Pubers die paard van ouders krijgen: voor of tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:00

Wij kochten Roy toen ik 13 of 14 was, daar heb ik altijd goed en verantwoordelijk voor gezorgd.. Ligt aan de persoon en de opvoeding dus.

Ik vind wel dat een veulen/onaangereden dier geen goed idee is voor jonge mensen. Ten eerste omdat zo'n dier een opvoeding nodig heeft die een jong iemand misschien niet kan bieden of overzien, ten tweede omdat je op je 14de een pony wil om wat mee te kunnen doen, en een veulen er eerder baat bij heeft om in een kudde op het land te staan. Ik ken een paard dat geweldig verpest is omdat z'n eigenaresse 'm als 'knuffelveulen' kreeg toen ze 13 was - er is nu niets met het paard aan te vangen. Meisje had gewoon een volwassen pony moeten krijgen om mee te knuffelen en te rijden...

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:04

ik zat halverwege in groep 8 toen ik mijn shetje kocht van 9 jaar. dit moest ook groot gedeelte van mijn spaarcenten.en ik heb haar nu nog steds en zorg en er ook nog steeds zelf voor.
en sinds 3 jaar heb ik er een 2e pony bij. dit is nu een hengstje van 6 jaar en heb hem ook zelf ingereden. ik heb hem gekregen van de vrouw waarvoor ik hem verzorgde, want ze zeid at ze geen beter baasje voor hem kon vonden en wist dat hij bij mij goed af was.
ik heb dus nog steeds mijn 2 pony's en hoop ze nog heel hun leven bij me te hebben ook. ik betaal er ook zelf voor.
bij mij gingen mn paarden altijd voor.
maar ik heb ook zat mee gemaakt dat meisjes van 14 een pony kregen en in het begin er alles mee deden en steeds minder kwamen. en uiteindelijk staat pony in stal weg te kwijnen.

mister_myagi

Berichten: 421
Geregistreerd: 20-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:04

rona schreef:
Ik denk niet dat dat met de leeftijd van de persoon te maken heeft maar met de opvoeding en het karakter.
Ik ben het wel met je eens dat kinderen vaak iets krijgen en er dan snel op uit gekeken zijn maar dat heeft niet met leeftijd te maken.


Dat denk ik idd ook. Opvoeding is het allerbelangrijkste. Als je nergens moeite voor hoeft te doen en er wordt van thuis uit overal makkelijk over gedaan, kan ik me niet voorstellen dat je een verantwoordelijkheidsgevoel opbouwt. Dit is volgens mij ook een onderdeel van de opvoeding, die bij erg verwende kinderen/personen nogal eens tekort schiet.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:07

Ik heb vanaf mn 6de een eigen pony/pony's gehad. Dit is eigelijk nog nooit fout gegaan, en ik ben ook echt dol op ze. Dus ik denk dat dat ook van persoon tot persoon scheelt.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:34

Ik denk wel dat het per situatie verschilend is. Helaas ben ik ook getuige geweest van een aantal cliche gevallen.
Aan de andere kant: mijn zusje was 17 dat ze de merrie van mijn ouders kreeg. Ze zou zelf nooit in staat zijn geweest tot de aanschaf van zo'n paard. Toch onderhoud ze haar paard zelf. D.w.z. dat ze alles zelf betaald. Dat was ook de voorwaarde voor we de merrie op stal hadden. En het gaat meer dan goed! OK dan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:45

ik denk dat er ook wel afgunst bij zit.... zo van ik wil zo graag en mag/kan niet en hij/zij heeft hoeft er niets voor te doen en doet er niets voor....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:45

dat ligt helemaal aan het kind denk ik.. ik kreeg evita op mijn 13e (verzorgde haar al vanaf mijn 11e geheel zelfstandig) en ik heb haar nu (18 jaar) nog steeds! ik heb haar nooit een dag overgeslagen, als ik naar vriendinnetjes ging enzo zorgde ik altijd dat ik ook nog even naar Evita kon om haar te verzorgen. maargoed je hebt pubers en pubers Haha!
ik ken genoeg voorbeelden waarvan ik denk..... Scheve mond waarom heb je in godsnaam een paard? maar dat zijn net zo goed "volwassen" mensen..

