...

Nee dat vind ik echt geen gezicht als de zweetbladen eronder uitkomen, ik heb ook een oud dekje dat iets te krap is, maar om nou zo'n dure pad te kopen die dan niet eens mooi ligt...

Het is trouwens niet suf hoor... Wat maakt het uit met wat je rijdt.. Het is geen modeshow (al vind ik het persoonlijk wel 's leuk om voor foto's ofzo een mooi dekje op te doen Haha! )

Bij mij ligt ie trouwens super... Zie foto profiel Knipoog

fedaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:50

Ik heb ook een pad, en ik vind het hele fijne dingen! Zou er nog wel eentje willen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:53

Als je hem goed in de kamer trekt, en dus ook aan de achterkant iets, komt hij zonder plooien of krullen te liggen en blijft de schoft dus vrij. Je moet er alleen een beetje handigheid in hebben. Op hele zware paarden toont het pad iid iets klein, maar die van HH zijn alweer een slag groter dan die van Anky, dus dan is dat probleem ook weer opgelost.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:59

ik heb een br pad,
die heeft hele kleine lusjes,en als ik die aan het zadel vastmaak an trek ik hetdek de kamer in,
geen last van schuiven en drukplekken !

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:14

Ik heb een ijslanderzadel met behoorlijk lange zweetbladen, maar die steken bij een gewoon dekje uit. Met mijn divopad geen last van. Zoals hij hier ligt, blijft ie ook liggen:

Afbeelding

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:41

Margreet schreef:

helemaal mee eens. Zadel worden gepast zonder iets eronder en dan ga je er een dikke pad zonder model onder leggen, dat kan gewoon niet goed passen, naar mijn mening. Ik heb altijd geleerd dat je voor ruimte over moet houden bij de schoft, maar ik heb nog nooit iemand met een pad zien rijden die daadwerkelijk ruimte overhield! Helemaal niet als ze even aan het rijden waren.(kan aan de mensen liggen die ik ermee zie rijden, maar toch)

Persoonlijk vind ik het ook niet mooi. Ik zag nu in de horselover gids dat de Ankypads nu voortaan aan de voorkant rond zijn gemaakt, lijkt me al een stuk mooier dan dat rechte...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:24

Een ankypad scheelt niet veel qua dikte als ik het vergelijk met mijn kiefferdekje, dat dus zo'n gewoon model is. Daarnaast houd ik ruimte zat over rond de schoft, je moet het pad gewoon goed onder het zadel leggen.