veulen naar de opfok, wat is verstandig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

veulen naar de opfok, wat is verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:48

Morgen ga ik voor een vriendin haar veulentje van 5 maanden naar de opfok brengen (ze gaat mee).

Nou is dat veulen op de keuring over de klep van de trailer heengegaan dus ze is er een beetje huisverig voor om haar alleen weg te brengen (moeten van Enkhuizen naar Friesland).
Maar ik ben er best bang voor dat we straks dat veulen daar achter laten en dat we dan de hele terugweg met een knotsgekke merrie achterin zitten.
Zelf heb ik mijn veulens (shetten) altijd zonder mams weggebracht of opgehaald bij de moeder vandaan (als we ze kochten) en dat ging prima, maar ja een haflinger is geen shet.

Wat is nou verstandig om te doen... Scheve mond zit echt een beetje in dubio.
Overigens hebben we beschikking over een 2 paards trailer.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:42

In ieder geval zorgen dat je de trailer ook boven de klep afsluit.

Ik zou kiezen voor de optie alleen wegbrengen. Of met een ander maatje dan mams. Is er een weidemaatje dat even mee kan rijden?
Merrie en veulen scheiden op het opfokadres hou ik niet van. Je moet dan op een vreemd adres beide scheiden. Dat schiet niet heel erg op.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 04:55

Ja als ik jou was zou ik de merrie thuislaten....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 07:37

Tja, ik had ze eerder afgespeend... Maar goed, daar is het nu te laat voor, ik zou de merrie wat Sedalin geven.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 07:53

merrie zou ik thuislaten, en het veulen alleen wegbrengen met de bovenklep dicht van de trailer.

suc6

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 07:57

Wij hebben altijd de merrie meegenomen. Wel gelijk gaan rijden als het veulen eraf is, zodat de merrie geen gelegenheid krijgt om in de stilstaande trailer spectakel te maken. Bij ons is het opfok adres maar 10 minuten rijden en als wij thuis komen hinnikt de merrie al niet meer en duikt gelijk het gras in om te gaan eten.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 08:01

In dit geval is het dus wel even rijden, waar ik dus zo bang voor ben is dat ik straks op de snelweg zit met een dolle merrie achterin...
Eerder afspenen was geen optie, veulen had nergens kunnen staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:42

Veulen vastzetten aan beide kanten van de trailer en zo kort dat hij niet ergens overheen kan springen en moeder zeker thuis laten!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:37

Ik heb mijn veulen (al afgespeend) alleen heengebracht, alles dicht en rijden met die hap.

Heb haar bijna niet gevoeld de hele weg en toen we haar uitgingen laden bleek dat ze zich keurig gedragen had.
Met merrie ben ik geen voorstander van

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:45

Wij hebben het veulen ook zonder merrie weggebracht. Merrie ging in het begin al bijna over de staldeur als we het veulen even weghaalden. Later ging dit beter maar toch besloten merrie thuis te laten (ook haftank).
Nog even gedacht om mijn ijslander dan mee te nemen als maatje maar ook daar hebben we vanaf gezien (had wel gekund hoor maar mijn vader moest eerder terug met de trailer dus was dan lastig geworden aangezien hij nul komma niks verstand van paarden heeft verder).

Wij hebben de voorstang eruit gehaald, veulen los laten staan en zeiltje dicht achterin. De eerste 10 minuten was hij onrustig maar toen we eenmaal op de snelweg reden werd hij gauw rustiger. Wij moesten ook een uur rijden maar kwamen met een relaxed en niet eens bezweet veulen aan. Gewoon gaan rijden en zorgen dat de trailer gewoon helemaal dicht is.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:58

Veulen is inmiddels weggebracht, merrie toch maar meegenomen en het is super gegaan.
Ik was zelf erg bang voor de terugweg, maar het viel me 100% mee, ben meteen gaan rijden toen het veulen eruit was.