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:51

ik denk dat het ook helemaal aan het karakter van diegene (puber ligt)
ik was 9 en kreeg een veulen van 3 maanden, ik heb hem zelf ingereden met behulp van.
voor hem werd ik te groot en ben toen het paard van mijn broer gaan verzorgen en rijden, tot ik op ponykamp was, mijn ouders hebben ooit gezegd. als we een leuk paardje weten te vinden en niet te duur dan kunnen we eens kijken wat het wordt.
hun kwamen mij en mijn vriendin halen van ponykamp, dat werd voor mij echt een jankfestijn (had dit nooit eerder gehad)
de maand erop werd ik 15 en kreeg toen marinde voor mijn verjaardag. ik ben er nog steeds helemaal dol op!! en ik zou alles voor haar doen, als ik maar even kan, dan ben ik bij haar in de stal te vinden, ik zou ook helemaal niet willen weten hoe het is zonder haar.
het rijden is geen must, het knuffelen en borstelen alleen al kan ik uren mee bezig zijn Lachen

ook ken ik mensen (zelfde leeftijd als mij) waarvan ik denk, waarom heb jij nog een paard. hoe die erover praten, denken en ermee doen, dat zou ik echt niet kunnen bij mijn pony .... Lachen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:55

Ik heb zelf 3 haflingers en ben 16 jaar. Dagelijks rij ik de 1 en de ander word dagelijks gereden door een ander meisje. Dit omdat ik zelf niet constant tijd heb. Mijn vader heeft de hafs voor hobbyfok en mennen en ik doe er een vriendin ook plezier mee.

Daarnaast heb ik dus nog een jaarlinghaf waar ik dagelijks mee loop en poets. Kortom denk niet dat het aan het puber zijn ligt.

Ik denk dat het aan karakter en opvoeding ligt. Ik ken zelf ook meiden die paardje hebben gekregen en nu zich meer intresseren in uitgaan en jongens.
Je kan niet meteen zeggen dat alle pubers zo zijn, maar begrijp best dat je er zo over denkt nu.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:58

Ik denk idd dat het meer met het karakter en de motivaatie van iemand te maken heeft of het wat wordt met de paarden. En waarschijnlijk ook hoe rijk paps en mams zijn en hoe erg de puber in kwestie verwend word.
Ik ken trouwens zat pubers die een pony van hun ouders kregen waarmee het echt fantastisch gaat. Vaak zijn die ouders geen paardenmensen maar willen ze hun kind wel op vele vlakken helpen zoals meegaan op buitenritten, naar de manege brengen en zelfs vaak naar wedstrijden rijden. Die ouders krijgen er dan van lieverlee ook echt lol in.

Ook ken ik twee vervelende voorbeelden: een meisje dat echt drie pony`s achter mekaar kreeg. De eerste was te klein (en ging weer weg) de tweede was te wild (sja als je schijtsbenauwd bent en een pittig jong paardje aanschaft wat je maar twee keer per week van stal plukt Scheve mond ). De derde was groot genoeg en ook wel rustig (een Fjord wast) maar daarvan was de lol ook snel af want ze reed hem heel gemeen en slordig zodat rijden opt beestje al gauw niet leuk meer was. Toen wou ze wel een echt wedstrijdpaard (want die Fjord kon nix) maar gelukkig is dat em niet meer geworden.
En die ouders maar jarenlang stalgeld betalen...

Een ander meisje heeft ook een paard in de manege staan. Dat is nu alweer een paar jaar ofzo maar als zij eens per week komt dan is dat vaak. Haar ouders zijn het nu dan ook eindelijk zat en het paard wordt verkocht. Aan zijn bijrijdster gelukkig!

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:01

tsja, ben het half eens met je stelling. maar vind dat dat echt aan het persoon zijn karakter en opvoeding ligt.

ik ben nu 15 en heb 3 eigen paarden. ik moet er niet aan denken dat ik ineens in mn kop zou krijgen te stoppen, want dan moeten ze alle 3 verkocht worden.. zou dat echt nooit over mn hart heen krijgen, maar ken er genoeg die dat wel kunnen/of niet hoeven..
verder ben ik ook zo iemand die zich niet intresseerd in het uitgaangezever, zonde van je geld Tong uitsteken koop je een mooi nieuw sjabrakje van Tong uitsteken
natuurlijk zijn er wel is dagen waarop je geen zin hebt, maar ik hoef ook alleen maar ff langs om voer in de bak te gooien bij boef en vip, die worden binnen en buiten gezet, dus beweging genoeg. ry staat dag en nacht buiten, dus daar hoef je op zich niet iedere dag naartoe(doe ik meestal wel, tenzij ik een dagje echt geen tijd heb)

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 23:17

Jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik niet alle pubers over 1 kam scheer (ben zelf ook puber geweest! Knipoog ) en tuurlijk kan het ook jongere kids of volwassenen overkomen, maar ik weet nog zo goed van mezelf dat de interesses veranderden. Ik ging veel uit en deed van alles en nog wat, maar had even niets met paarden

@Alane: Jij schreef: "ik denk dat er ook wel afgunst bij zit.... zo van ik wil zo graag en mag/kan niet en hij/zij heeft hoeft er niets voor te doen en doet er niets voor...."

