Afschaffen grijs kenteken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:52

Kyona schreef:
Tja, is balen als het afgeschaft wordt! Maar misschien gaan ze het zo doen dat degene die er bedrijfsmatig mee rijden dit wel mogen blijven doen (dus ingeschreven bij KvK/btw nr). Anders is iedereen de banketstaaf...
Wellicht dat ze het misbruik van particulieren die er altijd privé mee rondscheuren willen voorkomen. Tja, dan ben je mooi in de aap gelogeerd als paardenbezitter.

Mag ik je hier even ernstig op de vingers tikken!!! Het grijze kenteken is er voor auto's die aan bepaalde eisen voldoen; wie erin rondrijdt doet niet ter zake!!!!!!!!! Het is dus GEEN misbruik, ja!

Ga ik lekker iedereen uitlachen met mijn belastingvrije Range Rover *LOL* *LOL* *LOL*

manic

Berichten: 6991
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:26

Het is natuurlijk eigenlijk gewoon van de gekken dat eerst de overheid allemaal eisen neer legt waar een auto aan moet voldoen om een grijs kenteken te kunnen krijgen. Vervolgens passen zie die eisen doodleuk aan, zodat jij je auto weer lekker kan gaan verbouwen, en vervolgens dreigen ze het gewoon weer af te schaffen...

Het lijkt me overigens ook sterk dat het er helemaal uitgaat. Wellicht blijven voor bestelbussen en/of pickups? Ik roep maar wat...

Krijg je natuurlijk weer de discussie wat dan wel en niet een bestelwagen is...

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:57

Is jurylid niet een vrij beroep? Dan maak ik daar een eenmanszaak voor. En als je hoog zit kun je veel beter beoordelen Schijnheilig *LOL*

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:02

nou, ik vind dat particulieren wel misbruik maken van het grijs kenteken. het is namelijk bedoeld voor bedrijven (maakt niet uit hoe groot ze zijn ,dus eenmanszaken vallen er ook onder). Ik weet trouwens wel iemand die een eenmanszaak heeft en dat is mijn vriend. Hij heeft een bouwadvies bedrijfje.
o, het is trouwens ook leuk als die grijs kenteken auto's ook nog eens op gas rijden. gas-rijders moeten ontieglijk veel belasting gaan betalen namelijk....

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 17:10

MissArianne schreef:
nou, ik vind dat particulieren wel misbruik maken van het grijs kenteken. het is namelijk bedoeld voor bedrijven (maakt niet uit hoe groot ze zijn ,dus eenmanszaken vallen er ook onder). Ik weet trouwens wel iemand die een eenmanszaak heeft en dat is mijn vriend. Hij heeft een bouwadvies bedrijfje.
o, het is trouwens ook leuk als die grijs kenteken auto's ook nog eens op gas rijden. gas-rijders moeten ontieglijk veel belasting gaan betalen namelijk....


Misbruik vind ik een groot woord. Ik zou het eerder GEbruik van de regelgeving willen noemen. Het is voor een groot deel van de particulieren met paard toch niet te doen om op geel kenteken een patrol of landcruiser te rijden en als je, ook als hobby-ist met 2 paarden op concours wilt, dan heb je toch al wel snel zoiets nodig!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:01

MissArianne schreef:
nou, ik vind dat particulieren wel misbruik maken van het grijs kenteken. .

Wijs mij het wetje eens aan waarin staat dat een particulier geen grijs kenteken wagen mag hebben? Daar staat niks van hoor, een grijs kenteken moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, en degene die dat geen probleem vindt, of het goed kan gebruiken, rijden op grijs.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:13

Billy schreef:
Wijs mij het wetje eens aan waarin staat dat een particulier geen grijs kenteken wagen mag hebben? Daar staat niks van hoor, een grijs kenteken moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, en degene die dat geen probleem vindt, of het goed kan gebruiken, rijden op grijs.


