Bij ons op stal staat een 30 jarige pony (Beauty)(ik wandel op donderdag met hem en op vrijdag ga ik altijd op een buitenritje, vindt hij heerlijk. Een meisje (van 17)verzorgt hem en is niet echt zo slim (zeg maar gewoon dom
) bezig.De pony wordt al ruim 10 jaar niet op topconditie gereden. 3 keer in de week een buitenritje ofzo van maximaal een half uur met veel stappen en staat voor de rest op het land

Zo'n 3 jaar geleden is de pony hoefbevangen geweest (hij is chronisch hoefbevangen
) en sindsdien zijn zijn beide voorbenen een zwak punt voor hem. Hij heeft er geen pijn aan, maar zonder ondersteuning (bandages en goede aanleuning van de voorhand) gaat hij steeds door z'n voorbenen
. Veder heeft hij soms last van zijn astma (vandaar dat hij in een buitenbak en buiten wordt gereden)Nu heeft dat meisje bedacht:
Ik ga woensdag met hem in de les rijden (
is ze gek ofzo??)op de manege (dat is duur een uur lang les, waarvan er veel gedraaft wordt, want deze paarden zijn het gewend). Ze wil hem brengen met de trailer (dat is dan 1 voordeel) en dan een uur lang gaan rijden en dan weer terug. De pony is vaak gewoon moe van een half uurtje naar buiten lekker ontspannen.
De eigenaresse onderschat Beauty echt heel erg, maar hoe kan ik in godsnaam duidelijk maken dat hij dit echt niet aankan. Ik merk hoe hij loopt als ik erop zit en merk hoe hij achteruit gaat.
Voor alle duidelijkheid: ze wil hem rijden in een binnenbak met 10 andere paarden op een manege een uur lang!!!
Help, hoe breng ik dit tacties en toch erg duidelijk????
Sorry voor de lange tekst