Ik hoop niet dat dit aan mij is gericht Bloos , want ik heb uiteindelijk op mijn 30e mijn eigen paard gekocht nadat ik alle voors en tegens goed heb overwogen Knipoog
Ik ben wel van mening dat het goed is als kinderen ergens voor werken en sparen en dat niet alles maar in hun schoot geworpen wordt. Dat draagt denk ik ook bij aan het verantwoordelijkheids gevoel.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:45

Ik denk trouwens dat het vaak voorkomt bij mensen die door een paard of pony voor hun kind te kopen, stiekum hun eigen droom willen verwezenlijken... klinkt misschien vaag, maar komt toch wel voor. Die ouders zijn er dan gekker van dan het kind, en zodra de hormonen komen... tjsa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:46

Toen ik 13 was, kreeg ik mijn eerste echte eigen (D/E-)pony. Ongeveer tegelijktertijd kwam er ook eentje voor mijn zusje van 11 (grote C-pony). We hebben echt verschrikkelijk veel plezier gehad met die pony's. Samen door de bak scheuren en kijken wie er het hardste kon zonder uit de bocht te vliegen en ook lekker door het bos crossen. Maar ook zo nu en dan wat leuke pogingen tot dressuur en wat springen.

Verder vonden we het ook geweldig om ze te verzorgen. Ze stonden aan huis, dus we deden echt alles zelf. Ik zie het probleem dus niet in de combi puber of jong kind en een eigen paard/pony. Maar ik moet zeggen dat mijn zusje en ik toen ook al echt het paardenvirus te pakken hadden . En nog steeds Haha!.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:23

Zelf ben ik van mening dat je een dier voor het leven koopt, ook een paard.
Op mijn 12de kreeg ik een pony en nu na 22 jaar loopt ze nog steeds bij ons in de weide met haar kinderen, kleinkinderen en zelfs een achter-achter-achterkleinkind. Ik had echter het geluk om ouders te hebben met een hart en verstand van paarden en zo geholpen te kunnen worden indien nodig. Indien je als kind/puper niet die ruggesteun hebt, denk ik dat het een moeilijke weg is. Daarbij komt dan nog veranderende situaties. De meeste pubers weten niet eens welk beroep ze later willen uitoefenen, laat staan dat ze weten hoe hun leven er zal uitzien eenmaal ze hun grote liefde tegenkomen, moet studeren, werken, een huis voor zelfzelf (en paard) vinden. Ik denk niet dat er veel jongeren zijn die naar hun paard toe een lange termijn belofte kunnen geven. Daarbij gerekend dat veel jongeren liefst een jong paard hebben, veranderen veel paarden regelmatig van eigenaar iets dat niet ten goede komt aan de emotionele stabiliteit van het paard. Het paard is een kuddedier, vaak van thuis en kuddegenoten moeten veranderen en helemaal nieuwe gebruiken moeten aanleren is voor een dier zeer traumatisch. Daar staan veel mensen niet bij stil als ze een paard aankopen want in onze maatschappij is een paard een wegwerpprodukt Verdrietig .
Ik ben helemaal niet voor maneges maar er moeten toch goede maneges te vinden zijn waar de paarden allemaal buiten mogen lopen in kudde op de weide, de mensen zelf leren omgaan met hun dier en waarbij er altijd een goede ondersteuning is op een diervriendelijke manier. Daar een paard huren/leasen lijkt mij dan een veel betere oplossing voor pubers. Het gevoel van een eigen paard onder het wakende oog van een kenner en als de planning veranderd en de puber (even) iets anders wil dan paarden dan kan het dier in zijn vertrouwde omgeving blijven OK dan! .

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:31

Ik vind het een onzin stelling. Natuurlijk zijn er pubers die hun pony verwaarlozen en andere interesses krijgen maar het gros zorgt goed voor hun pony. Ik zie vaker dat ze er jong mee beginnen en in de pubertijd een dip krijgen eigenlijk. Misschien ook wel logisch maar om te stellen dat pubers geen paard zouden moeten hebben gaat me echt te ver. Het gros zorgt gewoon goed voor hun dier.
En, ik ken ook volwassenen met een dip wat betreft de paardensport Knipoog

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:32

Ik en mijn zusje kregen ons paard toen we respectievelijk 18 en 13 waren. Dat is nu 10 jaar geleden enb we hebben het paard nog steeds.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:41

Mijn moeder zei altijd dat ik maar een paard kocht als ik zelf werkte. Ben op mijn 17e fulltime gaan werken en op de dag dat ik was aangenomen stond er meteen een pony op stal Haha!