Wie weet mij zoiezo het wetje aan te wijzen wat het grijze kenteken precies is. Ik zit me namelijk al een tijd rot te zoek voor de precieze wet daarvoor.
Heb bij de balastingdienst wel wat gevonden over bestelauto's, maar dan staat er dit regeltje bij:
Citaat:
Of uw auto valt onder de definitie van een bestelauto wordt niet bepaald door de kleur van het kentekenbewijs (grijs of geel).

maar als de de eisen van bestelauto leest lijkt het dat dat gewoon hetzelfde is als het grijze kenteken.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:15

voor zover nu bekend zal de aanpak als volgt gaan:
het belastingvoordeel (wegenbelasting) zal worden afgeschaft, iedereen die nu met een grijs kenteken rijdt zal het bedrag moeten betalen wat men normaal voor een auto met geel kenteken betaalt,
www.belastingdienst.nl -> met kilo's kun je uitrekenen wat je zal moeten gaan betalen.
Iedereen die nu met een grijs kenteken rijdt zal dus het bok(t)je (oftewel het haasje) zijn. Echter, mensen met een bedrijf of bedrijven zullen worden gecompenseerd op de omzetbelasting of inkomstenbelasting. Hierdoor wordt het voor particulieren niet meer interessant om met een grijs kenteken te rijden.
Doordat particulieren gebruik wisten te maken van de mazen in de wet m.b.t. grijs kentekens heeft de regering deze regeling bedacht zodat dit niet meer kan. (dus okeej Coby, je had ook wel beetje gelijk, maar was dus oorspronkelijk niet bedacht zodat particulieren hier ook gebruik van konden maken)

Bron: Autovisie september 2004

Ik hoop dat het hierdoor voor iedereen wat duidelijk is geworden!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:34

Even een andere invalshoek:

Stel dat het grijze kenteken eruit gaat, wat moeten we dan met al die afgedankte bedrijfswagens? Die worden voor een goed deel door startersbedrijven of particulieren opgereden. Als dit niet meer aantrekkelijk is, raak je die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt. En natuurlijk is het slopen van auto's winstgevend, maar niet als het aanbod te groot wordt. En zelfs de markt in Afrika kan verzadigd raken (dus geen onbeperkte export-mogelijkheden).

Dan zou je dus theoretisch (in ieder geval in de eerste jaren na de afschaffing van grijs):
1) vooral een enorm afvalprobleem creeren
2) de verkoop van nieuwe voertuigen belemmeren (wat je niet kwijtkomt, hou je wat langer aan dus je koopt niet zo snel nieuw)
3) veel garagebedrijven een deel van hun business afnemen
4) etc.

Just a thought...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:57

MissArianne schreef:
... Echter, mensen met een bedrijf of bedrijven zullen worden gecompenseerd op de omzetbelasting of inkomstenbelasting...


Tja, da's dus wat ik op pagina 1 al geschreven had...
De bedoeling is dat de winstbelasting naar beneden gaat, van 35% naar 31%, dus dat is een percentage wat alleen voor grote bedrijven echt groot verschil maakt. Ik met m'n part-time trimsalon, de bakker op de hoek met z'n bestelautotje dat maar 1 of 2 uur per dag gebruikt wordt, maar wél nodig is, de kapster die aan huis komt... enz. enz. al die kleinere bedrijfjes/éénmanszaakjes die hun grijze kenteken auto wél nodig hebben maar een omzet hebben waar net normaal mee rond te komen is (of soms zelfs net niet) gaan er fors op achteruit. Ik kan de mijne, als het door gaat, in ieder geval niet meer betalen, maar waarschijnlijk ook aan de straatstenen niet meer kwijt, dus zal ik ook op dat punt flink wat geld verliezen...

En inderdaad Jessy, de auto branche merkt het nu al... de meeste bestellingen van auto's op grijs kenteken zijn afgeblazen en de auto's die ze hebben staan raken ze op het moment absoluut niet kwijt. Niemand begint op dit moment aan een auto op grijs... Als dit een maandje eerder naar buiten was gekomen had ik de mijne ook zeker nog niet gekocht...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:04

Ik heb in het gastenboek van minister Zalm geschreven, maar ik denk dat "men" er eerst naar moet kijken om het goed te keuren voordat het op de website komt.
Igg gevraagd om de sport en hobby mensen te ontzien met b.v. een weekend vergunning en/of 60 dagenkaart. Is niet echt fantastisch maar dan kunnen we tenminste de trekauto blijven houden.
Nee heb je en ja kan je krijgen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:06


Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:07

Ik heb even de site opgezocht maar het scheelt echt veel!

