Na maanden sukkelen ben ik nu met behulp van instructie zover dat ze in de bak netjes rondstapt, afwendt en halthoudt wanneer ík dat wil en zelfs aandraven gaat steeds beter
Omdat het de laatste tijd zo goed gaat in de bak had ik gisteren besloten om het er eens op te wagen om een rustig stapritje buiten te maken, richting het bos. Ik heb die route al vaak aan de hand gewandelt met haar en dat gaat over het algemeen wel goed, enige nadeel is dat je een vrij drukke weg moet oversteken maar ze is goed verkeersmak, geen probleem dacht ik dus
Maar toen we net 5 minuten op weg waren begon het al. We reden nog in de straat vanaf de stal toen er met behoorlijke snelheid een vrachtwagen naderde. Normaal is ze daar dus niet bang van, maar toen het ding gepasseerd was keerde ze ineens om en rende in volle vaart terug naar de stal, compleet stuurloos

Omdat ik daar niet bij wilde laten zitten had ik besloten om dan maar aan de hand richting bos te gaan, om vervolgens daar op te stappen.
Het aan de hand lopen ging goed, maar zodra ik opstapte begon het weer. Ineens uit zichzelf gaan draven en niet meer te stoppen zijn, kijkerig en opgefokt zijn, stuurloos en noem maar op
Ik weet dat de problemen voor een groot deel bij mij liggen, ik ben met rijden niet zo'n held en zij voelt dat uiteraard meteen aan, en dat het in de bak beter gaat zal wel komen omdat dat omheind is en ik me dan meer op mijn gemak voel
En dan is er nog een dominantieprobleem, ze is eigenwijs, koppig en maakt zich met rijden ontzettend sterk, waardoor ik weer onzeker wordt en zij daar gretig gebruik van maakt
Soms twijfel ik wel of zij het juiste paard voor mij is, maar na alle bloed, zweet en tranen die het mij al gekost heeft wil ik het er toch niet bij laten zitten, en eens zal ook ik een rustig buitenritje kunnen maken houdt ik mezelf maar voor
Wie van jullie Bokkers heeft of had ook last van angst en onzekerheid tijdens het (buiten)rijden, en hoe werk je daaraan of heb je het opgelost?

En daarna kun je jouw paard misschien ook mee laten gaan, maar dan met een ruiter erop die wat meer vertrouwen kan geven buiten.
, maar door het zo aan te pakken gaat het steeds beter (ben nu zelfs zover dat ik zelfs met paarden die ik nog niet zo goed ken -alleen- buiten durf te rijden, zolang me maar verteld wordt dat het paard het al kent!