hanentred

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 23:36

Lachen wat houdt hanentred in, Scheve mond ,ik heb er eens van gehoord namelijk.dat het met de benen van het paard te maken heeft,,mijn paard trekt namelijk rechtsachter het been iets hoger op in stap...wat kan dit zijn? Verward

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 00:05

kan me niemand het even uitleggen wat dat inhoudt??? Verward ?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:23

Hanentred is een 'afwijkende' bewegingsvorm die meestal alleen in stap getoond wordt.
Het achterbeen wordt dan hoog en naar voren opgetrokken, bij sommige paarden kan het zo erg zijn dat ze de buik aantikken.
Bij mijn weten komt het voort uit de zenuwen in de rug van het paard.
Die zijn als het ware 'overactief' waardoor het paard deze bewegingsvorm gaat vertonen.

Op zich hoeft het geen belemmering te zijn om een paard met hanentred in de sport uit te brengen, het is geen levensbedreigende aandoening.
Echter, een paard met hanentred wordt wel vaak als onregelmatig in de bewegingen (stap) beoordeeld, wat uiteraard ten koste gaat van de punten.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:49

oke bedankt alvast voor het verhaal,,,,dan heeft die van mij denk ik hanentred niet erg maar wel iets...gr emaartje Lachen

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:18

oscar heeft t goed uitgelegd hoor!, maar dit vond ik nog op internet, zie het maar als wat info in het algemeen:

Hanetred en kramperigheid zijn aandoeningen aan het achterbeen.

Oorzaak en behandeling....
De problemen hanetred en kramperigheid lijken veel op elkaar, maar uiten zich in verschillende bewegingen.
Het been wordt in rust overdreven hoog opgetrokken (bij kramperigheid) en hoog naar voren geplaatst (bij hanetred ). Dat gebeurt eigenlijk alleen in stap; in draf komt het zelden voor. Een paard met deze problemen heeft bij het van stal komen gewoonlijk een stijve gang.
Men heeft geprobeerd deze kwalen door middel van operaties te verhelpen, maar de resultaten daarvan zijn dubieus. In het algemeen ligt de oorzaak immers bij het zenuwgeleidingssysteem: de zenuwen geven vanuit het ruggenmerg een sterk overdreven signaal door. Daar is niets aan te doen.
Deze aandoeningen behoeven geen belemmering te zijn voor de sportbeoefening.
Voor de hoefsmid zijn ze wel vervelend. Het paard zal bij elke beweging het been terugtrekken. Bij het bekappen en beslaan verergeren de symptomen zich, vooral bij het inslaan van de hoefnagels. De trekkracht kan zo hevig zijn dat het paard omvalt en op de andere zij terechtkomt.
Wij moeten hierbij voor ogen houden dat het paard dit niet met opzet doet.
Om de situatie voor het paard te vergemakkelijken, kan de dierenarts met medicamenten zijn spieren ontspannen.

Beslag....
Het aanbrengen van het juiste beslag is in deze situatie een groot probleem voor de hoefsmid. Hier herkent men de hoefsmid aan zijn kwaliteiten. Goed omgaan met paarden met deze aandoening is een gave. Je mag nooit kwaad worden. Deze paarden hebben immers geen controle over de extreme bewegingen.
Een hulpmiddel: zet het paard naast een wand, zodat het bij het oppakken van de achtervoeten tegen de wand kan leunen.
De hoefsmid moet zeer rustig te werk gaan, het paard vertrouwen geven en het veelvuldig belonen bij elke beweging die het probeert te maken, ook al is die niet voldoende. Het grootste probleem is dat deze paarden zeer angstig zijn omdat ze altijd ruw zijn behandeld en veelvuldig met de praam zijn bewerkt. Dat werkt natuurlijk averechts.
De hoefsmid moet het paard leren dat het geen kramp krijgt als het zijn voet bij het optillen laag bij de bodem houdt (ongeveer 20 cm van de bodem). Als dit een aantal keren is gedaan, zal het paard rustig worden en snel zelf reageren. Ook de omgeving moet zeer rustig blijven zodat het paard al zijn aandacht op de hoefsmid kan richten.

Een paard dat een aantal keren zo behandeld word, zal het volste vertrouwen krijgen, zijn moeilijkheden verdringen en veel vertrouwen krijgen in diegene die hem behandeld.

Hanentred en krampentrekker

Paarden met de aandoening hanentred of kramperigheid roepen veel vragen op.

Wat is het eigelijk.

Een paard met een hanentred is in de regel een opvallende verschijning. Vaak zie je bij hanentred dat het paard een achterbeen hoger optilt dan het andere. Afhankelijk in de mate dat hij de aandoening heeft, zal hij dat iedere pas of om de paar passen doen. Maar het komt ook voor aan beide achterbenen, dan lijkt het op een paard dat een erg actief achterbeen heeft. Laat je daardoor niet misleiden.

Erg veel is er over de hanentred niet bekend. De oorzaak zit meestal in het zenuwstelsel. De fijnregeling tussen buigers en strekkers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker kan het zenuwstelsel op verschillende plaatsen aangetast zijn.

Belangrijke locaties zijn:
hersenniveau
ruggenmergniveau, (hals, borstregio) ruggenmergniveau, (lendenregio
en de overgang van zenuw naar spier.

Het vaakst komt het voor dat in de lenden-regio een verstoring plaats vindt. Meestal zit bij deze paarden de rug vast in de lenden-regio. De hoefsmid merkt het bijna altijd als het paard zijn been aangeeft. Hij geeft het meestal snel en zeer hoog aan.

In het begin is er nog goed mee te rijden, maar na verloop van tijd begint er pijn te ontstaan in de rug. De spierspanning wordt dan te hoog en hij wordt erg stijf in de wervelkolom.

Inbuigen bij een wending gaat meestal niet meer. Vaak wordt er dan gezegd: zet hem een tijdje op rust. Ik heb de ervaring dat het dan meestal erger wordt. Je krijgt het paard dan met een behandeling haast niet meer los. Door het paard direct te behandelen krijg ik vaak de rug goed los. Niet altijd is de kramperigheid over, maar het paard is dan wel weer goed te rijden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:35

bedankt nog voor de verdere uitleg,,,gelukkig is dit bij mijn paard niet van toepassing doet het maar iets..heeft die altijd gedaan,maar je merkt het zelf niets van.buigt goed in en doet alles zeg maar,en bijde hoefsmid ook geen problemen mee gehad...gr Lachen