Ik betaal nu 71 euro per kwartaal en ga dan 411 euro per kwartaal betalen.
Ik denk dat als het echt allemaal doorgaat, mijn Patrol er snel uitgaat.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:55

Gaat het door????? De VVD is er op tegen!!!!!!. Voordat dat allemaal er door heen is, zijn we weer een aantal jaren verder.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:48

Fitzroy schreef:
Ik heb even de site opgezocht maar het scheelt echt veel!

Ik betaal nu 71 euro per kwartaal en ga dan 411 euro per kwartaal betalen.
Ik denk dat als het echt allemaal doorgaat, mijn Patrol er snel uitgaat.


Hu, zo veel? Ik weet niet wat pappie staat allemaal aan het uitspoken is, maar ik kreeg de rekening van mijn Range Rover binnen (stom, net te laat met verlengen van de schorsing) en die geeft 131,28 euro per drie maanden wegenbelasting (benzine), LPG toeslag 191,04 euro en prov. opcenten 115,46 euro. Dat is 437 euro voor 1906kg Range Rover met een oude LPG-installatie.
Ik neem aan dat jou Patrol geen benzine-LPG bak is, dus hoe kom jij aan dat bedrag?

Overigens geen paniek zaaien voordat er iets definitief is. Het is niet de eerste keer dat deze kreet de wereld ingeholpen wordt, het zal dus wel weer uitdraaien op een verscherping van de eisen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:21

ikke schreef:
Overigens geen paniek zaaien voordat er iets definitief is. Het is niet de eerste keer dat deze kreet de wereld ingeholpen wordt, het zal dus wel weer uitdraaien op een verscherping van de eisen.


Dat denk ik dus ook.
Veel bedrijven gaan op de fles als ze dat doorvoeren. De overheid heeft zelf ook een aantal grijskenteken auto's rondrijden, dus het zal wel een regel worden waar hun onder uit glippen en de mensen die in dat soort auto's rijden dan ook.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:08

ik heb al 2 x een grijs-kenteken auto op stel en sprong verkocht omdat "ze" "het" gingen afschaffen, ik wacht nu wel ff tot het definitief is....

Ik heb een Fiat Multipla op grijs, ik zou niet weten wat ik zou moeten met een auto met 6 stoelen, waar zou ik dan m'n tuigen en andere meuk moeten laten Verward

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:28

ikke schreef:
Ik neem aan dat jou Patrol geen benzine-LPG bak is, dus hoe kom jij aan dat bedrag?



Hoe ik aan dat bedrag kom?

Personenauto in de prov. ZH op diesel met een gewicht van 1940 kg is 411,- euro per kwartaal.

Als ik bestelauto aangeef hoef ik de provincie en de soort brandstof niet meer aan te klikken en is het 72,- euro per kwartaal.

Kijk maar op www.belastingdienst.nl en dan bij motorrijtuigenbelasting.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:30

Ik ga een advertentie zetten bij gezocht, landrover Disco €2500,00 en dan neem ik die gok wel!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:34

ikke schreef:
Hu, zo veel? ...Ik neem aan dat jou Patrol geen benzine-LPG bak is, dus hoe kom jij aan dat bedrag?


Kan wel kloppen hoor...
Ik betaal nu €63 per kwartaal voor een Mitsubishi L200 Pick-Up, 1743 ledig gewicht, op diesel.
Als ik geel moet betalen wordt dat €363
Een gemiddelde terreinwagen ligt qua gewicht iets hoger, dus zit je al snel rond die 400 euro.
Diesel wordt ook zwaarder belast.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:37

poe heeee
ik betaal nu 49 per kwartaal en 234 per jaar en ik ga 184 per kwartaal en 924 per jaar betalen, daar word ik niet vrolijk van

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:35

Ik zou omhoog gaan van 30 per kwartaal naar 160. Voor een arme student best pittig.