Wat te doen met hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Wat te doen met hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 22:42

Ik heb een vraagje. We hebben een paard dat nu licht bereden is. Ze heeft momenteel (nog) geen ijzers. De smid zei dat ze waarschijnlijk een klant voor een leven lang op ijzers is, omdat haar hoeven langzaam groeien. Maar ze zijn ook enigszins brokkelig, er zitten wat scheurtjes in. We zijn bang dat ijzers dan misschien juist niet goed zullen werken. Nu heeft ze er geen last van, maar ze is een aantal maanden kreupel geweest aan haar zool van de zomer. Wat kunnen we het beste doen? Hoefschoenen op maat laten maken, op ijzers, of is er iets waardoor je de groei van de hoef kan bevorderen? Andere alternatieven? We horen graag wat meningen van anderen! Lachen


prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:14

Is vanachter een computerschermpje niet te zeggen. Elk paard is weer anders, en een echte goede hoefsmid kan je het beste adviseren. Een biotinesupplement geven kan in ieder geval nooit kwaad, om de kwaliteit van de hoeven te verbeteren.

Extremely rare and Beyond Compare

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:16

Je kan ook eens een natuurlijke hoefsmid inschakelen.
Die hebben voor de meeste hoefproblemen goede oplossingen zodat ze ook iet op ijzers hoeven.

Nieuw profiel! Eindelijk

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:43

ijzers met zooltje zijn ook mogelijk.
Maar ik zou dit overleggen met een (kundige) hoefsmid.

Mijn paard had ook een scheurtje in zijn hoef,die steeds hoger opkroop.
De smid gebeld,en nu bleek dat dit scheurtje best diep naar binnen ging Bloos!
Hij heeft het er helemaal uitgehaald,
met als gevolg dat hij nu een grote V voor in zijn hoef heeft zitten(en op ijzers ofcourse)

Ik wil je beslist niet bang maken,maar laat de smid gewoon eens kijken.
En het lijkt mij wijsheid om zijn advies op te volgen *LOL*

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:45

promptertje schreef:
Een biotinesupplement geven kan in ieder geval nooit kwaad, om de kwaliteit van de hoeven te verbeteren.


In zeewier zit ook biotine. Onze paarden reageren daar beter op als gewoon 'puur' een biotinesupplement.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:47

In zeewier zit mij te weinig biotine, ik geef speciale 'snoepjes' met een enorm hoge dosering biotine erin Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:09

We kregen wel te horen van onze oude hoefsmid dat haar hoeven wel sterk waren... Het is van de zomer erg warm geweest en onze paddock is zand, en beiden wei en paddock zijn erg droog. Het kan dus ook (gedeeltelijk) door de droogte komen misschien? Ik vond haar hoeven ook altijd wat vierkant bekapt, nu hebben we een nieuwe smid en het ziet er al beter uit. Die zei ook, dat hij tegen de scheurtjes weinig kon doen. Ze zitten niet voor maar aan de zijkant, ze gaan niet zo heel diep ofzo. Ik zal in ieder geval advies vragen aan onze hoefsmid, maar ik dacht het kan nooit kwaad om ook op bokt wat informatie te verzamelen tot die tijd. Lachen Bedankt voor de tips, ik zal ook navraag doen of biotine kan helpen bij de smid! Lachen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:31


lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:11

ja mijn pony's hoeven groeide ook langzaam, deed 12 weken met de ijzers, dan moesten ze eraf omdat de ijzers op waren, maar sinds natuurlijk bekappen op mijn baan is gekomen loopt ze veel lekkerder en zijn haar hoeven ook sneller gaan groeien door een goedwerkend hoefmechanisme, daarnaast had ze een minder werkende spijsvertering, hiervoor geef ik een speciaal spulletje bij, daardoor is zeook behoorlijk opgeknapt.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 21:29

Het is wel grappig, in tegenstelling tot wat de smid zei, was vandaag de DA er. Haar hoeven waren al wat minder brokkelig hoor maar die zei juist niet te veel invetten! Want hij vond juist dat ze zacht werden van op de wei staan. Verward Terwijl ze juist hartstikke hard zijn, het leek net glas volgens de smid. Tong uitsteken Afijn hij vond het wel mooie hoeven en hij zei ook dat biodine pas na een half jaar ofzo eventueel zou gaan werken als het werkt... Dus gelukkig valt het allemaal toch wel mee! Hij vond ook dat de hoeven niet langzaam groeiden, als ze 4 weken geleden bekapt waren vond hij ze er daarvoor prachtig uit zien en al best wel bijgegroeid. Nou ja iig bedankt iedereen!! OK dan! De website van natuurlijk bekappen doet het zo 1 2 3 niet hier Verward, maar ik zal er zeker kijken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 127 bezoekers