Ik heb ALLES tot aan de laatste wortel betaald en denk persoonlijk dat ik het meer waardeer dan iemand die het 'zomaar' cadeau krijgt Lachen

Ik ben 1x voor 'verwend nest' uitgemaakt door een ex-stalgenootje en mams vond dat onterecht en heeft ze ook niet onder stoelen of banken geschoven, met als gevolg dat madame haar excuses kwam aanbieden

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 01:04

Vind het eigelijk nergens op slaan deze topic!
Ik ben bijna 14 en kreeg ook zo me pony's en nu een paard van me ouders. Ben er altijd goed mee om gegaan en heb veel vrienden op stal. Ook mensen die ouder zijn dan mij.
Ik mocht ook alleen paarden en ponys hebben als ik het maar goed deed op school en goed met ze omging.
Sommige kinderen/mensen gaan gewoon verkeerd met hun paarden om maar daar hoef je toch niet alle pubers voor te veroordelen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 01:17

Ik was 9 toen ik mijn eerste pony kreeg. Heb er altijd mijn best voor gedaan, het altijd gewaardeerd en als ik geen eigen paard had was het een stuk slechter met me afgelopen denk ik Haha!

Daarbij is het mijn beroep inmiddels en is het bijna ondenkbaar zonder eigen paard. De paarden die we hebben voor de handel gaan namelijk weer heel snel weg. (gelukkig maar).

Vind het dus een kort-door-de-bocht-stelling en denk dat je het invidueel moet beoordelen. Ik ken ook zat op volwassenen die hun paard niet waarderen.

Edit: Vandaag trouwens weer mijn zuurverdiende centen aan mijn paard uitgegeven ipv te bewaren om te stappen. Net als altijd eigenlijk Scheve mond

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:31

Dit heb ik ook gehad met mijn zus. Ik kreeg avanti samen met mijn zus toen ik 12 jaar was en zij 15 jaar. 1 jaar ging het goed maar toen ging mijn zus het afraffelen. Ze had gelukkig dan wel een brommer maar dan nog zat ze het liefst de hele middag achter MSN en ging met tegenzin naar Avanti. Nu wilde ze ermee stoppen maar gelukkig ben ik er dan nog. Ik moet het dan wel in me eentje doen dus heel af en toe ga ik niet maar dat maakt niet uit.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:54

Ik heb er 2 en ben nu 16. Ik raffel ze niet af, vind het eigenlijk elke dag nog leuk om te rijden en te verzorgen etc. Op t moment dat ik ze zou gaan afraffelen zouden ze de dag erna ook wel te koop staan denk ik Knipoog

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:01

Laat mij dan nog maar een puber wezen!
Maar ik zorg al vanaf mijn 8 ste jaar voor mijn arabier , was er elke dag.
En nu (16 jaar bijna 17 Clown ) zorg ik inmiddels voor 7 stuks
Dat doe ik dagelijks, ik stap amper, omdat ik voor mijn dieren moet zorgen.
Je hebt er zelf voor gekozen dus moet je er ook voor zorgen!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:11

Ligt ook een beetje aan de ouders, wie koopt er dan ook een veulen voor zijn kind, koop dan gewoon een goed gereden 8-jarige ofzo, waar ze meteen plezier van heeft.

Daarbij zijn er misschien wel pubers waarbij de liefde voor zijjn/haar paard overgaat, maar dat wil niet zeggen dat een puber geen paard kan hebben imo.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:13

Percy"]
Ik vind het een onzin stelling. Natuurlijk zijn er pubers die hun pony verwaarlozen en andere interesses krijgen maar het gros zorgt goed voor hun pony. Ik zie vaker dat ze er jong mee beginnen en in de pubertijd een dip krijgen eigenlijk. Misschien ook wel logisch maar om te stellen dat pubers geen paard zouden moeten hebben gaat me echt te ver. Het gros zorgt gewoon goed voor hun dier.
En, ik ken ook volwassenen met een dip wat betreft de paardensport Knipoog
[/quote]

Hier heb ik niets aan toe te voegen. Ik heb een hekel aan generaliseren en in de praktijk gaat die stelling naar mijn mening dan ook niet op.

[quote="Quellian schreef:
Ik heb ALLES tot aan de laatste wortel betaald en denk persoonlijk dat ik het meer waardeer dan iemand die het 'zomaar' cadeau krijgt


Fijn dat je er expliciet bij zet dat je dat persoonlijk denkt. Want veel mensen roepen heel stellig dat dat zo is: als je het zelf betaalt, waardeer je het veel meer. En ook dat is IMO niet zo zwart/wit.