Wat valt er allemaal onder verborgen gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Wat valt er allemaal onder verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:17

Ik was eigenlijk benieuwd wat er allemaal onder een verborgen gebrek valt.
B.v een stalgebrek valt dat daar onder?.

Jessica

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:46

Alleen als de verkoper dit wist én wist dat het paard bij jou op stal zou komen én het duidelijk niet gemeld is en je het evenmin had kunnen weten.
Is dat zo, dan blijf je met het punt zitten of de verkoper het inderdaad wist of had kunnen weten... en of het inderdaad niet pas bij jou begonnen is c.q tot uiting is gekomen omdat hij/zij zich stíerlijk verveelt?
Lastig en bovendien.... kan hij/zij niet of niet langer naar buiten?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:59

Stalgebreken zijn bijvoorbeeld weven, luchtzuigen, kribbebijten, traliebijten, rondjes lopen in de stal...

Verborgen gebreken kunnen in die categorie vallen, maar een andere categorie is lichamelijk. Bijvoorbeeld dat ze het paard met proberen of laten zien "gespoten" hebben om bepaalde kreupelheden niet te laten zien. Of andere lichamelijke klachten die al dan niet blijvend zijn, en de toekomstige eigenaar natuurlijk benadelen.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:15

ik heb een waanzinnige ruzie met de koper van mijn paard gehad die bij hoog en laag beweerde dat mijn paard een verborgen gebreek had omdat hij standaart in november a dezember koliek zou krijgen. Sorry maar koliek is een verstopping in de darmen een is dus geen verborgen gebreek. Ook zou hij een notaire bokker zijn en jou er moet willig af werpen, ook hier heb ik waanzinnige worden wissel om gehad want mijn paard was een super goed dier met waanzinnige gangen, maar als je bang voor hem was kneep hij er tussen uit. Het was dus een paard met een ijzer sterk karakter en wat gewoon door iemand gereden moest worden die alleen maar ja en nee kent en niet van, nou ja, wil je vandaag even lekker rennen oke, maar morgen mag je dat weer niet doen hoor!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:52

Op zich neemt men meestal aan dat een gebrek dat zich binnen 6 weken na verkoop openbaart al aanwezig was op het moment van aankoop.

Verder moet voldaan worden aan de vraag of de koper wist, of redelijkerwijs had kunnen/behoren te weten dat het gebrek aanwezig was op het moment van verkoop. Voor een proffessionele verkoper worden daar hardere eisen aan gesteld dan voor een particulier.

Overigens heeft de koper ook een onderzoeksplicht bij aankoop.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:10

Ik heb hem vanaf juni. Hij had het toen al met in de stal komen flink oren in de nek.
Van de zomer heeft hij dag en nacht buiten gestaan en nu staat hij weer op stal. Hij gaat van 9:00- 16:00 naar buiten dus daar kan het niet aan liggen.

jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:19

dan ben je nu wel redelijk laat met je verborgen gebrek denk ik...

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:23

Maar hij is al heel snel dag en nacht naar buiten gegaan, nu pas staat hij weer op stal waardoor het nu echt naar voren komt.