Ik wil in ieder geval even reageren op dat hiellanden. Op het filmpje op die site lijkt het alsof het been erg ver doorzakt, dat gebeurt altijd maar dat zie je niet omdat het zo snel gebeurt. Een paard dat op de teen land heeft dit ook maar krijgt daarbij een soort knik (probeer zelf maar eens eerst op je teen te landen) wat natuurlijk niet goed is. Ik vind het juist raar dat er zo weinig hiernaar gekeken wordt. Elk dier land eerst op z'n hiel, waarom zou een paard op z'n teen landen?
Daarbij vind ik dat er ontzettend spastisch gedaan wordt over pezen (er zal natuurlijk wel snel iets mis zijn met een pees als het dier verkeerd bekapt is). Die pees is ervoor gemaakt om die kogel te laten doorzakken, er is zelfs laatst een onderzoek gedaan naar dat het juist zeer schadelijk is om pezen losser te maken (door bijv de hielen op te hogen). Het paard zal dan doormiddel van z'n schouderspieren de pees strak moeten houden.
Er zijn trouwens niet alleen onderzoeken gedaan naar wilde mustangs hoor, strasser heeft bijvoorbeeld heel veel onderzoek gedaan. Paardnatuurlijk gaat uit van de wild horse trim, die eigenlijk op bijna alle punten overeen komt met strasser, maar zij heeft natuurlijk ook veel (vooral medisch) onderzoek gedaan.